Sharing Info : Proses Claim Insurans Kereta

1:30 PM 142 Comments A+ a-

WARNING !!!
--ENTRY INI AGAK PANJANG. SILA SIAP SEDIA--

Ok dah setel buat entry Sepuluh Hari Cabaran.. Huhh tak mencabar langsung hahaha phuiii ~ Naik cemuih gak dok buat entry 10 Days Photo Challenge tu.. Tambah pulak nak buat 30 Days Challenge ??? Hahhhh memang idok le nampak gaya nye hahaha

Dan --

Memandangkan baru-baru ni aku terlibat dalam kemalangan (walaupun nampak macam kecil tapi sangatlah BESAAAAAAR di mata aku) sebab sisi kanan belakang kereta aku dah koyak rabak sobsss sobsss T___T   maka aku rasa aku nak share tentang tuntutan insurans kemalangan kereta.. Aku konfem ramai yang tak tahu atau kurang ambil tahu pasal benda ni sebabnya aku pun salah soranglah yang tak ambil tahu langsung pasal insurans-insurans kenderaan ni sebelum ni.. Bila dah kena batang hidung sendiri ha tudia baru aku sibuk buat research sana sini..  (google saja sebenarnye.. ahahaha) Tak ambil tahu banyak takpe, asalkan ambil tahu yang penting-penting. Orang kata malang tak berbau kan ? So gerlsss please.. i mean plizzzzz sayang-sayangku ambil tahu sikit ok ? Untuk kita jugak ;) 

Claim Progress Kereta aku -- nampak gaya macam lambat lagi je baru setel.. Claim File Status pun 'pending adjuster survey' lagi tu.. Ini macam kena mulakan operasi lah nampak gaya. Esok dah masuk minggu kedua kereta aku kat bengkel. Siap sedia lah bermula esok aku akan call selalu depa-depa yang berkenaan.. Hati dah mula hangat je nih kalo nak kena tunggu lama.. grrrr ~

TUNTUTAN INSURANS KENDERAAN
            
Apa itu tuntutan insurans? Tuntutan insurans merupakan satu permintaan rasmi kepada syarikat insurans untuk membayar sejumlah wang berdasarkan insurans polisi sebagai ganti rugi terhadap apa-apa yang berlaku pada kenderaan anda seperti kemalangan atau kehilangan.

Terdapat banyak syarikat insurans seperti yang kita ketahui, contohnya Kurnia Insurans, MAA Assurance, Pacific & Orient, Takaful Ikhlas, Takaful Malaysia, Great Eastern, Berjaya dan lain-lain lagi yang terdapat di Malaysia. Kebanyakan kita tahu kenderaan yang kita miliki diinsuranskan oleh siapa tetapi adakah kita tahu bagaimana untuk membuat tuntutan insurans apabila kejadian yang tidak diingini berlaku? Dalam artikel ini akan diceritakan serba sedikit tentang bagaimana untuk kita membuat tuntutan kepada syarikat insurans dan bagaimana untuk tuntutan kita berjalan lancar tanpa sebarang masalah kelak. Apa yang ditulis ini adalah berdasarkan dari pengalaman saya sebagai “Claim Officer” di salah sebuah syarikat kredit di Malaysia.

BERAPA LAMA TEMPOH MASA NAK BUAT TUNTUTAN TU?

Sebaiknya setiap kemalangan jalanraya mestilah dilaporkan. kegagalan membuat laporan polis boleh menyebabkan kita disaman RM300 tuntutan boleh dibuat dengan cepat. malah, bagi tuntutan sendiri (Own Damage Claim) mahupun OD KFK, Bank Negara telah meletakkan beberapa kriteria yang perlu dipatuhi sykt insurans dan pemilik dalam usaha mempercepatkan proses tuntutan iaitu:

1. pemilik mestilah laporkan kepada polis dalam masa 24 jam. lebih dari itu kena saman RM300. melainkan pemandu pengsan, masuk ICU atau patah kaki dan sbgnya.

2. kemudian pemilik mestilah memaklumkan kepada pihak insurans berkaitan. pihak insurans akan keluarkan borang tuntutan dengan nombor bersiri. hari ini, kebanyakan borang tuntutan boleh di cetak secara online oleh pihak bengkel.

3. sebaik saja insurans dimaklumkan, mereka mesti menugaskan adjuster utk menilai kerosakan kereta iaitu dalam tempoh 24 jam.

4. pihak adjuster pula perlu melakukan survey juga dalam tempoh 24 jam. laporan taksiran pula mestilah diserahkan pada pihak insurans tidak lebih 7 hari.so, lepas insurans dapat report adjuster, baru mereka boleh proses claim dan buat bayaran pada bengkel. bermakna, kalau ikut atas kertas, paling awal bengkel boleh repair keta kau ialah pada hari ke 8 atau 9. tapi apa yang berlaku ialah pihak bengkel berlumba2 untuk membaiki kereta tanpa menunggu approval utk menjaga imej dan nama baik mereka. so, selalunya, mereka akan mula kerja selepas adjuster membuat taksiran kerugian.

TUNTUTAN SEKIRANYA KERETA KITA DILANGGAR ORG LAIN

Ada 2 cara utk buat tuntutan sekiranya kereta kita dilanggar org lain. tapi MESTI lah ada keputusan polis bahawa orang itu bersalah. sekiranya dia disaman, maka konpem dia bersalah. dan barulah kita leh wat tuntutan dari insurans mereka dan melindungi NCB kita.

1. cara pertama ialah tuntutan pihak ketiga atau 3rd party claim. kita baiki kereta kita, bayar dan gunakanr resitnya untuk buat tuntutan terhadap insurans itu. antara kelebihan claim ini ialah kita boleh buat tuntutan loss of use. contohnya, kereta kita tersadai selama 20 hari di bengkel dan kita dibolehkan menuntut kerugian. contohnya sehari RM50 x 20 hari = RM1,000. kira macam duit teksi lah.

2. cara kedua dipanggil OD KFK atau Own Damage Knock-For-Knock. kaedah ini diwujudkan oleh Bank Negara pada zaman 90an. proses tuntutan sama iaitu kita claim pada insurans pihak bersalah TETAPI melalui syarikat insurans kita.dalam erti kata lain, kita claim melalui sykt insurans kita (krn lebih cepat) dan kemudian sykt insurans kita akan claim semula dari sykt insurans pihak ketiga. NCB kita tidak akan terjejas.

NCB ialah No Claim Bonus juga diketahui sbg NCD atau No Claim Discount. Bila kita tak buat sbrg claim dalam tempoh setahun, maka pihak insuran akan menganugerahkan kita Bonus kerana tidak claim.. Kiraannya adalah begini:

1st year = 25% 2nd year = 33.3% 3rd year = 38.33% 4th year = 45% 5th year = 55% (maksimum) NCB boleh dipindahkan dari satu kereta ke kereta yg lain begitu juga dari satu insurans ke satu insurans yg lain.

MCM MANE NK CLAIM INSURANS? CLAIM DR SYRKT INSURANS SENDIRI ATAU CLAIM INSURANS DR PIHAK KETIGA?
kita hanya boleh buat tuntutan insurans dari pihak ketiga seandainya pihak ketiga didapati bersalah oleh polis. selalunya keputusan keluar dalam tempoh 14 hari. anda boleh claim insurans sendiri, dan insurans kita akan claim dari insurans pihak ketiga. ini dipanggil KFK claim (knock-for-knock)

MASA BUAT TUNTUTAN, PERKARA BERIKUT MESTILAH DI PATUHI:
1. Salinan asal laporan polis.
2.Sketch map polis kena gak ada lukisan pelan mcm mana kemalangan boleh terjadi / kena pi balai polis balik utk beli pelan kemalangan(dokument report tu pelan dan keputusan polis..)
3. Keputusan polis diperlukan sekiranya kita menuntut kerugian dari pihak ketiga (3rd party claim)
4.Selain dari itu, pastikan kita menghantar ke bengkel yang tauliahkan oleh insurans. kebanyakan insurans tidak mahu membayar jumlah yang dibaiki pada bengkel yang tidak authorised.
5.Borang tuntutan perlu diisi. selalunya dibuat oleh bengkel, pemilik cuma perlu tandatangan saja.
6. Pemilik perlu membayar excess sekiranya ada.
jika kereta tak rosak teruk, anda boleh mintak utk guna kereta dulu sehinggalah pihak insurans hantar adjuster dan kemudian meluluskan jumlah tuntutan.

