Sharing Info : Proses Claim Insurans Kereta

WARNING !!!
--ENTRY INI AGAK PANJANG. SILA SIAP SEDIA--

Ok dah setel buat entry Sepuluh Hari Cabaran.. Huhh tak mencabar langsung hahaha phuiii ~ Naik cemuih gak dok buat entry 10 Days Photo Challenge tu.. Tambah pulak nak buat 30 Days Challenge ??? Hahhhh memang idok le nampak gaya nye hahaha

Dan --

Memandangkan baru-baru ni aku terlibat dalam kemalangan (walaupun nampak macam kecil tapi sangatlah BESAAAAAAR di mata aku) sebab sisi kanan belakang kereta aku dah koyak rabak sobsss sobsss T___T   maka aku rasa aku nak share tentang tuntutan insurans kemalangan kereta.. Aku konfem ramai yang tak tahu atau kurang ambil tahu pasal benda ni sebabnya aku pun salah soranglah yang tak ambil tahu langsung pasal insurans-insurans kenderaan ni sebelum ni.. Bila dah kena batang hidung sendiri ha tudia baru aku sibuk buat research sana sini..  (google saja sebenarnye.. ahahaha) Tak ambil tahu banyak takpe, asalkan ambil tahu yang penting-penting. Orang kata malang tak berbau kan ? So gerlsss please.. i mean plizzzzz sayang-sayangku ambil tahu sikit ok ? Untuk kita jugak ;) 

Claim Progress Kereta aku -- nampak gaya macam lambat lagi je baru setel.. Claim File Status pun 'pending adjuster survey' lagi tu.. Ini macam kena mulakan operasi lah nampak gaya. Esok dah masuk minggu kedua kereta aku kat bengkel. Siap sedia lah bermula esok aku akan call selalu depa-depa yang berkenaan.. Hati dah mula hangat je nih kalo nak kena tunggu lama.. grrrr ~

TUNTUTAN INSURANS KENDERAAN
            
Apa itu tuntutan insurans? Tuntutan insurans merupakan satu permintaan rasmi kepada syarikat insurans untuk membayar sejumlah wang berdasarkan insurans polisi sebagai ganti rugi terhadap apa-apa yang berlaku pada kenderaan anda seperti kemalangan atau kehilangan.

Terdapat banyak syarikat insurans seperti yang kita ketahui, contohnya Kurnia Insurans, MAA Assurance, Pacific & Orient, Takaful Ikhlas, Takaful Malaysia, Great Eastern, Berjaya dan lain-lain lagi yang terdapat di Malaysia. Kebanyakan kita tahu kenderaan yang kita miliki diinsuranskan oleh siapa tetapi adakah kita tahu bagaimana untuk membuat tuntutan insurans apabila kejadian yang tidak diingini berlaku? Dalam artikel ini akan diceritakan serba sedikit tentang bagaimana untuk kita membuat tuntutan kepada syarikat insurans dan bagaimana untuk tuntutan kita berjalan lancar tanpa sebarang masalah kelak. Apa yang ditulis ini adalah berdasarkan dari pengalaman saya sebagai “Claim Officer” di salah sebuah syarikat kredit di Malaysia.

BERAPA LAMA TEMPOH MASA NAK BUAT TUNTUTAN TU?

Sebaiknya setiap kemalangan jalanraya mestilah dilaporkan. kegagalan membuat laporan polis boleh menyebabkan kita disaman RM300 tuntutan boleh dibuat dengan cepat. malah, bagi tuntutan sendiri (Own Damage Claim) mahupun OD KFK, Bank Negara telah meletakkan beberapa kriteria yang perlu dipatuhi sykt insurans dan pemilik dalam usaha mempercepatkan proses tuntutan iaitu:

1. pemilik mestilah laporkan kepada polis dalam masa 24 jam. lebih dari itu kena saman RM300. melainkan pemandu pengsan, masuk ICU atau patah kaki dan sbgnya.

2. kemudian pemilik mestilah memaklumkan kepada pihak insurans berkaitan. pihak insurans akan keluarkan borang tuntutan dengan nombor bersiri. hari ini, kebanyakan borang tuntutan boleh di cetak secara online oleh pihak bengkel.

3. sebaik saja insurans dimaklumkan, mereka mesti menugaskan adjuster utk menilai kerosakan kereta iaitu dalam tempoh 24 jam.

4. pihak adjuster pula perlu melakukan survey juga dalam tempoh 24 jam. laporan taksiran pula mestilah diserahkan pada pihak insurans tidak lebih 7 hari.so, lepas insurans dapat report adjuster, baru mereka boleh proses claim dan buat bayaran pada bengkel. bermakna, kalau ikut atas kertas, paling awal bengkel boleh repair keta kau ialah pada hari ke 8 atau 9. tapi apa yang berlaku ialah pihak bengkel berlumba2 untuk membaiki kereta tanpa menunggu approval utk menjaga imej dan nama baik mereka. so, selalunya, mereka akan mula kerja selepas adjuster membuat taksiran kerugian.

TUNTUTAN SEKIRANYA KERETA KITA DILANGGAR ORG LAIN

Ada 2 cara utk buat tuntutan sekiranya kereta kita dilanggar org lain. tapi MESTI lah ada keputusan polis bahawa orang itu bersalah. sekiranya dia disaman, maka konpem dia bersalah. dan barulah kita leh wat tuntutan dari insurans mereka dan melindungi NCB kita.

1. cara pertama ialah tuntutan pihak ketiga atau 3rd party claim. kita baiki kereta kita, bayar dan gunakanr resitnya untuk buat tuntutan terhadap insurans itu. antara kelebihan claim ini ialah kita boleh buat tuntutan loss of use. contohnya, kereta kita tersadai selama 20 hari di bengkel dan kita dibolehkan menuntut kerugian. contohnya sehari RM50 x 20 hari = RM1,000. kira macam duit teksi lah.

2. cara kedua dipanggil OD KFK atau Own Damage Knock-For-Knock. kaedah ini diwujudkan oleh Bank Negara pada zaman 90an. proses tuntutan sama iaitu kita claim pada insurans pihak bersalah TETAPI melalui syarikat insurans kita.dalam erti kata lain, kita claim melalui sykt insurans kita (krn lebih cepat) dan kemudian sykt insurans kita akan claim semula dari sykt insurans pihak ketiga. NCB kita tidak akan terjejas.

NCB ialah No Claim Bonus juga diketahui sbg NCD atau No Claim Discount. Bila kita tak buat sbrg claim dalam tempoh setahun, maka pihak insuran akan menganugerahkan kita Bonus kerana tidak claim.. Kiraannya adalah begini:

1st year = 25% 2nd year = 33.3% 3rd year = 38.33% 4th year = 45% 5th year = 55% (maksimum) NCB boleh dipindahkan dari satu kereta ke kereta yg lain begitu juga dari satu insurans ke satu insurans yg lain.

MCM MANE NK CLAIM INSURANS? CLAIM DR SYRKT INSURANS SENDIRI ATAU CLAIM INSURANS DR PIHAK KETIGA?
kita hanya boleh buat tuntutan insurans dari pihak ketiga seandainya pihak ketiga didapati bersalah oleh polis. selalunya keputusan keluar dalam tempoh 14 hari. anda boleh claim insurans sendiri, dan insurans kita akan claim dari insurans pihak ketiga. ini dipanggil KFK claim (knock-for-knock)

MASA BUAT TUNTUTAN, PERKARA BERIKUT MESTILAH DI PATUHI:
1. Salinan asal laporan polis.
2.Sketch map polis kena gak ada lukisan pelan mcm mana kemalangan boleh terjadi / kena pi balai polis balik utk beli pelan kemalangan(dokument report tu pelan dan keputusan polis..)
3. Keputusan polis diperlukan sekiranya kita menuntut kerugian dari pihak ketiga (3rd party claim)
4.Selain dari itu, pastikan kita menghantar ke bengkel yang tauliahkan oleh insurans. kebanyakan insurans tidak mahu membayar jumlah yang dibaiki pada bengkel yang tidak authorised.
5.Borang tuntutan perlu diisi. selalunya dibuat oleh bengkel, pemilik cuma perlu tandatangan saja.
6. Pemilik perlu membayar excess sekiranya ada.
jika kereta tak rosak teruk, anda boleh mintak utk guna kereta dulu sehinggalah pihak insurans hantar adjuster dan kemudian meluluskan jumlah tuntutan.

*Semua dokumen (1,2,3) mesti ada letterhead traffic police department.

BOLEH JELASKAN SKIT TAK PIHAK KETIGA?
Pihak ketiga ialah semua pihak di keliling kita semasa memandu. ia boleh jadi:
a. pejalan kaki
b. pemandu dan penumpang kenderaan persendirian.
c. pemandu dan penumpang kenderaan awam.
d. pemilik harta benda termasuk kerajaan serta sykt konsesi lebuhraya
Apa dia pihak ketiga tu? Pihak yg melanggar anda. di sebelah dia pula, anda ialah pihak ketiga.OD KFK bermaksud Own Damage Knock-For-Knock. bermaksud, anda claim insurans anda, dan insurans anda akan claim semula dari insurans lawan. cara ini lebih mudah dan cepat. dan oleh kerana insurans anda tidak keluarkan duit 1 sen pun, maka sebab itu NCB anda selamat.

REPORT DARI PIHAK YG MELANGGAR TU PERLU TAK?
Tak perlu report pihak yg melanggar.. report sendiri sudah cukup..yg no 3 tu jika membabitkan 3rd party atau orang ketiga.. selalunya berlaku dalam accident jenis KFK (Knock for knock)..keputusan akan dikeluarkan oleh pihak polis dalam tempoh kurang dari 2 minggu setelah siasatan dibuat..jika tiada sebarang aral melintang, masing2 mengaku salah, sekejap je result bole keluar..tambah sikit..
semasa pergi ke workshop untuk membuat tuntutan insurance,anda perlu ada :
1.Salinan geran kenderaan
2.Salinan policy insurance
3.Salinan report police
4.Salinan lesen memandu
5.Salinan I/C
6.Salinan cover note (optional)

Borang tuntutan akan diberi sebelum kerja membaiki dijalankan..document yg perlu ditanda tangan ialah Claim Form..selepas kereta siap, pastikan wshop memberi anda Letter of Offer dan Discharge Voucher untuk ditandatangani..excess perlu dibayar sendiri oleh owner sekiranya :-unamed driver-underage driver-driver experience is less than 2 years (dalam kata lain, still lesen P)nilai excess yg perlu dibayar ialah RM200 (minima) dan RM400 (maksima).

