Ate bila mood rajin datang


Hai engkorang. Moga sihat sajelah hendaknya. Hujung-hujung minggu selalunya mesti sibuk bawa anak-anak jalan-jalan ataupun pergi makan kenduri. Itu kalau berkesempatanlah kan? Kalau tidak terpaksa luangkan masa berehat di rumah aje lah.


Meh sini aku nak kongsi cerita.
Ada DUA PERKARA berlaku bila mood rajin datang.

PERTAMA : BLOG BERTUKAR WAJAH. Tadaaa! 

KEDUA : SAYURAN HIDROPONIK SUBUR


Itu dua benda yang terjadi pada beberapa minggu lepas disebabkan semangat rajin tiba-tiba datang entah dari mana. 

Pertamanya : Blog Bertukar Wajah.

Ini sebenarnya lebih kepada disebabkan ada sedikit masa terluang dan ditambah kelajuan internet berada pada tahap bedesup. Kalau line sendu je macam siput sedut memang non hado lah nak bertukar-tukar ape segala. Mood pun memang takkan datang. Moga-moga kekal lama sikit lah tahap laju internet sedap macam ni. 


Kedua : Sayuran Hidroponik Subur.
Ini pulak disebabkan baru-baru ni Pihak Atasan ada buat kempen #SatuDepartmentSatuSayur jadinya team kerja aku tak terkecuali daripada program ni. Kami dibekalkan dengan Set Hidroponik dan juga Baja A + Baja B (jenis cecair). Kami cuma perlu cari benih sendiri apa yang kami nak semai. Dan aku cuba semai Bayam Brazil & Kangkung untuk permulaan. Dan rupa-rupanya takdelah susah mana teknik hdiroponik ni. Patutlah sifu tu ade cakap : "Tanam,Tinggal dan Tuai" . Memang terbukti mudah. Perlu pastikan penjagaan baja dan air sahaja. Bebas dari racun perosak. Lebih selamat.



Jadi buat masa ni, setiap hari datang kerja aku akan pandang dulu sayuran hijau hasil tanaman aku sendiri ni. Kononnya wahhhh petani berjaya gitu ahakkkksss


7 comments:

  1. sayur fresh tanam sendiri tuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah tanam sendiri lebih fresh & bebas dari racun hehe

      Delete
  2. Wajah baru blog cantik :D

    ReplyDelete
  3. Singgah bw samil.baca entry..will come again to read other entry

    ReplyDelete