*Semua dokumen (1,2,3) mesti ada letterhead traffic police department.

BOLEH JELASKAN SKIT TAK PIHAK KETIGA?
Pihak ketiga ialah semua pihak di keliling kita semasa memandu. ia boleh jadi:
a. pejalan kaki
b. pemandu dan penumpang kenderaan persendirian.
c. pemandu dan penumpang kenderaan awam.
d. pemilik harta benda termasuk kerajaan serta sykt konsesi lebuhraya
Apa dia pihak ketiga tu? Pihak yg melanggar anda. di sebelah dia pula, anda ialah pihak ketiga.OD KFK bermaksud Own Damage Knock-For-Knock. bermaksud, anda claim insurans anda, dan insurans anda akan claim semula dari insurans lawan. cara ini lebih mudah dan cepat. dan oleh kerana insurans anda tidak keluarkan duit 1 sen pun, maka sebab itu NCB anda selamat.

REPORT DARI PIHAK YG MELANGGAR TU PERLU TAK?
Tak perlu report pihak yg melanggar.. report sendiri sudah cukup..yg no 3 tu jika membabitkan 3rd party atau orang ketiga.. selalunya berlaku dalam accident jenis KFK (Knock for knock)..keputusan akan dikeluarkan oleh pihak polis dalam tempoh kurang dari 2 minggu setelah siasatan dibuat..jika tiada sebarang aral melintang, masing2 mengaku salah, sekejap je result bole keluar..tambah sikit..
semasa pergi ke workshop untuk membuat tuntutan insurance,anda perlu ada :
1.Salinan geran kenderaan
2.Salinan policy insurance
3.Salinan report police
4.Salinan lesen memandu
5.Salinan I/C
6.Salinan cover note (optional)

Borang tuntutan akan diberi sebelum kerja membaiki dijalankan..document yg perlu ditanda tangan ialah Claim Form..selepas kereta siap, pastikan wshop memberi anda Letter of Offer dan Discharge Voucher untuk ditandatangani..excess perlu dibayar sendiri oleh owner sekiranya :-unamed driver-underage driver-driver experience is less than 2 years (dalam kata lain, still lesen P)nilai excess yg perlu dibayar ialah RM200 (minima) dan RM400 (maksima).

Excess ialah 1% dari jumlah nilai keta yang diinsuranskan dan ianya tidak wajib. selalunya di letakkan pada pemandu yang pernah buat tuntutan atau pemandu yang berisiko (terlalu muda sbg cth).bagi
-pemandu yang tidak dinamakan
-pemandu bawah 21 tahun
- pemandu berpengalaman kurang 2 tahun
-atau pemandu lesen P (ada orang ambil lesen semasa berumur 30)maka dikenakan compulsory excess. ini terletak di bawah jadual 2F dalam setiap polisi insurans kereta Malaysia.jumlahnya tetap iaitu RM400.bagi excess yang diletakkan pada polisi terhadap pemilik pula, sekiranya nilai kereta ialah RM75,000 maka excessnya ialah 1% iaitu RM750.


Aku copy & paste dari blog Bro Afzainizam dan jugak Malaysian Riders. Segala maklumat lanjut sila refer pada diorang ye. Aku cuma share info sahaja untuk rujukan aku sendiri pada masa depan :)

142 Lovenote(S)

Write Lovenote(S)
September 29, 2014 delete

Bagus info nie.. so lepas nie tak dak terkial2 tak tahu apa nk buat kan..=D

Reply
avatar
Gee Lion
AUTHOR
September 29, 2014 delete

memang panjang, but berbaloi utk dibaca.. walaupun tengah2 malam buta ni, mata pun dah kero, ku gagahi jua merenung huruf demi huruf utk masa depan.. ~~hahaha~~

Reply
avatar
Jari Manis
AUTHOR
September 29, 2014 delete

Entri yg bermanfaat wlaupun panjang boleh d jadikan rujukan
Terima kasih singgah d blog sis jm yek

Reply
avatar
Iryns Ahmad
AUTHOR
September 29, 2014 delete

memang panjang. baca dgn penuh sbr..

Reply
avatar
plain83
AUTHOR
September 29, 2014 delete

Tiap2 taon ceq dok pi renew insurans policy kereta ceq kat pejabat Kurnia, ada dia dok eksplen pot pet pot pet pasal claim and so on (sambil promote benda2 baru yang Kurnia ada... hahah)... memang malang tak berbau, sediakan payung sebelum hujan... huhuh, semoga urusan claim ko ni setel dengan hati yang tenang na ^^

Reply
avatar
Cik Nadyya
AUTHOR
September 29, 2014 delete

pehh memang panjang ni ~
thx sharing.. gagahkn jugak bc ni :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

tu la pasni dah x terkial-kial dah kak =D

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

wahh syabass nak ! ahaha

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

mintak maafla kak sebab agak panjang. utk rujukan sendiri nanti hehe
sesama kak. TQ jugak akak JM sudi dtg singgah blog kite :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

sgt berguna utk Ana Yui :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

tahniah di atas kesabaran anda itu hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

mmg tiap kali nk renew depa (insurans agent) pot pet promote segala mcm. tu la mudah2an la segalanya dipermudahkan plain. mekaseh plain :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 29, 2014 delete

maaflah sbb panjang hehe
mekaseh Nanad ! :)

Reply
avatar
acik idah
AUTHOR
September 30, 2014 delete

bagus simpan entry ni untuk kegunaan masa depan nie... :D tq ana

Reply
avatar
September 30, 2014 delete

Panjang pun takpe sebab perkongsian berilmu ^_^

Reply
avatar
September 30, 2014 delete

ini benar2 panjang. takpe kak, lain kali kalau ada masalah boleh mai sini refer balik. moga usaha mu membantu masyarakat diluar sana kak :)

Reply
avatar
mrpolie
AUTHOR
October 01, 2014 delete

Huhuhu.. panjangnya nak baca... tapi bookmark dulu, guna bila nak buat rujukan nanti....

Reply
avatar
Syazana Zainn
AUTHOR
October 03, 2014 delete

Huarghhhh aritu cermin kete pecah mcm nak claim insurance tp process nya amek masa, so mlas nk claim.

To thanks utk entry ni at least tahu la sikit hihi

Reply
avatar
October 03, 2014 delete

terima kasih krn berkongsi boleh jd rujukan ms depan

Reply
avatar
safiaaddina
AUTHOR
August 22, 2015 delete

Betul..xkena ..kita pun xamik tau...sebenarnya penting sgt benda ni....saya bru lps accdt jer..pun claim od kfk..jd xusik ncb keta saya..14 ari jgklh keta dok bengkel....selang 2 ari call utk tau progress....sengsara..

Reply
avatar
September 12, 2015 delete

So klu no claim lost of use nk refer kat bengkel tu ke?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 12, 2015 delete

errr.. err.. saya pon x tawu nak jwb cemane sebab tak berape mahir dlm issue ni. mungkin saudara bole rujuk pada org yg lebih pakar dalam hal ni hehehe

Reply
avatar
October 18, 2015 delete

Boleh ke claim insurance kalau langgar tembok bumper sebelah kanan, sebAb nak mengelak dari kereta lain sebelah kiri ?

Reply
avatar
Safira
AUTHOR
November 10, 2015 delete

Assalam. Terima kasih sgt2 sebab share info berguna ni. 3 hari lepas sy br lepas accident kes kena lggr belakang. Lepas refer to this blog, alhamdulillah sy boleh settle dengan mudah, just guna kaedah OD KFK.so x perlu keluar duit. Kalau Tanya kawan, selalu nya jawapan kurang memuaskan..thanks again.. :)

Reply
avatar
Zu Idah
AUTHOR
January 27, 2016 delete

Nak tanye kalau nak ambik keputusan kemalangan drp polis kena byr brape?kite sendiri ke kena bayar?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 29, 2016 delete

boleh rasanya tp kena claim atas insurance kita sendiri je lah sbb kes nye nak mengelak kereta lain kan?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 29, 2016 delete

Alhamdulillah :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 29, 2016 delete

bayaran depends pd berapa salinan yg awak nak & yes yang tu kita kena bayar sendiri.