Excess ialah 1% dari jumlah nilai keta yang diinsuranskan dan ianya tidak wajib. selalunya di letakkan pada pemandu yang pernah buat tuntutan atau pemandu yang berisiko (terlalu muda sbg cth).bagi
-pemandu yang tidak dinamakan
-pemandu bawah 21 tahun
- pemandu berpengalaman kurang 2 tahun
-atau pemandu lesen P (ada orang ambil lesen semasa berumur 30)maka dikenakan compulsory excess. ini terletak di bawah jadual 2F dalam setiap polisi insurans kereta Malaysia.jumlahnya tetap iaitu RM400.bagi excess yang diletakkan pada polisi terhadap pemilik pula, sekiranya nilai kereta ialah RM75,000 maka excessnya ialah 1% iaitu RM750.


Aku copy & paste dari blog Bro Afzainizam dan jugak Malaysian Riders. Segala maklumat lanjut sila refer pada diorang ye. Aku cuma share info sahaja untuk rujukan aku sendiri pada masa depan :)

213 comments:

  1. Bagus info nie.. so lepas nie tak dak terkial2 tak tahu apa nk buat kan..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasni dah x terkial-kial dah kak =D

      Delete
  2. memang panjang, but berbaloi utk dibaca.. walaupun tengah2 malam buta ni, mata pun dah kero, ku gagahi jua merenung huruf demi huruf utk masa depan.. ~~hahaha~~

    ReplyDelete
  3. Entri yg bermanfaat wlaupun panjang boleh d jadikan rujukan
    Terima kasih singgah d blog sis jm yek

    ReplyDelete
    Replies
    1. mintak maafla kak sebab agak panjang. utk rujukan sendiri nanti hehe
      sesama kak. TQ jugak akak JM sudi dtg singgah blog kite :)

      Delete
    2. Assalam..kak..mcm..kereta suami sy kna lggar dri blkg...kdua2 dah buat report...dan yg lggar tu kna saman...kes ni pgwai polis trfik yg ambik sbb kereta sesma anggta polis...sy da g antaq kereta kt bgkel yg da amek insrans tu..pstu diaorg mnx suma doc report polis, geran kreta, polisi insuran n ic lesn kereta....sy da tnya knp prlu doc kmi..sdgkn kereta lain yh brslah...dia ckp depa akn kelim insurans kereta sy tpi guna ncd kereta yg brslah tu....depa mau kcau ncd kreta suami sy sbb da mrah...so nk tnya pndpat la kn...klu kes cm ni..mmg suma kna kelim atas kereta yg brslah tu kn...

      Delete
    3. wslm ain. mmg sepatutnya pihak insurance akan claim pd keta yg bersalah tu (dan mmg kita kena bagi salinansemua dokumen2 + salinan report kita punya sekali) utk pihak diorang proceed process claim tu. cuma MASA PROSES NAK DAPATKAN CLAIM tu je kdg2 cepat kdg2 lambat..

      Delete
  4. memang panjang. baca dgn penuh sbr..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah di atas kesabaran anda itu hehe

      Delete
  5. Tiap2 taon ceq dok pi renew insurans policy kereta ceq kat pejabat Kurnia, ada dia dok eksplen pot pet pot pet pasal claim and so on (sambil promote benda2 baru yang Kurnia ada... hahah)... memang malang tak berbau, sediakan payung sebelum hujan... huhuh, semoga urusan claim ko ni setel dengan hati yang tenang na ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg tiap kali nk renew depa (insurans agent) pot pet promote segala mcm. tu la mudah2an la segalanya dipermudahkan plain. mekaseh plain :)

      Delete
  6. pehh memang panjang ni ~
    thx sharing.. gagahkn jugak bc ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaflah sbb panjang hehe
      mekaseh Nanad ! :)

      Delete
  7. bagus simpan entry ni untuk kegunaan masa depan nie... :D tq ana

    ReplyDelete
  8. Panjang pun takpe sebab perkongsian berilmu ^_^

    ReplyDelete
  9. ini benar2 panjang. takpe kak, lain kali kalau ada masalah boleh mai sini refer balik. moga usaha mu membantu masyarakat diluar sana kak :)

    ReplyDelete
  10. Huhuhu.. panjangnya nak baca... tapi bookmark dulu, guna bila nak buat rujukan nanti....

    ReplyDelete
  11. Huarghhhh aritu cermin kete pecah mcm nak claim insurance tp process nya amek masa, so mlas nk claim.

    To thanks utk entry ni at least tahu la sikit hihi

    ReplyDelete
  12. terima kasih krn berkongsi boleh jd rujukan ms depan

    ReplyDelete
  13. Betul..xkena ..kita pun xamik tau...sebenarnya penting sgt benda ni....saya bru lps accdt jer..pun claim od kfk..jd xusik ncb keta saya..14 ari jgklh keta dok bengkel....selang 2 ari call utk tau progress....sengsara..

    ReplyDelete
  14. So klu no claim lost of use nk refer kat bengkel tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr.. err.. saya pon x tawu nak jwb cemane sebab tak berape mahir dlm issue ni. mungkin saudara bole rujuk pada org yg lebih pakar dalam hal ni hehehe

      Delete
  15. Boleh ke claim insurance kalau langgar tembok bumper sebelah kanan, sebAb nak mengelak dari kereta lain sebelah kiri ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh rasanya tp kena claim atas insurance kita sendiri je lah sbb kes nye nak mengelak kereta lain kan?

      Delete
  16. Assalam. Terima kasih sgt2 sebab share info berguna ni. 3 hari lepas sy br lepas accident kes kena lggr belakang. Lepas refer to this blog, alhamdulillah sy boleh settle dengan mudah, just guna kaedah OD KFK.so x perlu keluar duit. Kalau Tanya kawan, selalu nya jawapan kurang memuaskan..thanks again.. :)

    ReplyDelete
  17. Nak tanye kalau nak ambik keputusan kemalangan drp polis kena byr brape?kite sendiri ke kena bayar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bayaran depends pd berapa salinan yg awak nak & yes yang tu kita kena bayar sendiri.

      Delete
  18. saya nak tanya, kereta saya kene langgar dari belakang oleh pemandu dari singapura semasa perjalanan saya dari melaka ke johor bharu. so kereta saya tu, org tu ckap boleh claim insurance orang yang langgar tu. so kita mmg claim eh insurance org singapore tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry for the late response hehe. haah kalo ikotkan boleh je claim insurance org yg langgar tu tp make sure kita tahu;ah nombor plat kete dia tu sbb sng nak issuekan pada encik polis masa kita buat report. kalo tak dpt nombor plat kete org tu, rasa mcm susah je claim atas insurance org tu hehehe

      Delete
  19. Elok ni... sebab saya baru xcdent ja... anak umur 20 bawa kereta... terok langgar kereta 4 feb yg lalu di bedong.. sampai sekarang bem ada apa apa tindakan di ambil oleh bengkel U-lek padang temusu... esok tindakan akan di amnil

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga dipermudahkan segala urusan tuntutan claim insurance kereta ecik :)

      Delete
  20. Nak tanya leh?saya kena langgar orang dari belakang.lepas tu dh buat laporan polis..serahkan kat bengkel.tapi bengkel hingga hari ni x beri apa2 respond.bila telefon bengkel,mereka cakap blm itu blm ini..laporan belum siap..paling cepat pun 5 bulan proses.lama juga tu.....claim 3rd party

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr sy kurang faham part "laporan belum siap" tu. maksud dia laporan polis ke cemane tu? sebab sy dulu sblm hantar bengkel, sy selesaikan buat report & dptkan salinan segala report tu dulu dan pastu baru sy bawak pergi bengkel dan alhamdulillah kurang 2 minggu, dapat selesai kereta sy hehe

      Delete
  21. minta pencerahan.. kereta saya excident kena langgar dgn lori. so sy claim atas insuran dia.. kereta sya gunakan utk meniaga harian.. so sepanjanjg dalam bengkel kte boleh claim loss of use. dlm claim loss of use boleh tak kte nk buat ckaim atas tuntutan pndapatan yang hilang akibat eksiden tu Dr insuran orang yg langgar

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk part claim atas tuntutan pendapatan tu sy kurang pasti hehe. mungkin encik boleh rujuk pd pihak yang lain yg lebih pakar hehe

      Delete
  22. Kete sy eksiden. Org langgar. Pihak bengkel minta rm500 utk proses insurance.Klu kita kena langgar,kita msh kena byr utk proses insurance ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai sab sabrina. sebenarnye kala kereta kita exiden, kita perlu selesaikan report polis dulu & dptkan salinan report polis dulu. pastu nti baru bawak pergi bengkel yang under insurance kita ambil tu cnthnye etiqa insurance ke. dan sbrnye, kita ada hak untuk tak byr apa2 sbb nti pihak bengkel akan ambik jugak bahagian dia kat claim kita buat tu.selalunya cenggitu lah. sebolehnya pergi bengkel tu, sab bawak orang lelaki (abang / ayah / bf) yang agak tahu psl hal2 ni, so nti takdelah org bengkel ambik kesempatan atas kita ni. mcm sy pun haritu, sy pergi bengkel tu mintak ayah tlg teman sbbnye sy takut nti org bengkel tipu2 sy ke ape hehe

      Delete
  23. Salam.. Boleh ke sy repair sendiri dan claim insurance? Perlu buat report? Accident atas kecuaian sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. repair sendiri boleh cumanya kalau selepas tu nak claim insurance, sy kurang pasti boleh atau tidak.

      Delete
  24. Salam sejahtera,saya sri kereta i kena langgar kat belakang selepas selesai urusan polis i bawah kete kat nissan workshop cliam 3rd party so dia minta tambah 15% dari harga spare part sebab kete i usia 5tahun seminggu ni anggaran pun dah dekat rm8++.++ minta i bayar sejumlah tu jika nak parts ori.....ade ape2 cara ke supaya tak bayar

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sejahtera sri. sorry for the late response. i tak sure dlm kes ni.

      Delete
  25. Salam sejahtera,saya sri kereta i kena langgar kat belakang selepas selesai urusan polis i bawah kete kat nissan workshop cliam 3rd party so dia minta tambah 15% dari harga spare part sebab kete i usia 5tahun seminggu ni anggaran pun dah dekat rm8++.++ minta i bayar sejumlah tu jika nak parts ori.....ade ape2 cara ke supaya tak bayar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kereta lebih 5 tahun memang part lokel.insuran dah tetapkan.jikalau owner nak part ori kene tambah duit.

