Jom Buat Putu Mayam

 





Apa saja yang Mak dan Abah sebut, bila kata :
"Mak teringin lah nak makan Putu Mayam"

Zasssss sepantas kilat akan cuba diusahakan sampai jadi!
Macam mana masa kita kecik dulu, bila kita nak sesuatu,
Mak dan Abah cuba usaha penuhi kehendak kita kan?
Selagi sementara masih ada peluang, begitulah juga
aku cuba sedaya sehabis baik penuhi sedaya termampu.

BAHAN-BAHAN RESEPI PUTU MAYAM MUDAH

  • 2 cawan tepung beras
  • 2 cawan air (masuk sikit-sikit)
  • 1 sudu kecil garam 
  • 1 - 2 sudu kecil minyak masak
  • 1/2 biji kelapa parut campur sikit garam
  • Gula Perang
  • Gula Merah 

Cara buatnya aku tiruvasi aje kat youtube Che Nom.
Sebab pada aku resepi & cara dia sangat mudah untuk follow.

Dan untuk adunan 2 cawan tepung ni, aku dapat anggaran
lebih kurang 24-25 keping Putu Mayam.
Cukup sangat untuk makan 4-5 orang sekeluarga.

Nak cara lebih mudah memang pergi beli je di pasar malam.
Tapi bila permintaan anak tekak teringin tu timing takda jual,
Goyaaanggg dik goyanggggg hehehehe

Itu pasal lah aku merajinkan jari jemari goyang acuan buat sendiri.
Gigih aku goyang acuan muruku untuk hasilkan Putu Mayam.
Dan tadaaaaa disebabkan sedikit kerajinan,
Tiada apa yang mustahil gittewwww~ ahakssss

16 comments:

  1. Bahan nampak mudah tapi nak buat tu mesti ada sedikit susah kan...

    ReplyDelete
  2. untuk orang malas seperti akak, kita beli je heheheh

    ReplyDelete
  3. wah pandainya . CCL tak pernah lagi cuba buat sendiei putu mayam ni . kalau nak makan beli jer kat pasar malam

    ReplyDelete
  4. wah..putu mayam..yummeh..selalu kita mmg akan request gula merah/kelapa lebih kat uncle yang jual tu..

    ReplyDelete
  5. rajin sungguh anamizu buat putu mayam.. kat sini putu mayamnye makan dengan kuah manis.. menjadi x ek kalau putu mayam tu kite buat menggunakan mihun tu yg kite dah rebus :D

    ReplyDelete
  6. Salute la Ana 👍
    Hari tu akk nmpk iklan dekat tv, bihun Faiza tu bole buat putu mayam. Tapi, akk belum try la

    ReplyDelete
  7. Rajinnya....antara street food yang masih bertahan hingga kini.
    Saya kalau time teringin...saya kukus mihun ja makan dengan gula merah & kelapa🤭..Tapi wajib letak pandan la baru feel

    ReplyDelete
  8. Hamboiii bestnyaa!. Menjadi betul mcm kat kedai.

    ReplyDelete
  9. Sedapnya putu mayam.
    Saya tak pernah buat.

    ReplyDelete
  10. ishh serba boleh Ana ni...bahan2 sikit je tapi nak buat tu renyah jg kan?

    ReplyDelete
  11. tak pernah langsung buat putu mayam.. makan pun adelah sekali dua. rare sangat ni kalau MY buat. Mau suami ambil termometer sukat suhu kat dahi

    ReplyDelete
  12. bagusnya, anak solehah ni cuba bahagiakan ibu bapa

    ReplyDelete
  13. Wah, mudah juga yer nak buat. Suka makan putu mayam ni .

    ReplyDelete
  14. Kalo di Indonesia disebut putu Mayang. Dan saya jujurnya tak pernah coba 😅. Krn kue ini dah langka di sini. Susah sangat nak temuin. Biasanya ada banyak di daerah perkampungan kaum Betawi.

    ReplyDelete
  15. Putu mayam ni selalu selasa atau jumaat ada jual kat pasar malam Putrajaya. Kalau dah tahu buat kita buat la kan.....

    ReplyDelete
  16. betul, selagi ada daya, kita penuhi hasrat mereka berdua....wahh..bergoyangggg..

    ReplyDelete