Reply
avatar
Sakinah Rusli
AUTHOR
February 10, 2016 delete

saya nak tanya, kereta saya kene langgar dari belakang oleh pemandu dari singapura semasa perjalanan saya dari melaka ke johor bharu. so kereta saya tu, org tu ckap boleh claim insurance orang yang langgar tu. so kita mmg claim eh insurance org singapore tu?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 16, 2016 delete

sorry for the late response hehe. haah kalo ikotkan boleh je claim insurance org yg langgar tu tp make sure kita tahu;ah nombor plat kete dia tu sbb sng nak issuekan pada encik polis masa kita buat report. kalo tak dpt nombor plat kete org tu, rasa mcm susah je claim atas insurance org tu hehehe

Reply
avatar
Rosli Bahari
AUTHOR
February 19, 2016 delete

Elok ni... sebab saya baru xcdent ja... anak umur 20 bawa kereta... terok langgar kereta 4 feb yg lalu di bedong.. sampai sekarang bem ada apa apa tindakan di ambil oleh bengkel U-lek padang temusu... esok tindakan akan di amnil

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
February 23, 2016 delete

Nak tanya leh?saya kena langgar orang dari belakang.lepas tu dh buat laporan polis..serahkan kat bengkel.tapi bengkel hingga hari ni x beri apa2 respond.bila telefon bengkel,mereka cakap blm itu blm ini..laporan belum siap..paling cepat pun 5 bulan proses.lama juga tu.....claim 3rd party

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
February 26, 2016 delete

minta pencerahan.. kereta saya excident kena langgar dgn lori. so sy claim atas insuran dia.. kereta sya gunakan utk meniaga harian.. so sepanjanjg dalam bengkel kte boleh claim loss of use. dlm claim loss of use boleh tak kte nk buat ckaim atas tuntutan pndapatan yang hilang akibat eksiden tu Dr insuran orang yg langgar

Reply
avatar
Sab Sabrina
AUTHOR
February 26, 2016 delete

Kete sy eksiden. Org langgar. Pihak bengkel minta rm500 utk proses insurance.Klu kita kena langgar,kita msh kena byr utk proses insurance ke?

Reply
avatar
trojan5
AUTHOR
February 27, 2016 delete

Salam.. Boleh ke sy repair sendiri dan claim insurance? Perlu buat report? Accident atas kecuaian sendiri...

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 29, 2016 delete

semoga dipermudahkan segala urusan tuntutan claim insurance kereta ecik :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 29, 2016 delete

errr sy kurang faham part "laporan belum siap" tu. maksud dia laporan polis ke cemane tu? sebab sy dulu sblm hantar bengkel, sy selesaikan buat report & dptkan salinan segala report tu dulu dan pastu baru sy bawak pergi bengkel dan alhamdulillah kurang 2 minggu, dapat selesai kereta sy hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 29, 2016 delete

utk part claim atas tuntutan pendapatan tu sy kurang pasti hehe. mungkin encik boleh rujuk pd pihak yang lain yg lebih pakar hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 29, 2016 delete

hai sab sabrina. sebenarnye kala kereta kita exiden, kita perlu selesaikan report polis dulu & dptkan salinan report polis dulu. pastu nti baru bawak pergi bengkel yang under insurance kita ambil tu cnthnye etiqa insurance ke. dan sbrnye, kita ada hak untuk tak byr apa2 sbb nti pihak bengkel akan ambik jugak bahagian dia kat claim kita buat tu.selalunya cenggitu lah. sebolehnya pergi bengkel tu, sab bawak orang lelaki (abang / ayah / bf) yang agak tahu psl hal2 ni, so nti takdelah org bengkel ambik kesempatan atas kita ni. mcm sy pun haritu, sy pergi bengkel tu mintak ayah tlg teman sbbnye sy takut nti org bengkel tipu2 sy ke ape hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 29, 2016 delete

waalaikumsalam. repair sendiri boleh cumanya kalau selepas tu nak claim insurance, sy kurang pasti boleh atau tidak.

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
February 29, 2016 delete

Salam sejahtera,saya sri kereta i kena langgar kat belakang selepas selesai urusan polis i bawah kete kat nissan workshop cliam 3rd party so dia minta tambah 15% dari harga spare part sebab kete i usia 5tahun seminggu ni anggaran pun dah dekat rm8++.++ minta i bayar sejumlah tu jika nak parts ori.....ade ape2 cara ke supaya tak bayar

Reply
avatar
Sridharen 78
AUTHOR
February 29, 2016 delete

Salam sejahtera,saya sri kereta i kena langgar kat belakang selepas selesai urusan polis i bawah kete kat nissan workshop cliam 3rd party so dia minta tambah 15% dari harga spare part sebab kete i usia 5tahun seminggu ni anggaran pun dah dekat rm8++.++ minta i bayar sejumlah tu jika nak parts ori.....ade ape2 cara ke supaya tak bayar

Reply
avatar
March 03, 2016 delete

Salam,kreta sya dilanggar dr blakang pd pertengahan thn lps dn pihak yg melanggar tlh disaman ats kecuaian tsbt oleh polis..workshop tlh claim third party dn bgthu sya ncd tidak dipotong..bru2ni syarikat insuran menghantar notis makluman insuran utk renew..tp ncd dh jd 0%..mcmna nk tuntut blk ncd yg spatutnya..t.ksh..

Reply
avatar
zarina begam
AUTHOR
March 04, 2016 delete

Salam..sy ina..nk tnye...kete sy xcident kena lggr dr blkg..sy claim guna insurance sy dlu...bleh ke sy claim 3rd party...no cover lik insurance sy tu...lg satu...owg yg lggr sy tu ckp dia guna insurance 3rd party..cmne tu..skrg sy dh submit smua documents...brpe lme feedback atau tuntutan tu diterima blik...mohon pncerahan

Reply
avatar
trojan5
AUTHOR
March 04, 2016 delete

Jumpa balik IO Polis... Mintak result... Bawak result g insurance company... Nnt drg akan reinstate balik ncd tu..

Reply
avatar
amy rahimi
AUTHOR
April 14, 2016 delete

Ins 3rd party..mmg untuk lindungi pihak ketiga jika berlaku kemalangan....

Reply
avatar
wady irham
AUTHOR
May 03, 2016 delete

Salam admin,saya nak tnya pasal kerosakan kereta(bukan akibat kemalangan)..tp melibatkan kos yang besar,adakah pihak insuran akan cover?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
May 03, 2016 delete

salam sejahtera sri. sorry for the late response. i tak sure dlm kes ni.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
May 03, 2016 delete

wslm. sy kurang pasti. tapi masa kereta sy takmau hidup haritu, sy call insurace kereta sy (under Etiqa) mmg FOC sbb within kilometeres yg diorang set.

untuk kes tuan, mungkin boleh call & discuss dgn pihak insurance secara dierct utk lebih info ;)

Reply
avatar
May 23, 2016 delete This comment has been removed by the author.
avatar
May 23, 2016 delete

Saya pun kena mcm akak pending adjuster survey . Sy pun insurance Etiqa . Just nak bertanya siapa patut sy push . Bengkel or adjuster ?

Reply
avatar
muhamad iqbal
AUTHOR
May 25, 2016 delete

Push bengkel..selalunya adjuster survey pending tu diatas masalah kerosakan kereta yang berkait dengan report...contoh...excident sebelah kiri...jadi dalan report kita bgtau something yang tidak berkait dengan sebelah kiri...tu adjuster akan dtg check dan buat siasatan...cik boleh push bengkel untuk bertanya atau call man yang follow up kes cik

Reply
avatar
muhamad iqbal
AUTHOR
May 25, 2016 delete

Kereta lebih 5 tahun memang part lokel.insuran dah tetapkan.jikalau owner nak part ori kene tambah duit.

Reply
avatar
khairul zamri
AUTHOR
May 27, 2016 delete

Nak sy macam situasi sy pula excident langgar tayar atas highway dan insuran kereta sy sekarang 3nd party so cmne ye?

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
June 22, 2016 delete

Assalam.. Bagaimana pula dgn kes sy tiada berlakunya kemalangan tp terdapat pihak lain yg membuat tuntutan atas insurans kereta sy. Boleh bantu sy utk selesaikan masalah ni?