      Delete
  26. Salam,kreta sya dilanggar dr blakang pd pertengahan thn lps dn pihak yg melanggar tlh disaman ats kecuaian tsbt oleh polis..workshop tlh claim third party dn bgthu sya ncd tidak dipotong..bru2ni syarikat insuran menghantar notis makluman insuran utk renew..tp ncd dh jd 0%..mcmna nk tuntut blk ncd yg spatutnya..t.ksh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumpa balik IO Polis... Mintak result... Bawak result g insurance company... Nnt drg akan reinstate balik ncd tu..

      Delete
  27. Salam..sy ina..nk tnye...kete sy xcident kena lggr dr blkg..sy claim guna insurance sy dlu...bleh ke sy claim 3rd party...no cover lik insurance sy tu...lg satu...owg yg lggr sy tu ckp dia guna insurance 3rd party..cmne tu..skrg sy dh submit smua documents...brpe lme feedback atau tuntutan tu diterima blik...mohon pncerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ins 3rd party..mmg untuk lindungi pihak ketiga jika berlaku kemalangan....

      Delete
  28. Salam admin,saya nak tnya pasal kerosakan kereta(bukan akibat kemalangan)..tp melibatkan kos yang besar,adakah pihak insuran akan cover?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sy kurang pasti. tapi masa kereta sy takmau hidup haritu, sy call insurace kereta sy (under Etiqa) mmg FOC sbb within kilometeres yg diorang set.

      untuk kes tuan, mungkin boleh call & discuss dgn pihak insurance secara dierct utk lebih info ;)

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Saya pun kena mcm akak pending adjuster survey . Sy pun insurance Etiqa . Just nak bertanya siapa patut sy push . Bengkel or adjuster ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Push bengkel..selalunya adjuster survey pending tu diatas masalah kerosakan kereta yang berkait dengan report...contoh...excident sebelah kiri...jadi dalan report kita bgtau something yang tidak berkait dengan sebelah kiri...tu adjuster akan dtg check dan buat siasatan...cik boleh push bengkel untuk bertanya atau call man yang follow up kes cik

      Delete
    2. yup betul betul. sy pon haritu ayah & abg sy yg tlg push bengkel. sy mmg takde pengalaman ape masa tu huhuhu

      Delete
  31. Nak sy macam situasi sy pula excident langgar tayar atas highway dan insuran kereta sy sekarang 3nd party so cmne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk kes tuan, mungkin maklumat ini boleh membantu :)


      Jika memandu di lebuhraya kita selalu terserempak dengan objek2 yang menghalang perjalanan kita seperti serpihan tayar, bumper, besi, batu, kayu dan lain2 lagi. Dan jika berlaku kemalangan disebabkan halangan di Lebuhraya seperti besi, kayu, tayar kenderaan lain, bumper kenderaan lain dan sebagainya.

      Tahukah anda kita boleh claim dengan pihak PLUS Jika kita terlanggar objek-objek berkenaan sehingga kenderaan kita mengalami kerosakan?? Ini kerana kenderaan yang melalui Lebuhraya PLUS telah di insuranskan.

      Caranya mudah sahaja, ikuti langkah2 di bawah:

      1. Hubungi Plus Ronda 1800-88-00-00 (ada di belakang kad Touch n Go atau tiket transit)

      2. Beritahu lokasi kemalangan dan kemalangan di sebabkan halangan tersebut, pastikan KM berapa dan arah ke mana.

      3. Jika kenderaan anda masih boleh bergerak keluar di mana-mana plaza tol yg berhampiran. Pastikan resit diambil. Kalo Touch n Go atau smart tag kena print dari website PLUS.

      4. Sila buat laporan di kaunter plaza tol. Kemudian pihak PLUS akan pastikan benar kejadian tersebut dan pihak Plus akan ambik gambar bukti kenderaan anda.

      5. Buat laporan di balai trafik yang berhampiran atau di kawasan tersebut.

      6. Kemukakan claim kepada PLUS berserta laporan polis dan gambar kenderaan anda sebelum baiki dan selepas baiki. Walaupun anda claim insurans kenderaan atau guna duit sendiri. Adalah nanti borang akan di isi di sana.

      7. PLUS akan membayar ganti rugi kepada anda dalam masa 14 hari dari tarikh kita kemukan report polis dan gambar.

      sumber : (https://amien7.wordpress.com/2013/10/02/claim-dengan-plus-jika-berlaku-kemalangan/)

      Delete
    2. tapi kena pastikan sama ada atas highway PLUS ke atau highway lain-lain. kalau atas highway PLUS, bolehlah cuba buat tuntutan kpd PLUS. kalau highway lain kena buat tuntutan pada pihak highway berkenaanlah.

      Delete
  32. Assalam.. Bagaimana pula dgn kes sy tiada berlakunya kemalangan tp terdapat pihak lain yg membuat tuntutan atas insurans kereta sy. Boleh bantu sy utk selesaikan masalah ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk kes tuan, sy blm pernah dgr lagi.. maaflah tak dapat pulak nak membantu.. mungkin boleh rujuk pada pihak jpj / pihak polis atau boleh bertanya pada pihak insurance tuan sendiri bagaimana boleh tiba2 berlaku begitu. sbbnye masa nak buat tuntutan mesti diperlukan segala dokumen (cnthnye ic pemilik insurance kenderaan tu, lesen & sbgnya).. tak boleh rasanya diorang main terima je tuntutan tu..

      Delete
  33. Da buat report polis,kne pergi bengkel terus ke syarikat insurans ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam kes sy, sy terus refer pada bengkel panel insurance kenderaan sy (Etiqa)..

      Delete
  34. Salam..keta sy parking pastu ada keta lain parking x tarik handbrek n bergerak Kena keta sy habis cermin n bonet belakang n depan rosak mcm mana sy nak claim insuran di at as kereta yg langgar sy tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena dptkan butiran pemandu (no telefon terutamanya) & nombor pndftran kenderaan tu.
      lps tu kena pergi buat report kat balai & lps tu dptkan salinan report & segala dokumen berkaitan.
      lps tu baru blh nak claim insurance (kena call pihak insurance & discuss apa next step yg kena buat).

      semoga jwpn sy dpt membantu :)

      Delete
    2. Peliknya x tarik hnd brek... nak terberak sgt ke. Mcm2 jnis mnusia

      Delete
  35. salam..baru2 ni sy kemalangan. kereta suspek langgar lampu merah dan melanggar kenderaan sy. bagaimana nak buat tuntutan cost of lose dr insu
    rance dia? kedua bleh ke sy buat tuntutan untuk kos perubatan drp insurance dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kena dptkan nmbor telefon suspek (paling utama & kalau sempatlah masa kejadian tu & kalau dia sudi lah nak bagi hehehe) lps tu ambil nmbor plate kereta tu / jenis kereta tu / WH questions (bila waktu kejadian, dimana, dgn siapa berlanggar, siapa lg yg terlibat, lokasi mana (kilometer brp) & sbgnya).

      lps tu buat report di balai. kalau suspek tu lari taknak buat report takpe. aslkan sempat snap gmbr kenderaan dia atau dptkan jenis kendraan tu & nmbor plat.

      lps buat repot, kena dptkan salinan report (ada byrn sedikit utk dptkan semua salinan).

      lps tu baru blh call pihak insurance atau pergi bengkel panel insurance tu.

      berkenaan nk buat tuntutan kos perubatan tu sy kurang pasti. mungkin blh bertanya pd pihak yg lebih arif.

      semoga jwpn sy dpt membantu :)

      Delete
  36. Salam.. kereta saya dilanggar oleh motosikal yg ditunggang oleh remaja tanpa berhelmet dan difahamkan motor tersebut bukan kepunyaannya. Kemungkinan juga beliau tidak punyai lesen.
    Sudah pasti tuntutan pihak ketiga tidak dapat dibuat dan saya terpaksa membaiki kereta saya menggunakan insurance sendiri (kerosakan ribu-riban jugak). Insurance baru tahun pertama.
    Soalan: Bolehkah saya claim Lost of Use daripada insurance sendiri?.. memandangkan saya kehilangan kenderaan buat sementara waktu dan terpaksa menanggung kerugian kos transportation.
    Apakah lagi tuntutan2 lain yg saya boleh buat daripada pihak insurance selain daripada yg di atas?
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sblm buat apa2 tuntutan insurance, pastikan buat report polis dulu dan lps tu baru proceed discuss dgn pihak insurance knderaan tuan. sy yakin pihak insurance ada jwpn yg lebih tepat lagi hehe :)

      Delete
  37. Saya rasa saya telah membuat ke silap an besar sbb sign borang insurance claim awal2 sebelum kereta di baiki. Setelah kita sign sekiranya pemandu kereta lain juga claim mengunakan insurance saya adakah ianya boleh?mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tu sy kurang pasti. mungkin saudari blh refer pd pihak insurance kenderaan puan utk dptkan jwpn yg lebih tepat :)

      Delete
  38. salam...bagaimana pula klu pemilik kereta tersebut telah meninggal?..dan pembayaran kereta ada dalam 2 tahun lg.bagaimana nak tuntut bagi pihak si mati?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sepatutnya jika pemilik kenderaan sudah meninggal, waris perlu m'buat pemindahan / tukar nama hak milik kenderaan tersebut. utk hal saudara ni mungkin blh rujuk pd pihak insurance kenderaan tersebut utk dptkan jwpn lebih tepat ;)

      Delete
  39. Salam nak tyer.. Keta sy br excident org tua langgar.. Sy settle polis ,die salah.. Tp sy hantar smue document dkt pusat servis utk repair.. Tp Abg tu ckp perlu byr 400 utk tuntutan loss of use, sbb driver name xde dlm list ins saya... Perlu ke byr? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. berkenaan nama takde dlm list insurance tu kan.. ape yg sy diberitahu oleh pihak bengkel tmpt sy repair itu hari, kalau kat insurance kita sbnrnye boleh letak 2 org penama (driver) yg selalu drive keta kita. maksudnye in case jd ape2 eksiden, hanya NAMA PEMANDU yg kita dah list kan dlm insurance tu je blh tak kena ape2 charge.. kalau nama si pemandu yg terlibat semasa eksiden tu takde dlm 2 org yg dah kita senaraikan kat insurance tu, mmg kita akan perlu byr certian amount. untuk maklumat lebih tepat, sy syorkan nurul aien call & dptkan confirmation dgn pihak insurance nurul ye.

