Hukum Membeli Baju Bundle


APE HUKUM MEMBELI DAN MEMAKAI BAJU BUNDLE ni ye? halal ke? haram ke? berdosa ke?? kenape berdosa??? Ish ish ish macam-macam pulak soalan datang. Bukan ape, tengah BW blog korang-korang yang cantik dan  smart tadi, tibe-tibe tersesat kat satu blog shopping nih.. Blog tu jual pakaian bundle pastu tibe-tibe muncul pulak soalan camtu. Itu pasal akucari jawapan die.. Boleh kite sharing kan? hehehe


Maka jawabnya kisah kewujudan baju bundle ini ialah dikutip oleh persatuan2 gereja yang membuat kutipan untuk sumbangan orang2 miskin dan dihantar sebelah selatan america melalui asal ceritanya.

Jadi gereja2 di america dan kanada membuat kutipan kerana orang putih ini memang suka menderma pakaian2 yang sudah dipakainya dan dihantar ke sebelah selatan ke negara2 miskin. Apabila sekian lama dilihat pakaian2 bundle ini boleh dikormesialkan jadi pihak gereja ini menjadikan separuh untuk diderma dan separuh lagi untuk dibuat perniagaan dan dipasarkan ke filipina dan ke thailand dahulu dengan menggunakan kontena.

Bunddle di Malaysia dalam tahun 80-an. Jadi, itulah perniagaan yang berkembang yang asalnya untuk diderma kerana itulah gereja2 kaya2. Jadi kemungkinan ada najis mughalazah dan kemungkinan tidak ada najis mughalazah pada pakaian itu kerana mungkin orang kafir tidak basuh dengan bersih mengikut syara’.


Maka dalam hukum feqah tentang perkara ini, selagi tidak ada dalil yang mengatakan berat sebelah iaitu kena najis mughalazah maka tidak wajib membasuhnya dengan air tanah tetapi ikhtiar mengikut feqah membasuh pakaian itu dengan air mutlak dan dibilas dengan air mutlak supaya dapatlah sekurang-kurang disisi feqah syariat sah untuk dibawa solat.

Jadi syarat yang pertama, kita basuh pakaian itu dan bilas dengan air mutlak. Jika tuan yang menjual itu mengatakan sudah dibasuh dengan bersih pakaian tersebut jadi tidaklah perlu dibasuh. Jika kita rasa ragu jika sekira-kira baju itu terkena najis mughalazah maka basuhlah dengan air tanah atas dasar sunat ikhtiar mahu ambil cermat atau berhati-hati tapi jika atas dasar warak maka janganlah pakai baju bundle kerana risau atau ragu-ragu mengenai kebersihannya.

Dari segi feqah mengatakan tidak wajib membasuh dengan air tanah kerana tiada tanda-tanda terkena najis walaupun mungkin terkena najis dalilnya Nabi Muhammad S.A.W. terima pakaian yang diberikan kepadanya daripada Syam walaupun mungkin pakaian itu terkena najis mughalazah kerana di Syam penduduknya dari kalangan Arab Islam dan Arab Kristian dan ada majusi. Dan lihatlah dahulu tulisan2 atau gambar2 di pakaian itu supaya tidak melanggar syariat Islam risau kita menjadi asbab menyebarkan syiar Kristian atau seumpamanya.



p/s : Rase-rasenye baju bundle yang kita beli tak berdosa kot kan selagi tak melanggar hukum syarak yang dinyatakan..kat >LOVE LIVE BUNDLE< banyak baju bundle cantek2..hihi



21 comments:

  1. bundle kat sini singgit & lawo2

    huu
    rambang matee

    tp mmg basuh pas beli

    ReplyDelete
  2. pergh!

    gua tetiap minggu cari bundle

    thx 4 sharing

    ReplyDelete
  3. tak pernah pakai bundle..tp seyes..bundle lawo2..huhu

    ReplyDelete
  4. keh2,saye pun ade housemate jual baju bundle,,stylo2 kowt.hehe.sy pun bnyk je pakai barang bundle,,asal condition ok dan lawo,,dan ori.haha.

    ReplyDelete
  5. hoho ! baju bundle stylo2 jugak :)

    ReplyDelete
  6. bundle ok kot~~~
    heeeeeee...

    ReplyDelete
  7. saya tak suka pakai pakaian bundle. rasa tak selesa jer...

    ReplyDelete
  8. Hasben i suke pakai bundle...tp lps beli remdam dulu seharian dengan air panas...pastu baru basuh....:)

    ReplyDelete
  9. renjer pun cari bju bndle je wat bju g mcing hihi...

    ReplyDelete
  10. dah beli.. batter g cuci lu b4 pakai...

    ReplyDelete
  11. suke pakaian vintage kat bb plaza :D

    ReplyDelete
  12. huhu...xde shoutbox....tp follower anda dah beribu..hebat laa..sy folo yer...hope u can follow me too..then we can still keep in touch...^_^

    ReplyDelete
  13. jrg beli bju bundle lah . =)

    ReplyDelete
  14. jrg beli bju bundle lah . =0

    ReplyDelete
  15. kite takot nak beli bju bundle . takot tuan punye baju yg dlu tuh ade kurap2 ke . hehhee . t b'jangkit kne kt kite pulak . huhuhu

    ReplyDelete
  16. kasut bundle cmner plak?

    ReplyDelete
  17. susah gak kalo melibatkan agama ni kn... tp xsume org mampu nk beli baju yg baru.. yg penting kite kena yakin baju tu bersih dari sume najis kan.. :)

    ReplyDelete
  18. ala kter slalu beli dekat tpt org muslim la,,n biasanyer ade gk bju bundle yg dari kilang yg direject,,tu kompem la org blm pakai he3

    Jom sama-sama up traffik,,!!

    ReplyDelete
  19. hohoho aah kdg2 ad jgak smber yg xboleh dipercayai ;D
    as long as kita basuh tiada masalah punya~

    ReplyDelete
  20. Dulu selalu jugak pakai baju bundle tapi sekarang dah kurang sebab baju bundle sendiri tak terpakai.. XD haha

    Recent Post: Padah PM Dato' Sri Najib dan Keluarga

    ReplyDelete
  21. cari d utube-hukum beli dan jual barang bundle-ust azhar idrus

    ReplyDelete