Reply
avatar
June 28, 2016 delete

Da buat report polis,kne pergi bengkel terus ke syarikat insurans ek

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 29, 2016 delete

yup betul betul. sy pon haritu ayah & abg sy yg tlg push bengkel. sy mmg takde pengalaman ape masa tu huhuhu

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 29, 2016 delete

untuk kes tuan, mungkin maklumat ini boleh membantu :)


Jika memandu di lebuhraya kita selalu terserempak dengan objek2 yang menghalang perjalanan kita seperti serpihan tayar, bumper, besi, batu, kayu dan lain2 lagi. Dan jika berlaku kemalangan disebabkan halangan di Lebuhraya seperti besi, kayu, tayar kenderaan lain, bumper kenderaan lain dan sebagainya.

Tahukah anda kita boleh claim dengan pihak PLUS Jika kita terlanggar objek-objek berkenaan sehingga kenderaan kita mengalami kerosakan?? Ini kerana kenderaan yang melalui Lebuhraya PLUS telah di insuranskan.

Caranya mudah sahaja, ikuti langkah2 di bawah:

1. Hubungi Plus Ronda 1800-88-00-00 (ada di belakang kad Touch n Go atau tiket transit)

2. Beritahu lokasi kemalangan dan kemalangan di sebabkan halangan tersebut, pastikan KM berapa dan arah ke mana.

3. Jika kenderaan anda masih boleh bergerak keluar di mana-mana plaza tol yg berhampiran. Pastikan resit diambil. Kalo Touch n Go atau smart tag kena print dari website PLUS.

4. Sila buat laporan di kaunter plaza tol. Kemudian pihak PLUS akan pastikan benar kejadian tersebut dan pihak Plus akan ambik gambar bukti kenderaan anda.

5. Buat laporan di balai trafik yang berhampiran atau di kawasan tersebut.

6. Kemukakan claim kepada PLUS berserta laporan polis dan gambar kenderaan anda sebelum baiki dan selepas baiki. Walaupun anda claim insurans kenderaan atau guna duit sendiri. Adalah nanti borang akan di isi di sana.

7. PLUS akan membayar ganti rugi kepada anda dalam masa 14 hari dari tarikh kita kemukan report polis dan gambar.

sumber : (https://amien7.wordpress.com/2013/10/02/claim-dengan-plus-jika-berlaku-kemalangan/)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 29, 2016 delete

tapi kena pastikan sama ada atas highway PLUS ke atau highway lain-lain. kalau atas highway PLUS, bolehlah cuba buat tuntutan kpd PLUS. kalau highway lain kena buat tuntutan pada pihak highway berkenaanlah.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 29, 2016 delete

untuk kes tuan, sy blm pernah dgr lagi.. maaflah tak dapat pulak nak membantu.. mungkin boleh rujuk pada pihak jpj / pihak polis atau boleh bertanya pada pihak insurance tuan sendiri bagaimana boleh tiba2 berlaku begitu. sbbnye masa nak buat tuntutan mesti diperlukan segala dokumen (cnthnye ic pemilik insurance kenderaan tu, lesen & sbgnya).. tak boleh rasanya diorang main terima je tuntutan tu..

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 29, 2016 delete

dalam kes sy, sy terus refer pada bengkel panel insurance kenderaan sy (Etiqa)..

Reply
avatar
ana nisa
AUTHOR
July 16, 2016 delete

Salam..keta sy parking pastu ada keta lain parking x tarik handbrek n bergerak Kena keta sy habis cermin n bonet belakang n depan rosak mcm mana sy nak claim insuran di at as kereta yg langgar sy tu

Reply
avatar
July 19, 2016 delete

salam..baru2 ni sy kemalangan. kereta suspek langgar lampu merah dan melanggar kenderaan sy. bagaimana nak buat tuntutan cost of lose dr insu
rance dia? kedua bleh ke sy buat tuntutan untuk kos perubatan drp insurance dia?

Reply
avatar
Shahrul Shah
AUTHOR
July 20, 2016 delete

Salam.. kereta saya dilanggar oleh motosikal yg ditunggang oleh remaja tanpa berhelmet dan difahamkan motor tersebut bukan kepunyaannya. Kemungkinan juga beliau tidak punyai lesen.
Sudah pasti tuntutan pihak ketiga tidak dapat dibuat dan saya terpaksa membaiki kereta saya menggunakan insurance sendiri (kerosakan ribu-riban jugak). Insurance baru tahun pertama.
Soalan: Bolehkah saya claim Lost of Use daripada insurance sendiri?.. memandangkan saya kehilangan kenderaan buat sementara waktu dan terpaksa menanggung kerugian kos transportation.
Apakah lagi tuntutan2 lain yg saya boleh buat daripada pihak insurance selain daripada yg di atas?
Terima kasih

Reply
avatar
July 29, 2016 delete

Saya rasa saya telah membuat ke silap an besar sbb sign borang insurance claim awal2 sebelum kereta di baiki. Setelah kita sign sekiranya pemandu kereta lain juga claim mengunakan insurance saya adakah ianya boleh?mohon penjelasan

Reply
avatar
August 02, 2016 delete

salam...bagaimana pula klu pemilik kereta tersebut telah meninggal?..dan pembayaran kereta ada dalam 2 tahun lg.bagaimana nak tuntut bagi pihak si mati?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 14, 2016 delete

kena dptkan butiran pemandu (no telefon terutamanya) & nombor pndftran kenderaan tu.
lps tu kena pergi buat report kat balai & lps tu dptkan salinan report & segala dokumen berkaitan.
lps tu baru blh nak claim insurance (kena call pihak insurance & discuss apa next step yg kena buat).

semoga jwpn sy dpt membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 14, 2016 delete

wslm. kena dptkan nmbor telefon suspek (paling utama & kalau sempatlah masa kejadian tu & kalau dia sudi lah nak bagi hehehe) lps tu ambil nmbor plate kereta tu / jenis kereta tu / WH questions (bila waktu kejadian, dimana, dgn siapa berlanggar, siapa lg yg terlibat, lokasi mana (kilometer brp) & sbgnya).

lps tu buat report di balai. kalau suspek tu lari taknak buat report takpe. aslkan sempat snap gmbr kenderaan dia atau dptkan jenis kendraan tu & nmbor plat.

lps buat repot, kena dptkan salinan report (ada byrn sedikit utk dptkan semua salinan).

lps tu baru blh call pihak insurance atau pergi bengkel panel insurance tu.

berkenaan nk buat tuntutan kos perubatan tu sy kurang pasti. mungkin blh bertanya pd pihak yg lebih arif.

semoga jwpn sy dpt membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 14, 2016 delete

wslm. sblm buat apa2 tuntutan insurance, pastikan buat report polis dulu dan lps tu baru proceed discuss dgn pihak insurance knderaan tuan. sy yakin pihak insurance ada jwpn yg lebih tepat lagi hehe :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 14, 2016 delete

yg tu sy kurang pasti. mungkin saudari blh refer pd pihak insurance kenderaan puan utk dptkan jwpn yg lebih tepat :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 14, 2016 delete

wslm. sepatutnya jika pemilik kenderaan sudah meninggal, waris perlu m'buat pemindahan / tukar nama hak milik kenderaan tersebut. utk hal saudara ni mungkin blh rujuk pd pihak insurance kenderaan tersebut utk dptkan jwpn lebih tepat ;)

Reply
avatar
Nurul Aien
AUTHOR
August 29, 2016 delete

Salam nak tyer.. Keta sy br excident org tua langgar.. Sy settle polis ,die salah.. Tp sy hantar smue document dkt pusat servis utk repair.. Tp Abg tu ckp perlu byr 400 utk tuntutan loss of use, sbb driver name xde dlm list ins saya... Perlu ke byr? Tq

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 02, 2016 delete

wslm. berkenaan nama takde dlm list insurance tu kan.. ape yg sy diberitahu oleh pihak bengkel tmpt sy repair itu hari, kalau kat insurance kita sbnrnye boleh letak 2 org penama (driver) yg selalu drive keta kita. maksudnye in case jd ape2 eksiden, hanya NAMA PEMANDU yg kita dah list kan dlm insurance tu je blh tak kena ape2 charge.. kalau nama si pemandu yg terlibat semasa eksiden tu takde dlm 2 org yg dah kita senaraikan kat insurance tu, mmg kita akan perlu byr certian amount. untuk maklumat lebih tepat, sy syorkan nurul aien call & dptkan confirmation dgn pihak insurance nurul ye.