      Delete
  40. Salam, sy xcident keta terbabas sndr..xde third party..boleh claim loss of use tak? Claim utk baiki keta dah lulus..dah hmpr 3 mggu keta kt bengkel..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm fadilah. sy kurang pasti. mungkin saudari boleh call pihak insurance kenderaan saudari untuk dptkan kepastian ye :)

      Delete
  41. sis nak tanya, berapa lama kereta sis kt bengkel lepas post ini dibuat?sbb skrg kete sy pon mssih pending adjuster. tq atas respon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa sy upload post ni baru 3 hari kereta sy masuk bengkel & alhamdulillah within 10 days kereta saya dah selesai urusan & dpt sy bawa pulang semula dalam keadaan sihat wal a'fiat ;)

      Delete
  42. Assalamualaikum..
    Mmg sangat panjang..
    Terima dapat info berguna & sangat membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cari kereta Baru Perodua
      Boleh call saya shahril. Perodua Batu Caves.
      peroduabest.com/#promo

      Delete
  43. Macam kes saye pulak berlaku 2 kali dalam tempoh 2 minggu...
    Pertama tercium belakang kereta A sebab die tetibe emergency brake...kereta saye teruk, tapi kereta die calar and kemek sikit2 kat bumper...then driver just keluar amik gambar and terus pecut...saye ingat xde ape2 terus hanta keta ke wokshop buat cash repair...
    then lepas 10 hari cmtu sekali lagi leta tercium kereta B.... �� yang ni saye buat repot semua lah untuk tuntutan claim...Alhamdulillah dah approve, tunggu siap je...
    Tup2 selepas 3 minggu kejadian kedua ni, ade satu balai call bagitau saye kena datang buat repot untuk kes eksiden dengan kereta A...
    ahh sudah...mcm mane pulak tu...
    polis tu cakap xde ape, just pihak kereta A tu nk tuntut insurans kereta saye je...
    Tapi boleh ke insurans kereta saye bayar untuk 2-2 pihak ketiga tu? Bape kali dalam setahun insurans boleh latan tuntutan kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahuakbar 2 kali eksiden within 2 weeks ye? sy tak pernah lagi mengalamni kejadian camni. tapi berkenaan call dari balai utk kes eksiden A tu rsnye better awak pergi balai tu & buat je report tu. kalau dah ade buat report tu & dptkan salinan report tu takpe dah. berkenaan berapa kali setahun boleh buat tuntutan insurans tu sy kurang pasti. mungkin boleh call & dptkan kepastian terus drpd pihak insurans kenderaan tuan :)

      Delete
  44. Salam, sy xcident keta terbabas sndr..Claim insuran utk baiki keta dah lulus..
    adakah bayaran bulanan keta termasuk dlm insuran sementara tunggu keta siap dibaiki??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm nad. sy kurang pasti berkenaan bayaran bulanan kereta termasuk dlm insurance sementara tunggu kete siap dibaiki atau tidak. sy ada dgr berkenaan "claim of use" yg mana kita blh buat tuntutan ganti rugi semasa kereta kita berada dlm bengkel selama tempoh menunggu kereta tu siap. utk lebih pasti, mungkin nad blh refer pada pihak insurance kenderaan nad terus. moga membantu :)

      Delete
  45. Kak nk tnyelah polisi skrang x boleh claim kete yg bersalah sbab knderaan tersebut mngalami kecederaan dan patah tangan.. kna claim kete sendiri.. betul ke.. kete sy berlaku kmalangan beberape ari yg lepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnye yg sy fhm, tak kirelah kete yg bersalah tu owner dia cedera ke tidak ke tp bila kita dah buat report & terbukti mmg kesalahan dia, mmg kita blh buat claim atas pihak insurance dia. mungkin george boleh refer terus pada pihak insurance kenderaan anda utk maklumat lebih tepat. moga membantu :)

      Delete
  46. Salam..nak taye...kalau sedang memandu di jalan raya tetiba pokok tumbang dan hempap kereta dan kereta mengalami kerosakan teruk...adakah boleh claims insurans?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kalau kenderaan tuan memang ada ambil cover insurance bencana alam mmg boleh terus buat claim insurance. tapi sekiranya takde, tuan blh buat claim atas pihak konsesi lebuhraya (kalau kejadian berlaku atas higway PLUS contohnya). kalau kat jln biasa, sy kurang pasti. mungkin tuan boleh refer pihak insurance kenderaan tuan terus untuk maklumat lebih tepat :)

      Delete
    2. Cara cara kenderaan awam buat tuntutan gantirugi keatas kenderaan jabatan jika berlaku kemalangan

      Delete
  47. Bagaimana nk tahu tunyitan kita telah diluluskan oleh pihak insuran..sbb alasan bengkel..insuran blm beri klulusan wlu pun dh dua bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya kena call bengkel byk kali. (mcm kwn abg sy pernah eksiden jugak pastu bengkel lambat sgt proses, mmg die call setiap hari. siap maki berbakul2 bengkel tu suruh siapkan cepat) tp untuk zaman skrg ni mungkin boleh check progress online (depends pada insurance) atau mungkin blh contact pihak insurance kenderaan saudara utk dptkan lebih info :)

      Delete
  48. Salam kak :)..
    sy baru alami xcident 21 dec lps, lori dtg dr arah bertentangan dan melanggar sy.. sy dah buat report, n bengkel da declare kereta tu total loss.. sy dah serahkan report, salinan ic, lesen memandu, salinan geran dan insurans pd bengkel.. die ckp die akn uruskan.. perlu ke sy berhubung direct dgn wakil insurance atau hanye tggu pihak bengkel uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam :)

      baru lagi tu. kalau dah serahkan semua dokumen yg berkenaan should be dah ok dah tu. cumanya, kalau dalam masa 4-5 hari takde update ape2 drpd pihak bengkel, maybe adik boleh call & bertanye direct pd pihak wakil insurance utk pengesahan terkini. sbb kadag2, pihak bengkel saje buat lambat2 sbb diorang nak dpt untung disbbkan mostly org pompuan (mcm akak ni jugakla), byk bende psl claim2 insurance ni yg kite tak tawu sgt hehehe

      Delete
  49. Salam..sya nk tnya..sya xcident awal bln dec bru ni..kesalahan sya sendiri dan melanggar kenderaan lain..sya nk tnya,sya still blh bt LOU dgn pihak insurance sya ke slama mna kereta sya di bengkel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sy kurang pasti dlm kes tuan ni blh buat LOU atau tidak. sy cdgkan tuan terus berhubung dgn pihak wakil insurance kenderaan tuan utk lebih tepat :)

      Delete
  50. Salam, saya accident sbb jln licin masa hujan 2 Dis lepas. hari ni baru kluar keputusan x lulus sbb tayar botak... geram betul. dah lah peram sebulan kat bengkel panel insurans tu, pastu pggil siasat la tunjuk kawasan accident bagai.. x lulus plak... ada idea mcm mana supaya claim tu diluluskan? bayar bukan sikit2 main 2k setahun. dok kat bengkel tu caj RM50 sehari, bukak tayar bagai caj 650... gilaa.. sapa yg mampu bayar.. adakah insuran akan tanggung semua kos tu? -nadia

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm nadia.

      alamak byknya amount kena bayar. pihak insurace mmg licik check segala benda (dlm kes saudari : 'tayar botak') senanglah diorang declare tak lulus disbbkan tayar botak tu diletakkan sbg kecuaian owner. sy pun kurang pasti mcm mana cara utk buat smpai kita dpt buat claim tu. mungkin nadia boleh refer pada blog ni (https://ariffshah.com/tuntutan-insuran-kereta-kemalangan/) utk cuba tanya pd dia. moga2 dpt membantu nadia.

      Delete

  51. amirul rahmanJanuary 30, 2017
    Sy menggunakan insurance third party, semasa mengundur sy dapati gearbox gagal berfungsi dgn baik kerana hampir sebulan x berjalan, kereta tidak bergerak Dan sy bertindak membuka pintu kenderaan Dan menolak Guna kaki supaya kereta mengundur. Tiba2 kereta sy mengundur dengan laju ke belakang pintu mengalami kerosakan Dan x dapat tutup akibat terlangar tembok, bermakna sy perlu menanggung semua kos sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau berdasarkan cerita saudara tersebut, pihak insurance akan meletakkan kemalangan itu sbg "kecuaian" bermakna tuan punya kenderaan perlu tanggung segala kos sendiri.

      tapi untuk lebih tepat sy syorkan saudara bertanya kepada pihak insurance kenderaan saudara. moga membantu.

      Delete
  52. assalam.. mcm mane pula kalau org yg mlanggar tu insuran dia da tamat tempoh? mcm mane nk claim kerosakan kenderaan dan kecederaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. sy syorkan saudara buat laporan polis juga berkenaan kemalangan tu & hubungi pihak insurance kenderaan tuan. selalunya apabila segala salinan laporan & dokumen2 diserahkan dgn lengkap pd pihak bengkel panel kenderaan kita yg terlibat kemalangan tu nti pihak bengkel akan uruskan. diorang yg akan push pihak insuran kenderaan yg melanggar tu. tp sy kurang pasti kalau org yg mlggar tu insuran dia tamat tempoh.

      mungkin saudara blh hubungi pihak insuran kenderaan tuan utk maklumat lebih tepat :)

      Delete
  53. Salam.baru 2 hari lepas kereta kakak sy kena langgar dari blakang dgn moto.budak yg langgar tu takda lesen semua..report semua dh buat. Mmg budak tu salah..pastu polis trafik yg amik report tu ckp susah nk claim.mksudnya kena repair sendiri.betul ke??ke boleh claim?? Mohon pencerahan.tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kalau polis trafik yg ambik report tu pun dah ckp camtu, mungkin agak susah jugaklah. tapi dah ambil ke semua details budak yg langgar tu? takpe buat dulu report & call pihak insurans kenderaan kakak awak utk dptkan maklumat lebih tepat. moga membantu.

      Delete
  54. Salam semalam saya terlanggar anjing yang melintas dilebuhraya elit..habis pecah bumper kereta..bolehkan sy menuntut pihak elite utk membayar ganti rugi ataupun sy claim insurans kereta sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kalau berlaku kemalangan / terlanggar ape2 di hgway PLUS, kita memang boleh buat claim pada pihak PLUS. tapi utk kes di hgway elit sy kurang pasti. mungkin saudara boleh call pihak lebuhraya elite untuk lebih kepastian.

      Delete
  55. Lost of use tu perly dipersetujui antara owner kete dan bengkel bile yek? Kalau kete dh setel repair tp kite blm sain ppe surat pun...still ok x? Or dh tlambat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebaik-baiknya sebelum kita sign ape2 surat tu masih blm terlambat untuk kita claim lost of use. better call pihak insurance kenderaan saudari untuk lebih kepastian. moga membantu.

