Perbezaan Dan Fungsi Lubang Hidung Kiri dan Kanan


Syukur alhamdulillah harini kita masih dikurniakan kekuatan+ketabahan+keazaman untuk meneruskan kehidupan tapi dalam pada dah dikurniakan semua tu, jangan pulak kita lupa nak mensyukuri segala nikmat yang dah DIA bagi. 

Kalau DIA nak tarik balik semua tu,kejap je kan?  hihi. Aku bukan apa, sambil kita berblog ni,sambil berpesan-pesan untuk diri sendiri yang selalu alpa ni dan juga untuk sahabat-sahabat blogger semua.

Eh tajuk pasal HIDUNG kan? Sori sori TERsasar pulak kehkehkeh.

Dalam pepatah melayu pun ada jugak guna perkataan HIDUNG ni contohnya "HIDUNG TINGGI" dan "HIDUNG BELANG".. Err ade lagi ke digunakan ea? Dua tu je aku ingat yang ada guna perkataan hidung hihi.

Hidong kita majoriti ade DUA lubang kan? (setakat ni aku takde lagila jumpe orang yang ade 1 je lubang hidung).

Dan tak pernah pulak aku terfikir rupenya kedua-dua lubang hidung kita ni ade BEZA antara KIRI dan KANAN.. AGUNG sungguh ciptaanNYA..

Macam biasalah, fungsinya yang paling penting untuk bernafas.. Well, itu memang dah termaktublah tapi kan, kedua-dua lubang hidung kita mempunyai fungsi yang berbeza, kita boleh rasakan perbezaan dia yang mana sebelah KANAN dikatakan mewakili matahari ( mengeluarkan panas/haba) dan yang sebelah KIRI pula mewakili bulan (mengeluarkan dingin/ sejuk).

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya cepat sejuk. Lelaki pula bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, kebanyakannya cepat marah dan naik angin..
Patutla LELAKI selalu je nak cepat hangin.. Eh yeke? Kenapa aku macam rasa perempuan yang lebih cepat naik hangin? hahahaha

Petua 1 : jika sakit kepala, cuba tutup lubang hidung kanan dan bernafas melalui hidung kiri. lakukan selama 5 minit, insyaallah, sakit kepala akan beransur hilang.

Petua 2: Terasa penat? tutup lubang hidung kiri dan bernafas melalaui hidung kanan.
Seketika nnti anda akan berasa lebih tenang dan segar kembali...MyEm0.Com

Petua 3 : ketika bangun dari tidur, perhatikan pernafasan anda.lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat,anda akan merasa lelah dan penat.caranya: tutup lubang hidung kiri dan bernafas dengan menggunakan lubang hidung kanan.Anda akan merasa lebih segar dengan cepat...

Ahha cenggitulah citer pasal lobang hidong nih. Ehh takyah la tiru aksi ni. Geli pulak aku nengoknye ahaha



29 comments:

  1. wah info yg menarik la
    sonok bace
    tanx ekh for sharing ;)

    ReplyDelete
  2. hahhaa....gambar last tu xleh blah...tp thanks sebab petua tu... :D

    gud info...

    ReplyDelete
  3. gud info! boleh cuba nanti.hihi

    ReplyDelete
  4. leh dak nak try petua no. 3 guna cara macam kat gambar tu? hehe.. *_*

    ReplyDelete
  5. hidung gua tersumbat.aarrgh

    ReplyDelete
  6. wow..interesting info !! hehe :)

    ReplyDelete
  7. waaa..bru tauu! nice info! :D

    ReplyDelete
  8. eh aku baru tau info ni.. very nice la beb.. :)

    ReplyDelete
  9. hehehe..baru tawu lorl.. :)

    ReplyDelete
  10. subhanallah...
    tak sangka... lubang idong pon ada byk kelebihan eh..
    btw, lobang idongmu totap menjadi pojaan hatiku.. heheh..

    ReplyDelete
  11. bagus lah..first time taupasal pernafasan hidung

    ReplyDelete
  12. main tutup hidung pun ade efek ea

    ReplyDelete
  13. qish jenguk2 n follows..takde shoutbox yea???pape pun i had done one entry for u..i have take ur header k...

    ReplyDelete
  14. baru boley bw sebab da siapkan assigment..

    ReplyDelete
  15. sungguh menarik sekali..
    tak pernah tahu pasal hal ni...
    thank for sharing

    ReplyDelete
  16. klaka klaka.. nice info.. nak link la ni..
    Jemput keALL IN ONE

    ReplyDelete
  17. teka teki. perbuatan apa yg msuk lurus..kua bengkok.waakakkakaa

    ReplyDelete
  18. Uwaaa info yang sangat menarik..

    Kalau hidung kembang ,lebih banyak oksigen dapat sedut kan....

    17 tipu KWSP dihukum

    ReplyDelete
  19. salam singgah sini yep . sila lah amik award kat belog choki yep . hehe

    tima kaseh =)

    ReplyDelete
  20. huh! ptt la hihi...tau dah hehe..

    ReplyDelete
  21. xd tips ke yg melibatkan selesema ?

    ReplyDelete