Reply
avatar
September 05, 2016 delete

Salam, sy xcident keta terbabas sndr..xde third party..boleh claim loss of use tak? Claim utk baiki keta dah lulus..dah hmpr 3 mggu keta kt bengkel..

Reply
avatar
CaHaYa TaUbAt
AUTHOR
September 05, 2016 delete

sis nak tanya, berapa lama kereta sis kt bengkel lepas post ini dibuat?sbb skrg kete sy pon mssih pending adjuster. tq atas respon.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 13, 2016 delete

wslm fadilah. sy kurang pasti. mungkin saudari boleh call pihak insurance kenderaan saudari untuk dptkan kepastian ye :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
September 13, 2016 delete

masa sy upload post ni baru 3 hari kereta sy masuk bengkel & alhamdulillah within 10 days kereta saya dah selesai urusan & dpt sy bawa pulang semula dalam keadaan sihat wal a'fiat ;)

Reply
avatar
mohd Shahril
AUTHOR
September 13, 2016 delete

Assalamualaikum..
Mmg sangat panjang..
Terima dapat info berguna & sangat membantu.

Reply
avatar
mohd Shahril
AUTHOR
September 13, 2016 delete

Nak cari kereta Baru Perodua
Boleh call saya shahril. Perodua Batu Caves.
peroduabest.com/#promo

Reply
avatar
Jom travel
AUTHOR
September 26, 2016 delete

Macam kes saye pulak berlaku 2 kali dalam tempoh 2 minggu...
Pertama tercium belakang kereta A sebab die tetibe emergency brake...kereta saye teruk, tapi kereta die calar and kemek sikit2 kat bumper...then driver just keluar amik gambar and terus pecut...saye ingat xde ape2 terus hanta keta ke wokshop buat cash repair...
then lepas 10 hari cmtu sekali lagi leta tercium kereta B.... �� yang ni saye buat repot semua lah untuk tuntutan claim...Alhamdulillah dah approve, tunggu siap je...
Tup2 selepas 3 minggu kejadian kedua ni, ade satu balai call bagitau saye kena datang buat repot untuk kes eksiden dengan kereta A...
ahh sudah...mcm mane pulak tu...
polis tu cakap xde ape, just pihak kereta A tu nk tuntut insurans kereta saye je...
Tapi boleh ke insurans kereta saye bayar untuk 2-2 pihak ketiga tu? Bape kali dalam setahun insurans boleh latan tuntutan kita?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
October 17, 2016 delete

Allahuakbar 2 kali eksiden within 2 weeks ye? sy tak pernah lagi mengalamni kejadian camni. tapi berkenaan call dari balai utk kes eksiden A tu rsnye better awak pergi balai tu & buat je report tu. kalau dah ade buat report tu & dptkan salinan report tu takpe dah. berkenaan berapa kali setahun boleh buat tuntutan insurans tu sy kurang pasti. mungkin boleh call & dptkan kepastian terus drpd pihak insurans kenderaan tuan :)

Reply
avatar
nad
AUTHOR
November 06, 2016 delete

Salam, sy xcident keta terbabas sndr..Claim insuran utk baiki keta dah lulus..
adakah bayaran bulanan keta termasuk dlm insuran sementara tunggu keta siap dibaiki??

Reply
avatar
November 08, 2016 delete

Kak nk tnyelah polisi skrang x boleh claim kete yg bersalah sbab knderaan tersebut mngalami kecederaan dan patah tangan.. kna claim kete sendiri.. betul ke.. kete sy berlaku kmalangan beberape ari yg lepas

Reply
avatar
November 14, 2016 delete

Salam..nak taye...kalau sedang memandu di jalan raya tetiba pokok tumbang dan hempap kereta dan kereta mengalami kerosakan teruk...adakah boleh claims insurans?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
November 16, 2016 delete

wslm nad. sy kurang pasti berkenaan bayaran bulanan kereta termasuk dlm insurance sementara tunggu kete siap dibaiki atau tidak. sy ada dgr berkenaan "claim of use" yg mana kita blh buat tuntutan ganti rugi semasa kereta kita berada dlm bengkel selama tempoh menunggu kereta tu siap. utk lebih pasti, mungkin nad blh refer pada pihak insurance kenderaan nad terus. moga membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
November 16, 2016 delete

sebenarnye yg sy fhm, tak kirelah kete yg bersalah tu owner dia cedera ke tidak ke tp bila kita dah buat report & terbukti mmg kesalahan dia, mmg kita blh buat claim atas pihak insurance dia. mungkin george boleh refer terus pada pihak insurance kenderaan anda utk maklumat lebih tepat. moga membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
November 16, 2016 delete

wslm. kalau kenderaan tuan memang ada ambil cover insurance bencana alam mmg boleh terus buat claim insurance. tapi sekiranya takde, tuan blh buat claim atas pihak konsesi lebuhraya (kalau kejadian berlaku atas higway PLUS contohnya). kalau kat jln biasa, sy kurang pasti. mungkin tuan boleh refer pihak insurance kenderaan tuan terus untuk maklumat lebih tepat :)

Reply
avatar
November 29, 2016 delete

Bagaimana nk tahu tunyitan kita telah diluluskan oleh pihak insuran..sbb alasan bengkel..insuran blm beri klulusan wlu pun dh dua bulan

Reply
avatar
Nur Ain
AUTHOR
December 04, 2016 delete

Assalam..kak..mcm..kereta suami sy kna lggar dri blkg...kdua2 dah buat report...dan yg lggar tu kna saman...kes ni pgwai polis trfik yg ambik sbb kereta sesma anggta polis...sy da g antaq kereta kt bgkel yg da amek insrans tu..pstu diaorg mnx suma doc report polis, geran kreta, polisi insuran n ic lesn kereta....sy da tnya knp prlu doc kmi..sdgkn kereta lain yh brslah...dia ckp depa akn kelim insurans kereta sy tpi guna ncd kereta yg brslah tu....depa mau kcau ncd kreta suami sy sbb da mrah...so nk tnya pndpat la kn...klu kes cm ni..mmg suma kna kelim atas kereta yg brslah tu kn...

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
December 10, 2016 delete

wslm ain. mmg sepatutnya pihak insurance akan claim pd keta yg bersalah tu (dan mmg kita kena bagi salinansemua dokumen2 + salinan report kita punya sekali) utk pihak diorang proceed process claim tu. cuma MASA PROSES NAK DAPATKAN CLAIM tu je kdg2 cepat kdg2 lambat..

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
December 10, 2016 delete

selalunya kena call bengkel byk kali. (mcm kwn abg sy pernah eksiden jugak pastu bengkel lambat sgt proses, mmg die call setiap hari. siap maki berbakul2 bengkel tu suruh siapkan cepat) tp untuk zaman skrg ni mungkin boleh check progress online (depends pada insurance) atau mungkin blh contact pihak insurance kenderaan saudara utk dptkan lebih info :)

Reply
avatar
penulis tegar
AUTHOR
December 29, 2016 delete

Salam kak :)..
sy baru alami xcident 21 dec lps, lori dtg dr arah bertentangan dan melanggar sy.. sy dah buat report, n bengkel da declare kereta tu total loss.. sy dah serahkan report, salinan ic, lesen memandu, salinan geran dan insurans pd bengkel.. die ckp die akn uruskan.. perlu ke sy berhubung direct dgn wakil insurance atau hanye tggu pihak bengkel uruskan?