      Delete
  56. Salam.. nak tanya.. saya baru hantar kereta utk claim insurans pd 14/2/2017 ke service center.. dokumen semua dah lengkap kecuali gambar kenderaan saya Yg disahkan oleh polis. Soalan saya:

    1. Adakah gmbar kenderaan berserta pengesahan itu perlu? Sbb service center kata perlu.

    2. Saya semak di website insurans, status adalah pending adjuster survey. Siapa kita bole call utk cepatkan proses claim tu? Servis center atau insurans ?

    Time kasih =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.

      1.masa sy terlibat accident haritu sy mmg serahkan semua dokumen termasuk gambar kenderaan (yg disahkan pihak polis sekali). kalau service center kata perlu mmg saudara/saudari perlu beri pd diorang.

      2.14/2/2017 bermakna baru 2 hari. saya haritu pun seminggu jugak 'pending adjuster survey'. saya haritu sy call pihak insurance sy dulu.

      moga membantu =)

      Delete
    2. Tadi saya call svc center.. katenye adjuster dah survey pd 15/2/17.. so lps ni kene folo up insurans selalu laa nmpknye.. Biase diorg akan tggu approved br start buat keje atau diorg terus buat je sbb adjuster dah survey? Kite kene sign pape tak before die start buat repair tu? Sori.. byk plak soalan.. 😁

      Delete
    3. sy pon x sure diorg akan tggu approved dulu atau terus buat hehehe. masa sy haritu xde sign pape before diorg start nak buat tu. tawu2 je bengkel call ckp kete dah siap & blh dtg ambil hehe

      Delete
  57. Salam..sya nk tnya..keta sya dlm process claim..selama keta sya di bengkel..sya mengunakan teksi untuk pergi keja dsb..bolehkah sya claim ke atas pihak insuran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. saya kurang pasti berkenaan kes tuan. mungkin tuan blh hubungi pihak insurance kenderaan tuan & discuss dgn diorang :)

      Delete
  58. Salam...tumpang tanya...saya terlibat dalam kemalangan(mangsa)....(antara kerosakan pintu driver/pintu penumpang belakang/ frame body antara pintu/ side mirror/ dll) pada Jumaat(17/2/2017) lepas. Laporan polis telah dibuat pada hari kejadian tersebut. Untuk makluman, hari ini iaitu Rabu(22/02/2017), segala dokumen iaitu:

    Dokumen saya
    Laporan Polis/Keputusan Kes/Surat yang menggantikan pelan kasar kemalangan/salinan kad pengenalan/Lesen memandu/Salinan Geran kereta/Salinan polisi insuran

    Dokumen 3rd party
    Laporan Polis/Salinan Geran Kereta/Maklumat insuran iaitu no. polisi insuran dan jenis insuran sahaja (diperolehi daripada mycarinfo.com.my kerana 3rd party xnak kerjasama))

    telah saya serahkan kepada panel insuran (bengkel kereta) tersebut. Adakah maklumat yang diperolehi daripada MyCarInfo sudah memadai oleh pihak insuran??

    Esok, Khamis (23/2/2017) Kereta akan dihantar ke panel insuran(bengkel) untuk sesi fotografi dan laporan dari panel insuran kepada pihak insuran bagi tujuan memanggil adjuster.

    - Betul ke tindakan saya ini??
    - Bagaimana kita nak semak status claim insuran kita??...saya guna tokio marine
    - Bila boleh buat tuntutan loss of use??
    - Berapa kerap kita perlu ke bengkel untuk lihat proses pembaikan?
    - Bagaimana nak tahu samaada barang pada kereta kita ditukar ganti dengan part original atau tiruan???

    Harap ada rakan-rakan yang membantu...

    Insan Terpilih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan.

      sekiranya dokumen kita (segala dokumen yang diperlukan) telah diserahkan pada pihak bengkel panel, bermakna pada pihak kita sudah selesai.

      3rd party dokumen.
      untuk kes camni (diperolehi daripada mycariinfo.com.my), saya kurang pasti hal sebegini.

      saya cdgkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan milik tuan utk dptkan kepastian yg lebih tepat.

      moga dapat membantu :)

      Delete
  59. assalam...saya baru saja kemalangan 3 hari lepas..wktu kemalangan lane sy trafic light hjau,tiba2 ada kancil buat u turn n tmpat tu x boleh u turn patutnya..so x amik gambar sbb sy x bwk fon time tu..tapi pesalah tu dah mengaku besalah n kami pun buat report sama2 pegi balai,n pesalah tu pun dah di saman...soalan petama,lulus ke claim sy kalau x da gambar? walaupun pesalah dah kna saman,soalan ke ke dua,sementara kereta saya dlm proses pembaikan n claim,sy mintak mahu pakai kereta sementara dan pihan bengkel ada beri pinjam kereta tu,,,adakah saya akan di carge menggunakan kereta pnjam tu selama kereta saya di baik pulih??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. tak ambik gmbr semasa kejadian berlaku takpe (yg penting dia mengaku salah & dah buat report sama2 & polis dah sah kan dia bersalah kan).

      soalan pertama : Lulus ke claim kalau xde gambar?
      jawapan : gambar yang diambil oleh pihak polis/wakil polis di balai & dokumen report bergambar yg dah disahkan oleh pihak polis dpt bantu kita dlm proses claim insurance.

      soalan kedua : adakah akan di charge menggunakan kereta pinjam daripada bengkel tu?
      jawapan : sepatutnya tidak akan di charge apa2 tapi kita tak blh buat sebarang tunturan Claim Of Use dah sbb pihak bengkel dah bantu pinjamkan kereta sementara kereta kita tersadai di bengkel (semasa proses repair).

      tapi utk lebih kepastian, saya syorkan tuan call & tanya pihak insurance kenderaan tuan. moga membantu :)

      Delete
  60. AS SLM..SY NK TNYE BARU2 NI SY TERLIBAT DLM KEMALANGAN(MANGSA)LANGGAR BELAKANG..KEBETULAN ORG YG LANGGAR TU PULAK INSURANCENYA DH MATI.DAN ORG TU TELAH HIDUPKAN INSURANCENYA 5 HARI KEMUDIAN, SOALANNYA BLHKAH SY MENUNTUT INSURANCE ORANG TERSEBUT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. perkara pertama paling penting bila terlibat kemalangan : kena buat polis report hehe. kalau saudara/saudari dah buat report polis & dapatkan maklumat pihak yg terlibat tu, pihak insurance kenderaan milik tuan akan membuat tuntutan ke atas insurance kenderaan milik dia (cuma tuan perlu pastikan segala dokumen yg diperlukan & salinan report polis yg telah disahkan drpd pihak polis diberi pd pihak bengkel panel kenderaan tuan).

      untuk dptkan lebih kepastian, sy syorkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan milik tuan. moga dapat membantu :)

      Delete
  61. saya telahy terlibat falam 1 kemalangan yg melibat kan penungang motor sikal...mangsa mengalami kecederaan bahu patah...adakah mangsa bolhy claim insyuren kete saya berkenanan kos perubatan dan saya telahy menerima 1 surat makamah untuk saya hadir di makamah apa yg harus saya lakukan sekarng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya kurang pasti sama ada mangsa tersebut boleh claim insurance kete tuan berkenaan kos perubatan atau tidak. dlm pengetahuan saya, mangsa hanya blh buat tuntutan claim atas kerosakan kenderaan mangsa (dlm kes tuan, insurance motorsikal mangsa yg blh blh buat tuntutan atas insurance kete tuan).

      untuk maklumat lebih tepat, sy syorkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan tuan.

      Delete
    2. Saya baru kemalangan dgn kenderaan kerajaan..dari kesalahan driver kenderaan kerajaan tu kerana membuat pusingan u tanpa memandang keadaan sekeliling.semasa kejadian kenderaan saya berada sebelah kanan dgn tiba2 kenderaan sudah langgar pintu belakang agak teruk jugak.Saya dh buat laporan polis dan jkr.pertanyaan saya bagaimana cara hndak buat tuntutan keatas pemandu kenderaan tu.Saya tanya polis dia orang jawap dekat saya tak boleh buat tuntutan betul ke atau ada cara lain..harap tuan dapat membantu

      Delete
    3. sy kurang pasti dlm kes seperti ini. mungkin tuan boleh hubungi pihak insurance kenderaan tuan utk dptkan pengesahan lebih tepat.

      ada sedikit maklumat berkenaan "SOP kemalangan kenderaan jabatan" di link ini :

      https://ekenderaan.selangor.gov.my/document/informasi_umum/SOP%20Kemalangan%20Kenderaan.pdf

      tapi pada link tersebut adalah lebih kepada SOP utk kenderaan kerajaan/jabatan tersebut utk buat tuntutan. dlm kes tuan, tuan yg nak buat tuntutan kan? sy kurang pasti tentang kes sebegitu. mungkin tuan boleh rujuk pd pihak insurance yg lebih pakar dlm hal ini :)

      Delete
  62. salam sis.. sy ada kemusykilan nak tanya. sy xcdent pada 6 march, dlm 11 mlm dan di towing ke perodua body and part di bangi. sy telah dilanggar dari belakang. agak teruk sbb belakang kereta sy hancur. esoknya sy pegi ke perodua body n part tu utk htr documentutk claim insurance. pastu, person incharge kat sana bagi jaminan bahawa doc akan dihantar(maybe ke pihak insurance) dlm tempoh seminggu and lepas dorg dtg, sy kena pegi sana and sign bbrapa form. n, dia bgtau jugak kereta sy tu maybe amik masa dlm 2-3 minggu. biasanya 2 minggu. OK..Masalah sy skrg, bila sy call dorg smlm (22 mac, 3.30pm, documents yg sy htr dulu masih lg dgn dorg n belum dihantar. alasan mrk adlh sy perlu menunggu que sbb bnyk lagi kereta yg belum siap. Sy agak marah sbb benda sebegini tidak diterangkan pada sy padahal sy telah bbincang dgn person incharge di sana ttg prosedur claim insurance. pada pendapat saudari, adakah bengkel ada hak untuk menangguhkan pghantarn doc sy? dan, ada jalan lain x untuk sy mpercepatkan proses claim insurance sy? mohon sgt saudari email pendapat saudari kpd sy.. surifauzi@gmail.com..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm dik. takziah atas berita kemalangan. sy cuba kongsikan sekadar mana dlm pengetahuan sy ye :)

      1)jaminan yg diberi oleh pihak bengkel tu selalunya depends pada adjuster. (kalau adjuster cepat setel, akan cepatlah juga proses repair kereta sepatutnya).

      2)memandangkan diorang (pihak bengkel tu buat janji hanya guna lisan (tiada sebarang perjanjian bertulis yg mengatakan bengkel akan buat 2-3 minggu), kat situ mmg pihak kita akan terkena lah.

      3)alasan tunggu que ape segala sbnrnye kita mmg boleh fight (ini mmg kena hati kering call setiap hari. sy ulang SETIAP HARI & MEMANG PERLU BERTEGAS SEHINGGA MANA PIHAK BENGKEL JADI ANNOYYING)

      *memang itu je cara akan m'buatkan kereta kita cuba dibaikpulih secepat mungkin. (dlm kes call bengkel & kena bertegas tu, masa sy exident dulu, abg long sy yg mmg tukang call & tegas giler dgn org bengkel tu. kalo tidak mmg kita kena nganga je la tunggu kereta kita entah smpai bila nak siapnye hehehe)

      4)adakah bengkel ada hak utk menangguhkan pghantaran doc?
      utk soalan ini sy kurang pasti KECUALI ada keuntungan yg pihak bengkel blh dpt kalo diorang sesaje lewatkan hantar doc tu.

      5)ada jalan lain x utk percepatkan proses claim?
      utk yg ni, pihak tuan/puan/cik boleh cuba call pihak insurance kenderaan tuan & bertanyakan lebih lanjut pd diorang. (sy tak berani nak ckp ape2 sbb tuan/puan/cik dah sign beberapa form di bengkel tu kan. dan itu maybe akan dijadikan alasan kuat pihak bengkel tu utk tak bg izin kereta tu dibuat di tmpt lain.)

      apa2 pon sy syorkan tuan/puan/cik call pihak insurance kenderaan milik tuan & discuss dgn diorang tgk mcm mana jpwn pihak diorang.

      semoga membantu :)

      Delete
    2. TQ atas nasihat saudari.. hari ni, 27 march sy call semua pihak.. mula2 call maa, dorg xbole nk buat ape sbb dorg hanya blh htr adjuster sekiranya perodua bnp bangi htr claim documents tu.. then sy call perodua bnp yg lain, branch puchong.. dorg ckp, xde istilah tunggu que pon..once documents complete, akan disegerakan hantar.. then, hati sy da agak mndidih.. sy call balik perodua bnp bangi, gtaw yg sy da call semua pihak. tkejut gak dorg. alasan pertama sy tnya knp xhtr lg, dorg kata tunggu org perodua dari 'base' ape ntah.. then sy cite yg xperlu tunggu que pon, dia blh ckp, sy still kena tubggu que. WT..?? hmm.. then, sy gesa..ckp nk htr document hari ni jugakkkk.. so dlm tempoh 2-3 jam ni, dorg da sruh sy sign claim form.. hmm... puas hati sy.. sy xsuka tunjuk tegas.. tp xtahan klu kena buli.. so terpaksa tegas n tinggikan suara sikit..

      btw, sis, ape lg borg yg sy sepatutnya dpt selain claim form? yg loss of use, letter of offer and discharge voucher tu mcm mana?

      Delete
    3. alhamdulillah dpt juga proceed process claim tu ye. tu lah sy pon tak pandai nak tinggi2 suara & sbb tu abg long sy yg tlg setekan part push bengkel masa sy eksiden aritu hehe

      utk soalan : "borang ape lagi yg sepatutnye dpt selain claim form?"
      jwpn : utk part ni sy kurang pasti. sy syorkan tuan/puan/cik tanya pd pihak incurance tuan :)

      Delete
  63. nk tanya berkenaan krta singapore boleh wat claim atas krta mlayasia,..contoh krta mlaysia langgar kereta singapore...kerosakan krta singapore hanya Bumper belakang sahaja....report polis telah dibuat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy kurang pasti utk buat tuntutan kereta milik/daftar berlainan negara. mungkin tuan boleh bertanya lebih lanjut kpd pihak insurance kenderaan tuan. moga membantu :)

      Delete
  64. Mcm mn nk semak dh lulus ka belum clim

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan boleh hubungi @ semak melalui online melalui pihak incurance kenderaan milik tuan :)

      Delete
  65. assalam.... bagus info ni.... situasi saya sangat sulit... bila dapat tahu MCD saya kosg masa nak renew lesen... dapat pula info yg x lengkap dari staff perodua rohamas pro auto serv sdn bhd...kereta saya accident 7/1...3 bln dok bengkel....sebelum ni 2 kali saya ke perodua... sekali untuk tgk kereta.... kali kedua pon sama.... tp sedihnya kali kedua tu baru tahu pending bahagian insurans.... sbb police report tu x proper sbb hantar guna whatsapp je... balik kami scan ngan email dorg... xpe.... bole terima.... tp bila dapat tahu MCD kosong.... saya terus whatsapp staff perodua tu khamis mggu lps.... alasan budak tu "kalau buat claim org yg langgar hri tu...akk mesti kne ade keputusan case yg menyatakan lori tu yg salah".senangnya dia jawab ehhh..sedangkan dia minta salinan ic dgn police report je...sabtu mggu lps,saya scan dan email keputusan kes tu kat dia...ni pulak dia tanya "untuk report org berslaah tu ade x?dengan sketch plan?kami nak keptusan case,report org tu dgn skecth plan baru bole tukar od kpd odkfk".korg rasa menyirap x kalau berdepan ngan situasi ni... buang masa betul laaa... x pasal2 esok kena pergi IPD pulak 😑😑😑

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak.

      allahuakbar kesiannya akak terpaksa berulang kali pulak pergi disbbkan dokumen tak lengkap ye? moga dipermudahkan segala urusan claim akak. dah lama kereta tersadai kat bengkel.

      Delete
  66. Salam. Saya mmg tatau lgsung bab insurans ni. Tapi nk tnya ni. Tahun lepas saya accident. Dua bjik kereta satu bjik moto. Penunggang motosikal meninggal. Saya tak tuntut any insurans sbb cuma rosak side miror sikit saja. Tapi dapat call baru ni, dari agen insurans saya, orang ketiga (keluarga yg mnggal) tuntut insurans dari insurans kenderaan saya. Jadi apa ptut saya buat? Dan apa effect dia? Kacau NCD saya tak? ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.saya pun tak berape tahu sgt bab insurans ni tp sekadar yg sy fhm, jika ada pihak yg buat tuntutan pd insurans kenderaan kita atas sesuatu kemalangan, ia akan kacau NCD kita. untuk lebih info sy syorkan tuan bertanya pd pihak insurans kenderaan tuan. moga membantu :)

      Delete
  67. assalam. saya lalu highway plus tetiba terlanggar anjing melintas, ada kerosakan bumper dan fog lamp sebelah kiri kereta. bolehkah saya buat tuntutan dengan pihak plus?macam mana proses dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam tuan. untuk buat tuntutan dgn pihak plus, mungkin tuan boleh rujuk pada link ni :

      1) http://www.plus.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=436%3Adamaged-vehicle-claims-procedures&catid=1%3Apress-releases&Itemid=69&lang=en

      2) http://sigadishchenta.blogspot.my/2013/12/cara-menuntut-ganti-rugi-plus.html

      semoga membantu tuan.

      Delete
  68. assalam. kenapa adjuster datang sampai 2x pulak ya.. first check dan anggaran kos,selepas itu anggaran da lulus. second datang>???

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam tuan. adjuster datang sampai 2 kali? saya kurang maklum tentang perkara begitu. mungkin tuan boleh tanyakan pada pihak insurance kenderaan tuan.

      Delete
  69. Thanks 4 sharing bro...
    Sy br Acdnt... Kereta msk simpang x tgk kete sy.. Tp dia bsalah la dan kena byr 300. Masalahnya skrg setelah kereta sy berada dworshop lebih kurang 2 mggu.. Pihak insurance call hari ini mengatakan kete declare total loss sbb pihak insurance yg kereta yg bsalah tu x mampu nk claim.... Kereta dia ok cuma kereta sy x ok... Diistiharkan total lost... X faham sy... Sedangkan yg bsalah org lain.. Kete sy pulak x dpt dan tpaksa byr semula lebihan pinjaman di bank... Pd pembaca...apa tindakan yg boleh sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai arlina,

      kalo kereta total lost, mmg kita perlu byr certain amount (depends tgk pd jumlah yg pihak insurance dah kire semua-semua)

      hermm sy pon kurang arif kes mcm ni.

      Delete
  70. Pada admin...nk info sikit boleh??
    Ayh sy pemandu van sekolah...kemudian berlaku excident...cerita mcm nie...depan sekolah ayh sy dh check line clear untuk pusingkan kenderaan and kereta line sebelah pun dh berhenti untuk bagi laluan pd ayh sy untuk pusingkan kereta...tiba2 dtg sebiji motor dlm jarak 300meter langar ayh sy...penungang motor tu dah nampak ayh sy ingin membelok...tp dia hanya tekan hon n pulas minyak..pastu...kedeboooommm...motor xrosak,org dia luka sikit...skrg org tu failkn saman pd ayh sy...untuk claim insurance atas luka dia...ari selasa nie dibicara...rasa2 banyak k org tu nk claim...luka sikit jea...tp smpai masuk court...boleh komen x admin...sy xtau nak tanya,sapa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau jd kes mcm ni, selalunya pihak yg cedera tu (walaupun cedera sikit je, mostly org akan ambil kesempatan utk claim lebih).

      dan kalau court dapati lokasi kejadian tu bukan tmpt utk membelok / bkn utk pusingkan kenderaan, automatik ayah awak akan jd pihak yg dipersalahkan.

      tapi harapnya pihak yg cedera tu tak charge byk lah.

      moga dipermudahkan urusan awak & ayah awak.

      Delete
  71. Salam,
    Semalam ketika saya memandu di Highway Seremban di lorong kanan sebuah 4×4 cuba memasuki lorong saya tapi tidak berjaya lalu melanggar bahagian fender kiri hadapan kereta saya menyebabkan kereta saya kemek dan hampir berpusing.

    Kereta 4×4 itu kemudian memecut laju dan meninggalkan kawasan kemalangan. Rakan saya hanya sempat mengambil video semasa 4×4 dalam cubaan ia melarikan diri memandu secara bahaya dan tidak mahu berhenti.

    Saya tidak berani nk kejar kerana risau keadaan fender yg dilanggar mgkn terkena tayar dan berhenti segera di bahu jalan untuk memeriksa keadaan kereta masih boleh bergerak dan segera ke balai berhampiran.

    Persoalanya, jelas kereta saya telah di langgar lari dan pelaku melarikan diri..boleh kah saya claim insurance pelaku?dan bgaimana cara nya? eksident report berlaku jam 6ptg..jadi saya xdpt report ori..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. kalau sempat ada rakam video & ada nombor pendaftaran 4 X 4 tu, tuan blh je report. mcm saya kemalangan dulu pun, owner lori tu tak dtg report masa sy pegi buat report. pihak polis kot yg contact owner lori tu utk dtg ke balai.