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
January 01, 2017 delete

Salam..sya nk tnya..sya xcident awal bln dec bru ni..kesalahan sya sendiri dan melanggar kenderaan lain..sya nk tnya,sya still blh bt LOU dgn pihak insurance sya ke slama mna kereta sya di bengkel?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 03, 2017 delete

waalaikumsalam :)

baru lagi tu. kalau dah serahkan semua dokumen yg berkenaan should be dah ok dah tu. cumanya, kalau dalam masa 4-5 hari takde update ape2 drpd pihak bengkel, maybe adik boleh call & bertanye direct pd pihak wakil insurance utk pengesahan terkini. sbb kadag2, pihak bengkel saje buat lambat2 sbb diorang nak dpt untung disbbkan mostly org pompuan (mcm akak ni jugakla), byk bende psl claim2 insurance ni yg kite tak tawu sgt hehehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 03, 2017 delete

wslm. sy kurang pasti dlm kes tuan ni blh buat LOU atau tidak. sy cdgkan tuan terus berhubung dgn pihak wakil insurance kenderaan tuan utk lebih tepat :)

Reply
avatar
rfz rf
AUTHOR
January 06, 2017 delete

Salam, saya accident sbb jln licin masa hujan 2 Dis lepas. hari ni baru kluar keputusan x lulus sbb tayar botak... geram betul. dah lah peram sebulan kat bengkel panel insurans tu, pastu pggil siasat la tunjuk kawasan accident bagai.. x lulus plak... ada idea mcm mana supaya claim tu diluluskan? bayar bukan sikit2 main 2k setahun. dok kat bengkel tu caj RM50 sehari, bukak tayar bagai caj 650... gilaa.. sapa yg mampu bayar.. adakah insuran akan tanggung semua kos tu? -nadia

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 09, 2017 delete

wslm nadia.

alamak byknya amount kena bayar. pihak insurace mmg licik check segala benda (dlm kes saudari : 'tayar botak') senanglah diorang declare tak lulus disbbkan tayar botak tu diletakkan sbg kecuaian owner. sy pun kurang pasti mcm mana cara utk buat smpai kita dpt buat claim tu. mungkin nadia boleh refer pada blog ni (https://ariffshah.com/tuntutan-insuran-kereta-kemalangan/) utk cuba tanya pd dia. moga2 dpt membantu nadia.

Reply
avatar
Hafiz Xorro
AUTHOR
January 12, 2017 delete

Peliknya x tarik hnd brek... nak terberak sgt ke. Mcm2 jnis mnusia

Reply
avatar
amirul rahman
AUTHOR
January 30, 2017 delete


amirul rahmanJanuary 30, 2017
Sy menggunakan insurance third party, semasa mengundur sy dapati gearbox gagal berfungsi dgn baik kerana hampir sebulan x berjalan, kereta tidak bergerak Dan sy bertindak membuka pintu kenderaan Dan menolak Guna kaki supaya kereta mengundur. Tiba2 kereta sy mengundur dengan laju ke belakang pintu mengalami kerosakan Dan x dapat tutup akibat terlangar tembok, bermakna sy perlu menanggung semua kos sendiri?

Reply
avatar
Smashing Labu
AUTHOR
January 31, 2017 delete

assalam.. mcm mane pula kalau org yg mlanggar tu insuran dia da tamat tempoh? mcm mane nk claim kerosakan kenderaan dan kecederaan?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 06, 2017 delete

kalau berdasarkan cerita saudara tersebut, pihak insurance akan meletakkan kemalangan itu sbg "kecuaian" bermakna tuan punya kenderaan perlu tanggung segala kos sendiri.

tapi untuk lebih tepat sy syorkan saudara bertanya kepada pihak insurance kenderaan saudara. moga membantu.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 06, 2017 delete

waalaikumsalam. sy syorkan saudara buat laporan polis juga berkenaan kemalangan tu & hubungi pihak insurance kenderaan tuan. selalunya apabila segala salinan laporan & dokumen2 diserahkan dgn lengkap pd pihak bengkel panel kenderaan kita yg terlibat kemalangan tu nti pihak bengkel akan uruskan. diorang yg akan push pihak insuran kenderaan yg melanggar tu. tp sy kurang pasti kalau org yg mlggar tu insuran dia tamat tempoh.

mungkin saudara blh hubungi pihak insuran kenderaan tuan utk maklumat lebih tepat :)

Reply
avatar
February 07, 2017 delete

Salam.baru 2 hari lepas kereta kakak sy kena langgar dari blakang dgn moto.budak yg langgar tu takda lesen semua..report semua dh buat. Mmg budak tu salah..pastu polis trafik yg amik report tu ckp susah nk claim.mksudnya kena repair sendiri.betul ke??ke boleh claim?? Mohon pencerahan.tq.

Reply
avatar
supercyborg
AUTHOR
February 09, 2017 delete

Salam semalam saya terlanggar anjing yang melintas dilebuhraya elit..habis pecah bumper kereta..bolehkan sy menuntut pihak elite utk membayar ganti rugi ataupun sy claim insurans kereta sendiri..

Reply
avatar
Ana Mya
AUTHOR
February 09, 2017 delete

Lost of use tu perly dipersetujui antara owner kete dan bengkel bile yek? Kalau kete dh setel repair tp kite blm sain ppe surat pun...still ok x? Or dh tlambat?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 12, 2017 delete

wslm. kalau polis trafik yg ambik report tu pun dah ckp camtu, mungkin agak susah jugaklah. tapi dah ambil ke semua details budak yg langgar tu? takpe buat dulu report & call pihak insurans kenderaan kakak awak utk dptkan maklumat lebih tepat. moga membantu.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 12, 2017 delete

wslm. kalau berlaku kemalangan / terlanggar ape2 di hgway PLUS, kita memang boleh buat claim pada pihak PLUS. tapi utk kes di hgway elit sy kurang pasti. mungkin saudara boleh call pihak lebuhraya elite untuk lebih kepastian.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 12, 2017 delete

sebaik-baiknya sebelum kita sign ape2 surat tu masih blm terlambat untuk kita claim lost of use. better call pihak insurance kenderaan saudari untuk lebih kepastian. moga membantu.

Reply
avatar
Oyid
AUTHOR
February 15, 2017 delete

Salam.. nak tanya.. saya baru hantar kereta utk claim insurans pd 14/2/2017 ke service center.. dokumen semua dah lengkap kecuali gambar kenderaan saya Yg disahkan oleh polis. Soalan saya:

1. Adakah gmbar kenderaan berserta pengesahan itu perlu? Sbb service center kata perlu.

2. Saya semak di website insurans, status adalah pending adjuster survey. Siapa kita bole call utk cepatkan proses claim tu? Servis center atau insurans ?

Time kasih =)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 16, 2017 delete

wslm.

1.masa sy terlibat accident haritu sy mmg serahkan semua dokumen termasuk gambar kenderaan (yg disahkan pihak polis sekali). kalau service center kata perlu mmg saudara/saudari perlu beri pd diorang.

2.14/2/2017 bermakna baru 2 hari. saya haritu pun seminggu jugak 'pending adjuster survey'. saya haritu sy call pihak insurance sy dulu.

moga membantu =)

Reply
avatar
Oyid
AUTHOR
February 17, 2017 delete

Tadi saya call svc center.. katenye adjuster dah survey pd 15/2/17.. so lps ni kene folo up insurans selalu laa nmpknye.. Biase diorg akan tggu approved br start buat keje atau diorg terus buat je sbb adjuster dah survey? Kite kene sign pape tak before die start buat repair tu? Sori.. byk plak soalan.. 😁

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
February 17, 2017 delete

sy pon x sure diorg akan tggu approved dulu atau terus buat hehehe. masa sy haritu xde sign pape before diorg start nak buat tu. tawu2 je bengkel call ckp kete dah siap & blh dtg ambil hehe

Reply
avatar
amirul aiman
AUTHOR
February 19, 2017 delete

Salam..sya nk tnya..keta sya dlm process claim..selama keta sya di bengkel..sya mengunakan teksi untuk pergi keja dsb..bolehkah sya claim ke atas pihak insuran..

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
February 22, 2017 delete

Salam...tumpang tanya...saya terlibat dalam kemalangan(mangsa)....(antara kerosakan pintu driver/pintu penumpang belakang/ frame body antara pintu/ side mirror/ dll) pada Jumaat(17/2/2017) lepas. Laporan polis telah dibuat pada hari kejadian tersebut. Untuk makluman, hari ini iaitu Rabu(22/02/2017), segala dokumen iaitu:

Dokumen saya
Laporan Polis/Keputusan Kes/Surat yang menggantikan pelan kasar kemalangan/salinan kad pengenalan/Lesen memandu/Salinan Geran kereta/Salinan polisi insuran

Dokumen 3rd party
Laporan Polis/Salinan Geran Kereta/Maklumat insuran iaitu no. polisi insuran dan jenis insuran sahaja (diperolehi daripada mycarinfo.com.my kerana 3rd party xnak kerjasama))

telah saya serahkan kepada panel insuran (bengkel kereta) tersebut. Adakah maklumat yang diperolehi daripada MyCarInfo sudah memadai oleh pihak insuran??