      Delete
  72. rakan sempat merakam no plat lepas dia langgar tu. cuma nak tahu la, IO inform saya yg pihak ke3 xbuat report smpai ke hari ni. mcm mana dgn ncd saya ni.apa perlu saya buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya ncd tuan tak terganggulah kalau owner 4X4 tu dtg buat report. tapi kalau sampai ke harini dia masih takde buat report, mungkin tuan boleh gunakan no plat kenderaan tu utk check kenderaan tu atas nama siapa.

      Delete
  73. Kak nak tanya. Saya ada melanggar kereta vios. Sisi kanan pemandu remuk dah bumper depan sekali. Pemandu nak hantar ke toyota servis punya. Kemudia pemandu kata 20% insurance dia kena bayar sendiri. So dia suh saya bayar. Betulke. Kena bayar sendiri. Ke cara dia nak menipu. Sebab setahu saya semua insurance cover kan? Ke salah saya tafsir benda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg akak tau, bila kita dah serahkan semua dokumen yg diperlukan oleh bengkel untuk claim insurance --- segala apa bayaran insurance semuanya akan di claim pada insurance terus. takde pulak kena bayar 20% atau sebagainya. yang tu akak tak pastilah kalau org tu saja nak ambik kesempatan.

      Delete
  74. Salam kak, nk tny, kalau kreta kita d langgar lari.. tp kita xtau sapa pelakunya.. mcm mna plak yea? Bleh claim x? Tp x teruk sgt.. Tgk rambang mmg xkn nmpk.. kalau tgk perati btul2 baru nmpk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam cinta. dlm apa2 kes langgar atau accident untuk buat tuntutan ke atas pelakunya kita perlu ada sekurang2nya no pendaftaran kenderaan tersebut tapi kalo kita takde apa2 maklumat kenderaan yg melanggar tu masih boleh buat claim tapi akan claim atas insurance kita sendirilah & itu yg nanti akan menyebabkan bila kita renew roadtax & insurance akan bertambah byran sbb kita dah pernah claim insurance atas kenderaan kita.

      err moga fahamlah ayat akak bagi tu hehehe

      Delete
  75. waalaikumsalam suhaila. kalo status masih pending, itu yang orang selalu call gegar bengkel supaya depa rimas dgn call kita so depa akan cuba percepatkan buat. cara dia kita kena hati kering - kena call setiap hari tanya progress. kita kena jadi customer yang paling annoyying kalo tidak memang lambat depa buat hehehe

    ReplyDelete
  76. assalammualaikum..kereta adik dilanggar dr belakang.dah cek insurans kereta ncd masih tak berusik means claimn kereta yang langgar and now da siap tapi masalahnya masa kemalangan cermin depan xrosak. tp tiba2 pihak bengkel kata cermin depan ada pecah n kalau nk tukar owner kereta kena bayar rm200.mcm mana nak uruskan hal macam ni ye.masa excident cermin depan mmg tak pecah dan kesan pecah tu nmpak macam diketuk dari luar.apa yang saya perlu buat ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. alamak maaf saya baru perasan komen ni belum jawab. ya ampunnnnnnn *emoji tutup mata*... kalau mmg confirm cermin tu diketuk, boleh buat report polis lah mengatakan yg cermin kereta mmg tak rosak apa2 semasa kemalangan tp pihak bengkel yg sengaja pecahkan. tapi make sure ada bukti kukuhlah hehehe

      Delete
  77. Tahun lepas aq xcident kena langgar pickup. Lepas tarik ke balai, dia minta rm500 (aq bagi) ingatkab mmg prosedur.. Buat laporan polis utk claim insuran.. Kena bayr rm300 pla (lapor pd hari yg sama kemlangan).. Kereta siap dlm 2 bulan, tak pernah claim loss of use.. Ni la pengalaman aq yg bulat2 kena tipu haha (biarkan masa berlalu huhu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak byk kali kena tipu tu awak huhu. takpelah pengalaman lah tu hehe

      Delete
  78. Kereta Kami bru dilanggar, dari siasatan polis kereta yg melanggar kami bersalah, skrg saya sdg menunggu kertas siasatan & lakaran polis. Saya akan kemukakan kpd pihak insuran saya. Bole kah saya membuat tuntutan sivil utk kecederaan anak saya & kos rawatan hosp , anak saya menjadi trauma .Sekiranya saya membuat tuntutan sivil adakah kos claim bagi kereta saya akan berkurangan dari ape yg jumlah insured yg saya abil.( cth keteta sya perlu dibaiki dgn kos 30 K, Sum insured cover rm 35 K) adakah sekiranya saya memfailkan tuntutan sivil kos baiki kenderaan saya akan berkurangan. Dlm hal tuntutan sivil adakah perlu saya abil lawyer utk kes tuntutan sivil sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai Dr.Sukida(Azura).

      untuk kes buat tuntutan sivil ni sy kurang pasti. sy syorkan Dr. discuss terus dgn pihak insurance kenderaan Dr. moga membantu :)

      Delete
  79. Tumpang tnye ye. Contoh la kn, mase tgh driving. Ade 3 lorong. Sy kat lorong tengah. Lori kat lorong kiri. Suddenly lori shift pegi lorong sy tanpa signal tanpa pape. So sy pon evade la daripada collision. Tp end up sy langgar divider batu tu and overturn. Tu tetap salah sy ke? Whats more lepas dah langgar mcm ada concussion sikit. Tp xde kecederaan serious la. Nak cakap ada bukti cam recorder camera hilang. Xtau cmne hilang. Mase orang ramai kat tengah jalan bantu sy ke atau masa sy overturn. So masi dapat claim ke loss of use tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai christian chew. i kurang pasti masih dapat claim loss of use atau tidak tapi whatever it is, if you dah buat police report, boleh cuba discuss dengan insurance kenderaan you. hope it help :)

      Delete
  80. Hai....kereta sy accident bln lps...usia kereta dah 5 tahun,so kene bayar cash rm1404.00..katenye sbb guna brng ori,so kn bayar..xboleh ke include skali dlm insurans & kereta sy accdnt bhgn dpn..&dorg cat kaler berbeza dgn yg asal..xblh ke klo cat 1 kete?mmg kene charge jgk ye???adoiii..dah berbelakkk kete...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai ima. setakat pengetahuan saya, apa saja yg pihak bengkel ganti semasa dlm process kita claim insurance, semuanya kena include sekali je dlm claim tu. byk sgt tu awak kena byr sampai rm1404.00. kalau saya pon mmg terbeliak biji mata nk byr. CASH pulak tu kan? sy suggest better awak pergi semula kat bengkel tu tp kena ada LELAKI (abg ke atau ayah ke) supaya blh tlg tegas sikit dgn org bengkel tu. sbb selalunya org bengkel mmg akan ambik kesempatan tambah2 bila tgk kita ni perempuan. sy aritu pun mintak tlg abg long saya follow up bengkel sbb sy mmg tak pandai nak tegas dgn org bengkel :P

      Delete
  81. Salam. Nak tanya, baru2 ni kereta sy dilanggar dari belakang. masa tengah jem kereta berhenti. Navara ni langgar dr blkg lepas tu kereta sy ke depan langgar pulak jazz. Jadi nak tau, kerosakan bhgn depan kereta sy tu claim sendiri punye insurans ke? Jazz tu claim dr saya?
    smpai hrni navara tu masih tak buat report.

    TQ ye :)

    Siti

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam siti. kalau ikutkan prosedur sbnrnye navara tu, awak & juga kereta depan awak tu perlu buat report.

      kerosakan bhgn depan kereta awak perlu claim pd insurans kenderaan awak.

      jazz dpn awak tu claim dari insurans kenderaan awak.

      *kalau navara tu tak buat report takpe biarkan die as long as awak ada buat report & ada maklumat navara tu (nombor pendaftaran pon jadi lah) .

      moga membantu :)

      Delete
  82. Salam..nak tnye..sy pernah exciden thn lepas bln 9.kereta langgar belakang kereta sy..tp mse nak renew rotex kete bru tau insurans sy da diclaim oleh org yg langgar belakang tu..mmg prosedur pihak insurans xde cal kite ke mase nak claim insurans kite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm esya. pihak insurans xde call langsung ke? sepatutnya kalau exiden & if ada mana2 pihak claim atas kenderaan kita, sama ada pihak insurans atau balai polis akan call kita sbb pihak yg nak buat claim tu mesti buat report dulu.

      tapi kalau dah jadi mcm kes esya ni, saya pun kurang pasti mcm mana boleh jadi camtu sbb nmpknya pihak tersebut dah lulus dah buat claim tu.

      Delete
  83. Mohon pencerahan..keta bwh staun klu claim ncd kne potong ke?report buat lps 24 jam.pihak k3 salah langgar blakang.roadtax pihak k3 mati. Tlg bg idea plis tuanku..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam pengetahuan sy, kereta bwh setahun atau lebih setahun atau mana2 memang akan potong ncd sekiranya claim insurance. untuk lebih tepat terus hubungi pihak insurance tuan. moga membantu.

      Delete
  84. Salam, saye nak tnya. Kereta saye kene langgar. Semua dah settle insuran cover. Saye cakap kat workshop saye nak claim 3rd party. Workshop cakap kene tunggu keputusan report. Keputusan dah keluar dan org yg langgar tu bersalah dan kene bayr saman rm300. Selain claim kerosakan kereta, saya baru dpt tahu saye juga akan dpt bayaran selama kereta dibaik pulih. Soalan saye bayaran utk ketiadaan kereta semasa baik pulih tu akan dibayar tunai atau mcm mana, dan berapa lama proses itu. Di mana saye boleh follow up tentang proses tu. Sbb workshop tu cakap dlm masa 3-6 bulan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan. kalau semua keputusan report dah keluar, tuan boleh lah buat claim of use. tapi kena hubungi pihak insurance kenderaan tuan untuk dptkan maklumat lebih tepat berkenaan hal ni sbb sy pun kurang pasti bagaimana cara byrannya sama ada tunai atau sebaliknya.

      dan berapa lama proses itu pun sy tak dpt nak pastikan. sbb dlm kes sy, sy serahkan pd abg long sy utk keep on calling & push pihak bengkel utk percepatkan process.

      Delete
  85. Salam, tuan.
    Sy ada satu pertanyaan.
    Jika berlaku kemalangan akibat mengelak drpd terlanggar binatang, boleh claim "loss of use" ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan Lelayang Melayang,

      Maaf atas kelewatan respon. Saya kurang pasti sama ada boleh claim loss of use atau tidak. Untuk lebih tepat sy syorkan tuan tanya terus pada pihak insurans kenderaan tuan. smoga membantu ya tuan ;)

      Delete
  86. Terima kasih kerana gigih menjawab selama 4 tahun,Kereta saya dilanngar dr belakang, yg melanggar insuran 3rd party. Report dh ambil tp keputusan IO blm keluar....
    1.perlu ke saya tunggu keputusan dan lakaran Map dr IO utk hantar kereta ke bengkel atau dh blh hantar dgn salinan ori report polis sahaja..
    2.selain borang serah kenderaan pd bengkel....ada apa2 dokumen lg tak yg saya kena sign....( takut ter'sign' borng yg sepatutnya sign waktu kereta dh siap...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai fadzli hawk,

      terima kasih juga tersinggah ke blog ini.

      1)utk kes sy haritu sy hantar semua dokumen termasuk keputusan report & lakaran Map di IO (sbb sy takut jd masalah bila tak cukup dokumen)

      2)setakat dlm pengetahuan sy (merujuk pd kes sy haritu) sy tak sign borang lain selain borang serah kereta pd bengkel. itu pun dengan bantuan & tunjuk ajar abang long sy. kalau sy yg pergi sendiri mesti tertipu (maklumlah golongan perempuan kan selalu je terkena bila bab2 hantar kereta ke bengkel ni huhu)

      maaf juga ya atas kelewatan memberi respon pd soalan tuan. smoga dipermudahkan segala urusan tuan ;)

      Delete
  87. Assalamuakaikum..
    Kes saya pandu kereta melanggar lori.
    Boleh ke saya claim bahagian loss of use sekiranya bengkel lambat membaiki kereta saya...sebab ni dah sebulan xsiap lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Amydeeya.

      Kalau ikutkan boleh tu tapi apa-apa pun saya syorkan saudari hubungi pihak insurans kenderaan & bincang dgn diorang tgk mcm mana jwpnnya.

      Delete
  88. Saya student, kemalangan dah berlaku 3 minggu. Masa kemalangan tu saya memandu kereta sewa dan saya melanggar kereta student lain. Ianya berlaku di dalam kawasan universiti. Owner kereta sewa buat laporan polis atas nama beliau yg bersalah melanggar student kereta student lain tersebut. Kompaun dibayar secara share iaitu rm150 seprang x 2 =rm300 . Kemudian, kedua2 pihak tersebut cakap tidak mahu claim insurans. Dan mahukan saya tanggung utk baiki kedua2 kereta. Kereta student yg saya langgar itu kos rm3k manakala quotation utk kereta sewa is around rm4k++. Kereta yg saya langgar tersebut telah mengalami kerosakan pada bahagian depan dan engine tak boleh start lagi(jenis Toyota Corella) manakala kereta sewa adalah kereta jenis (axia) baru. Sepatutnya yg buat report semasa kemalangan tersebut perlu dibuat oleh saya atau owner kereta sewa tersebut? Kerana saya berasa teraniaya menanggung kos kedua2 kereta tersebut kerana sebagai student saya tidak mampu mengeluarkan duit sebanyak itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertamanya, perkara yang patut kita buat bila terjadi kemalangan -- REPORT POLIS. tak kira kereta tu kereta sewa ataupun kereta kita pinjam atau apa pun.

      Kes ni seumpama owner kereta nak ambil kesempatan sbb:

      1)Dia cepat2 buat report atas nama dia (sedangkan yg memandu waktu tu saudara/saudari).
      2)Dia takut utk report atas nama awak kemungkinan sbb dia tidak mendaftarkan perkhidmatan sewa kereta tu (buat sewa kereta tanpa lesen sewaan yg sah).

      Sepatutnya semasa berlaku kemalangan tu:

      1)Awak perlu buat report atas nama awak.
      2)Owner kereta juga perlu ada semasa proses buat report (polis akan minta bukti / dokumen yg sepatutnya dia sbg pemilik kereta)
      3)Sekiranya owner tidak mendaftarkan perkhidmatan kereta sewa atau buat sewa kereta secara main bedal ikut suka buat je lah senang cerita, dia juga bakal dikenakan tindakan (dan saya rasa itu salah satu punca knp dia bat report atas nama dia & bukan awak)
      4)Memang awak teraniaya dalam kes ni sekiranya segala ganti rugi awak yang kena bayar seorang diri.

      *Ada 2 PILIHAN :

      1)Bincang semula & tanya betul adakah owner daftar secara sah perkhidmatan sewa kereta tu.
      2)Atau sama ada awak boleh buat report semula atas nama awak.

      *Semoga dipermudahkan segala urusan tuan/puan/cik/saudara/saudari.

      Delete
  89. Salam. Kalau dilanggar, pastu dah baiki. Boleh lagi ke nk claim insurance? Accident hari khamis, hari sabtu dah baiki. Tanpa ada report polis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam. Untuk membuat sebarang tuntutan insurans kenderaan, dokumen lengkap berserta report polis perlu ada.

      Report polis WAJIB ada sebenarnya untuk claim insurance.

      Delete
  90. salam..

    nak tanya..

    kereta yang diclaim insurance dari pihak ketiga, boleh ke kita dapat balik barang lama??

    dan lagi satu..

    kita boleh claim tuntutan loss of use maximum berapa hari??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan. saya tak pasti boleh dpt balik atau tidak berkenaan barang lama tu. untuk tuntutan loss of use tu sy syorkan tuan bertanya terus pd pihak insurans kenderaan tuan utk lebih kepastian :)

      Delete
  91. salam,sy baru 2hari lepas xcident langgar blkg keta org...polis report dh buat,sy nk tya roadtax sy lg 2 hari nk habis,klw sy renew siap2 adakah insuran akan trima dan lg kereta tu atas nama sy cuma sy xpasti nama driver tu..klw sy memandu atas kereta sy sendiri masih kena byr 400 tu jgk ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.

      report polis dah buat - roadtax lagi 2 hari nak habis : kalau renew sebelum expired, insurans akan terima (itu pun jika semua maklumat & dokumen lengkap).

      pemandu yang gagal membuat report polis dlm tempoh 24jam mmg akan dikenakan bayaran kecuali ada beberapa sebab yg mendpt pengecualian (rujuk pd penerangan di atas) .

      Delete
  92. Assalamualaikum. Saya exsiden sudah sebulan lebih .tapi pihak insurance baru mai tengok motor . bengkel kata masih lama lagi untuk depa baiki saya sangat memerlukan motor tu .mcmmna nak bagi cepat untuk diasiapkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. lama jugak tu kalo dah sbulan lebih baru pihak insurance mai tgk motor. saya dulu pun mintak tlg abg long sy yg push bengkel (call tiap hari sampai depa cemuih). sbb kalo sy yg call mmg sy tak reti nak paksa2. dapat kat abg sy, mmg ketaq org bengkel tu buat bg cepat. tu yg dpt setel cepat gak la hal keta sy.

      Delete
  93. assalam..pd mac 2018 lalu kreta sy disondol masa brada dibahu jln.sgala urusan sy dh serah pd bro towing sebab dia kata boleh urus sgala kilm reper kreta n klim perubatan kami skelurga.
    yg mngecewakn sampai skarang(ogos 2018) kreta sy tak siap lagi.sy dah push bro towing yg uruskan kes sy ni,masih mngecewakn.ada sekali sy tipon bengkel,dia kata susah reper maka makan masa...
    boleh beri pandangan apa harus sy lakukan.bagaimana utk sy buat selanjutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. sebenarnya semasa berlaku kemalangan, perkara yg perlu kita elakkan adalah :

      JANGAN SERAHKAN URUSAN PADA PIHAK TOWING
      (sebab byk kes towing yg ambil kesempatan pd mangsa kemalangan)

      tp disebabkan saudara/saudari dah serah pd towing tu, tak boleh nak buat apa lah (dari bulan mac - ogos dah mkn masa 5 bulan.. nmpk sgt bro towing tu menipu / ambil kesempatan)

      saya cdgkan :

      1)call atau pergi jumpa sendiri bengkel yg bro towing tu dah bawak.
      2)kalau boleh cancle, sila cancle je dgn bengkel tu.
      3)kena push & perlu ckp dgn tegas yg saudari dah tak boleh sabar sbb dah terlalu lama (5 bln)
      4)kalau ada rakan/fmily yg bekerja polis lagi senang. boleh cuba pergi bwk beliau (yg polis tu) sekali pergi jumpa pihak bengkel yg uruskan kenderaan saudari tu & minta canclekan semua.
      5)hantar bengkel lain yg boleh buat cepat (refer pd insurans kenderaan saudari & check boleh buat pada bengkel panel di mana)

      semoga urusan saudari dipermudahkan.

      Delete
    2. assalam....makna sy dah ditipu yer.apa yg boleh sy buat utk setel penipuan ini.
      nak kensel ,tapi sy dh hubungi bengkel dan bengkel britau dah nak siap,tingal proses akhir utk pasang2 barang dlm,dah siap cat.bengkel ada hantar gambar.
      macam mana yer puan....buntu dah sy ni
      masih nak kensel ker...perlu hubungi insuran sy ker,sbab bila kata bro tu nak uruskan semua,sy fikir dia dh berurusan dgn insuran sy.

      Delete
    3. kalau memang sy dh ditipu,masih boleh kah sy mendapatkan keadilan.

      Delete
    4. alamak maaf era zaman sy lambat baru respon ni. moga2 dah selesailah urusan kereta saudari & mudahan takde berlaku penipuan. maaf skali lg ya sbb lambat dah blan oktober baru saya dapat log in semula di sini T____T

      Delete
  94. salam.kereta breakdown sebab gerabox rosak dan memerlukan masa yang panjang tuk dibaiki.dan masih dibawah warranty proton. boleh x claim insurance tuk total of use tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm tuan Taqqua Mansor. saya cdgkan tuan cuba call & berbincang dgn pihak proton sama ada boleh buat claim of use atau tidak sbb sy kurang pasti juga.

      maaf ya sbb tuan bertanya bulan september tp dah bulan oktober ni baru sy dpt log in & jwb soalan tuan di sini. maf skali lagi T______T

      Delete
  95. Boleh saya tahu bayaran untuk dapatkan keputusan laporan kemalangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak silap masa sy kemalangan haritu sy kena byr RM14.00 untuk dptkan salinan report kemalangan tu. sy kurang pasti jumlah byrn adalah sama ataupun berbeza-beza.

      Delete
  96. Mohon bertanya, biasanya berapa hari kereta siap dibaiki oleh pihak workshop, kereta saya menggunakan insurans ETIQA, Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa kes sy haritu alhamdulillah kurang dari 14 hari dah selesai siap kereta sy dibaiki di bengkel panel etiqa di Kampar,Perak.

      Delete