Esok, Khamis (23/2/2017) Kereta akan dihantar ke panel insuran(bengkel) untuk sesi fotografi dan laporan dari panel insuran kepada pihak insuran bagi tujuan memanggil adjuster.

- Betul ke tindakan saya ini??
- Bagaimana kita nak semak status claim insuran kita??...saya guna tokio marine
- Bila boleh buat tuntutan loss of use??
- Berapa kerap kita perlu ke bengkel untuk lihat proses pembaikan?
- Bagaimana nak tahu samaada barang pada kereta kita ditukar ganti dengan part original atau tiruan???

Harap ada rakan-rakan yang membantu...

Insan Terpilih

Reply
avatar
zoul kifli
AUTHOR
March 05, 2017 delete

assalam...saya baru saja kemalangan 3 hari lepas..wktu kemalangan lane sy trafic light hjau,tiba2 ada kancil buat u turn n tmpat tu x boleh u turn patutnya..so x amik gambar sbb sy x bwk fon time tu..tapi pesalah tu dah mengaku besalah n kami pun buat report sama2 pegi balai,n pesalah tu pun dah di saman...soalan petama,lulus ke claim sy kalau x da gambar? walaupun pesalah dah kna saman,soalan ke ke dua,sementara kereta saya dlm proses pembaikan n claim,sy mintak mahu pakai kereta sementara dan pihan bengkel ada beri pinjam kereta tu,,,adakah saya akan di carge menggunakan kereta pnjam tu selama kereta saya di baik pulih??

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
March 08, 2017 delete

AS SLM..SY NK TNYE BARU2 NI SY TERLIBAT DLM KEMALANGAN(MANGSA)LANGGAR BELAKANG..KEBETULAN ORG YG LANGGAR TU PULAK INSURANCENYA DH MATI.DAN ORG TU TELAH HIDUPKAN INSURANCENYA 5 HARI KEMUDIAN, SOALANNYA BLHKAH SY MENUNTUT INSURANCE ORANG TERSEBUT?

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 10, 2017 delete

wslm. saya kurang pasti berkenaan kes tuan. mungkin tuan blh hubungi pihak insurance kenderaan tuan & discuss dgn diorang :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 10, 2017 delete

wslm tuan.

sekiranya dokumen kita (segala dokumen yang diperlukan) telah diserahkan pada pihak bengkel panel, bermakna pada pihak kita sudah selesai.

3rd party dokumen.
untuk kes camni (diperolehi daripada mycariinfo.com.my), saya kurang pasti hal sebegini.

saya cdgkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan milik tuan utk dptkan kepastian yg lebih tepat.

moga dapat membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 10, 2017 delete

wslm. tak ambik gmbr semasa kejadian berlaku takpe (yg penting dia mengaku salah & dah buat report sama2 & polis dah sah kan dia bersalah kan).

soalan pertama : Lulus ke claim kalau xde gambar?
jawapan : gambar yang diambil oleh pihak polis/wakil polis di balai & dokumen report bergambar yg dah disahkan oleh pihak polis dpt bantu kita dlm proses claim insurance.

soalan kedua : adakah akan di charge menggunakan kereta pinjam daripada bengkel tu?
jawapan : sepatutnya tidak akan di charge apa2 tapi kita tak blh buat sebarang tunturan Claim Of Use dah sbb pihak bengkel dah bantu pinjamkan kereta sementara kereta kita tersadai di bengkel (semasa proses repair).

tapi utk lebih kepastian, saya syorkan tuan call & tanya pihak insurance kenderaan tuan. moga membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 10, 2017 delete

wslm. perkara pertama paling penting bila terlibat kemalangan : kena buat polis report hehe. kalau saudara/saudari dah buat report polis & dapatkan maklumat pihak yg terlibat tu, pihak insurance kenderaan milik tuan akan membuat tuntutan ke atas insurance kenderaan milik dia (cuma tuan perlu pastikan segala dokumen yg diperlukan & salinan report polis yg telah disahkan drpd pihak polis diberi pd pihak bengkel panel kenderaan tuan).

untuk dptkan lebih kepastian, sy syorkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan milik tuan. moga dapat membantu :)

Reply
avatar
Bawang Din
AUTHOR
March 23, 2017 delete

saya telahy terlibat falam 1 kemalangan yg melibat kan penungang motor sikal...mangsa mengalami kecederaan bahu patah...adakah mangsa bolhy claim insyuren kete saya berkenanan kos perubatan dan saya telahy menerima 1 surat makamah untuk saya hadir di makamah apa yg harus saya lakukan sekarng...

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
March 23, 2017 delete

salam sis.. sy ada kemusykilan nak tanya. sy xcdent pada 6 march, dlm 11 mlm dan di towing ke perodua body and part di bangi. sy telah dilanggar dari belakang. agak teruk sbb belakang kereta sy hancur. esoknya sy pegi ke perodua body n part tu utk htr documentutk claim insurance. pastu, person incharge kat sana bagi jaminan bahawa doc akan dihantar(maybe ke pihak insurance) dlm tempoh seminggu and lepas dorg dtg, sy kena pegi sana and sign bbrapa form. n, dia bgtau jugak kereta sy tu maybe amik masa dlm 2-3 minggu. biasanya 2 minggu. OK..Masalah sy skrg, bila sy call dorg smlm (22 mac, 3.30pm, documents yg sy htr dulu masih lg dgn dorg n belum dihantar. alasan mrk adlh sy perlu menunggu que sbb bnyk lagi kereta yg belum siap. Sy agak marah sbb benda sebegini tidak diterangkan pada sy padahal sy telah bbincang dgn person incharge di sana ttg prosedur claim insurance. pada pendapat saudari, adakah bengkel ada hak untuk menangguhkan pghantarn doc sy? dan, ada jalan lain x untuk sy mpercepatkan proses claim insurance sy? mohon sgt saudari email pendapat saudari kpd sy.. surifauzi@gmail.com..

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 24, 2017 delete

saya kurang pasti sama ada mangsa tersebut boleh claim insurance kete tuan berkenaan kos perubatan atau tidak. dlm pengetahuan saya, mangsa hanya blh buat tuntutan claim atas kerosakan kenderaan mangsa (dlm kes tuan, insurance motorsikal mangsa yg blh blh buat tuntutan atas insurance kete tuan).

untuk maklumat lebih tepat, sy syorkan tuan hubungi pihak insurance kenderaan tuan.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
March 24, 2017 delete

wslm dik. takziah atas berita kemalangan. sy cuba kongsikan sekadar mana dlm pengetahuan sy ye :)

1)jaminan yg diberi oleh pihak bengkel tu selalunya depends pada adjuster. (kalau adjuster cepat setel, akan cepatlah juga proses repair kereta sepatutnya).

2)memandangkan diorang (pihak bengkel tu buat janji hanya guna lisan (tiada sebarang perjanjian bertulis yg mengatakan bengkel akan buat 2-3 minggu), kat situ mmg pihak kita akan terkena lah.

3)alasan tunggu que ape segala sbnrnye kita mmg boleh fight (ini mmg kena hati kering call setiap hari. sy ulang SETIAP HARI & MEMANG PERLU BERTEGAS SEHINGGA MANA PIHAK BENGKEL JADI ANNOYYING)

*memang itu je cara akan m'buatkan kereta kita cuba dibaikpulih secepat mungkin. (dlm kes call bengkel & kena bertegas tu, masa sy exident dulu, abg long sy yg mmg tukang call & tegas giler dgn org bengkel tu. kalo tidak mmg kita kena nganga je la tunggu kereta kita entah smpai bila nak siapnye hehehe)

4)adakah bengkel ada hak utk menangguhkan pghantaran doc?
utk soalan ini sy kurang pasti KECUALI ada keuntungan yg pihak bengkel blh dpt kalo diorang sesaje lewatkan hantar doc tu.

5)ada jalan lain x utk percepatkan proses claim?
utk yg ni, pihak tuan/puan/cik boleh cuba call pihak insurance kenderaan tuan & bertanyakan lebih lanjut pd diorang. (sy tak berani nak ckp ape2 sbb tuan/puan/cik dah sign beberapa form di bengkel tu kan. dan itu maybe akan dijadikan alasan kuat pihak bengkel tu utk tak bg izin kereta tu dibuat di tmpt lain.)

apa2 pon sy syorkan tuan/puan/cik call pihak insurance kenderaan milik tuan & discuss dgn diorang tgk mcm mana jpwn pihak diorang.

semoga membantu :)

Reply
avatar
March 26, 2017 delete

nk tanya berkenaan krta singapore boleh wat claim atas krta mlayasia,..contoh krta mlaysia langgar kereta singapore...kerosakan krta singapore hanya Bumper belakang sahaja....report polis telah dibuat....

Reply
avatar
hani fauzi
AUTHOR
March 27, 2017 delete

TQ atas nasihat saudari.. hari ni, 27 march sy call semua pihak.. mula2 call maa, dorg xbole nk buat ape sbb dorg hanya blh htr adjuster sekiranya perodua bnp bangi htr claim documents tu.. then sy call perodua bnp yg lain, branch puchong.. dorg ckp, xde istilah tunggu que pon..once documents complete, akan disegerakan hantar.. then, hati sy da agak mndidih.. sy call balik perodua bnp bangi, gtaw yg sy da call semua pihak. tkejut gak dorg. alasan pertama sy tnya knp xhtr lg, dorg kata tunggu org perodua dari 'base' ape ntah.. then sy cite yg xperlu tunggu que pon, dia blh ckp, sy still kena tubggu que. WT..?? hmm.. then, sy gesa..ckp nk htr document hari ni jugakkkk.. so dlm tempoh 2-3 jam ni, dorg da sruh sy sign claim form.. hmm... puas hati sy.. sy xsuka tunjuk tegas.. tp xtahan klu kena buli.. so terpaksa tegas n tinggikan suara sikit..

btw, sis, ape lg borg yg sy sepatutnya dpt selain claim form? yg loss of use, letter of offer and discharge voucher tu mcm mana?

Reply
avatar
March 28, 2017 delete

Mcm mn nk semak dh lulus ka belum clim

Reply
avatar
hu za
AUTHOR
April 20, 2017 delete

Cara cara kenderaan awam buat tuntutan gantirugi keatas kenderaan jabatan jika berlaku kemalangan

Reply
avatar
hu za
AUTHOR
April 20, 2017 delete

Saya baru kemalangan dgn kenderaan kerajaan..dari kesalahan driver kenderaan kerajaan tu kerana membuat pusingan u tanpa memandang keadaan sekeliling.semasa kejadian kenderaan saya berada sebelah kanan dgn tiba2 kenderaan sudah langgar pintu belakang agak teruk jugak.Saya dh buat laporan polis dan jkr.pertanyaan saya bagaimana cara hndak buat tuntutan keatas pemandu kenderaan tu.Saya tanya polis dia orang jawap dekat saya tak boleh buat tuntutan betul ke atau ada cara lain..harap tuan dapat membantu

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
April 25, 2017 delete

alhamdulillah dpt juga proceed process claim tu ye. tu lah sy pon tak pandai nak tinggi2 suara & sbb tu abg long sy yg tlg setekan part push bengkel masa sy eksiden aritu hehe

utk soalan : "borang ape lagi yg sepatutnye dpt selain claim form?"
jwpn : utk part ni sy kurang pasti. sy syorkan tuan/puan/cik tanya pd pihak incurance tuan :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
April 25, 2017 delete

sy kurang pasti utk buat tuntutan kereta milik/daftar berlainan negara. mungkin tuan boleh bertanya lebih lanjut kpd pihak insurance kenderaan tuan. moga membantu :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
April 25, 2017 delete

tuan boleh hubungi @ semak melalui online melalui pihak incurance kenderaan milik tuan :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
April 25, 2017 delete

sy kurang pasti dlm kes seperti ini. mungkin tuan boleh hubungi pihak insurance kenderaan tuan utk dptkan pengesahan lebih tepat.

ada sedikit maklumat berkenaan "SOP kemalangan kenderaan jabatan" di link ini :

https://ekenderaan.selangor.gov.my/document/informasi_umum/SOP%20Kemalangan%20Kenderaan.pdf

tapi pada link tersebut adalah lebih kepada SOP utk kenderaan kerajaan/jabatan tersebut utk buat tuntutan. dlm kes tuan, tuan yg nak buat tuntutan kan? sy kurang pasti tentang kes sebegitu. mungkin tuan boleh rujuk pd pihak insurance yg lebih pakar dlm hal ini :)

Reply
avatar
May 22, 2017 delete

assalam.... bagus info ni.... situasi saya sangat sulit... bila dapat tahu MCD saya kosg masa nak renew lesen... dapat pula info yg x lengkap dari staff perodua rohamas pro auto serv sdn bhd...kereta saya accident 7/1...3 bln dok bengkel....sebelum ni 2 kali saya ke perodua... sekali untuk tgk kereta.... kali kedua pon sama.... tp sedihnya kali kedua tu baru tahu pending bahagian insurans.... sbb police report tu x proper sbb hantar guna whatsapp je... balik kami scan ngan email dorg... xpe.... bole terima.... tp bila dapat tahu MCD kosong.... saya terus whatsapp staff perodua tu khamis mggu lps.... alasan budak tu "kalau buat claim org yg langgar hri tu...akk mesti kne ade keputusan case yg menyatakan lori tu yg salah".senangnya dia jawab ehhh..sedangkan dia minta salinan ic dgn police report je...sabtu mggu lps,saya scan dan email keputusan kes tu kat dia...ni pulak dia tanya "untuk report org berslaah tu ade x?dengan sketch plan?kami nak keptusan case,report org tu dgn skecth plan baru bole tukar od kpd odkfk".korg rasa menyirap x kalau berdepan ngan situasi ni... buang masa betul laaa... x pasal2 esok kena pergi IPD pulak 😑😑😑

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 03, 2017 delete

waalaikumsalam kak.

allahuakbar kesiannya akak terpaksa berulang kali pulak pergi disbbkan dokumen tak lengkap ye? moga dipermudahkan segala urusan claim akak. dah lama kereta tersadai kat bengkel.

Reply
avatar
Pijie Asyralf
AUTHOR
June 06, 2017 delete

Salam. Saya mmg tatau lgsung bab insurans ni. Tapi nk tnya ni. Tahun lepas saya accident. Dua bjik kereta satu bjik moto. Penunggang motosikal meninggal. Saya tak tuntut any insurans sbb cuma rosak side miror sikit saja. Tapi dapat call baru ni, dari agen insurans saya, orang ketiga (keluarga yg mnggal) tuntut insurans dari insurans kenderaan saya. Jadi apa ptut saya buat? Dan apa effect dia? Kacau NCD saya tak? ��

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 07, 2017 delete

wslm.saya pun tak berape tahu sgt bab insurans ni tp sekadar yg sy fhm, jika ada pihak yg buat tuntutan pd insurans kenderaan kita atas sesuatu kemalangan, ia akan kacau NCD kita. untuk lebih info sy syorkan tuan bertanya pd pihak insurans kenderaan tuan. moga membantu :)

Reply
avatar
kontanG
AUTHOR
June 19, 2017 delete

assalam. saya lalu highway plus tetiba terlanggar anjing melintas, ada kerosakan bumper dan fog lamp sebelah kiri kereta. bolehkah saya buat tuntutan dengan pihak plus?macam mana proses dia?

Reply
avatar
June 19, 2017 delete

assalam. kenapa adjuster datang sampai 2x pulak ya.. first check dan anggaran kos,selepas itu anggaran da lulus. second datang>???

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 23, 2017 delete

waalaikumsalam tuan. untuk buat tuntutan dgn pihak plus, mungkin tuan boleh rujuk pada link ni :

1) http://www.plus.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=436%3Adamaged-vehicle-claims-procedures&catid=1%3Apress-releases&Itemid=69&lang=en

2) http://sigadishchenta.blogspot.my/2013/12/cara-menuntut-ganti-rugi-plus.html

semoga membantu tuan.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
June 23, 2017 delete

waalaikumsalam tuan. adjuster datang sampai 2 kali? saya kurang maklum tentang perkara begitu. mungkin tuan boleh tanyakan pada pihak insurance kenderaan tuan.

Reply
avatar