behind every successful man, there is a woman

*dalam perjalanan balik.. dia bukak cerita ---


"...memang masa tu aku rasa down gila.. bayangkanla sepatutnya aku dengan batch aku will persue study kat US bila kami setel 2 tahun kat sini.. tetiba malam last tu, prof bagi tau dalam dewan tu, program tu dibatalkan serta merta sebab kegawatan ekonomi.. and kami semua kena tunggu satu surat pemberitahuan.. surat tu nanti akan bagi tahu kat mana Uni bakal kami dihantar.. group yang sepatutnya dapat pegi US, lenyap camtu je.. 

masa tu aku rasa memang gelap arrr dunia aku.. dengan mak ayah aku takde kat sini.. hidup aku memang teruk masa tu.. masa dapat sambung kat **** tu aku just boleh pegi kelas ---- balik kelas.. camtu je la rutin aku.. memang aku tak penah skor tinggi.. 2.0 tak pon 2.1 je.. memang takat tu je la.. 

pastu tah camne, ada sorang student perempuan ni, Sarahani nama dia ---- dia kira budak usrah la.. tudung labuh.. sopan.. cantik.. dia sembang dengan aku.. Sarahani macam tahu² je aku memang down gila masa tu.. bagi semangat macam² kat aku.. pada hal memang tak pernah kenal pon.. macam² program usrah / islamik yang dia ajak aku join.. aku pon masa tu redha je.. aku ikut je join.. 

dan alhmdulillah, hidup aku berubah.. daripada hidup tunggang langgang, aku dah boleh tersenyum puas bila tiap kali azan subuh, aku tak lagi di atas katil dah ! aku mampu bagun dan bersujud pada waktu orang lain sedap meleleh air lior basi ! walaupon sebelumnya aku lah manusia yang akan tarik selimut semahunya.. 
akademik aku pon naik mencanak.. syukur Ya Rabbi!

group Sarahani yang aku join tu ada 1 misi --- jelajah bumi anbiya'.. program tu berlangsung 2 minggu kat tanah suci sana.. dan masa kat sana jugak, Sarahani menyuarakan rasa hati dia kat aku..waktu tu final semester dia.. aku memang terkedulah.. gile engko ! perempuan propose aku kot weyhhh ! pada aku,  kalo aku silap buat keputusan memang sangat besarlah effect dia weyh ! 

waktu tu aku cuma terfikir satu je ---- dia dah final sem. pastu nanti dia dah bekerja.. sedangkan aku ? aku ada berbaki lagi 2 tahun.. walaupon umur kami sama.. tapi disebabkan aku masuk lewat, so lewat jugaklah aku akan habes.. dan Sarahani, aku terpaksa buat keputusan untuk menolak walaupon bukan itu kemahuanku.. 

tak habes kat situ cerita aku dengan Sarahani..

rupanya Ismail (kawan aku yang terlibat sama dalam program jelajah bumi anbiya' tu) ada hati kat Sarahani.. Ismail memang beragama --- kacak --- sopan --- tutur kata tersusun --- berilmu.. pada aku ismail memang perfect lah.. Ismail dan Sarahani nikah di Masjidilharam.. aku terpaksa kumpul kekuatan untuk hadap semua tu..

selesai 2 minggu kat sana, semua krew balik dengan rasa kepuasan yang penuh kegembiraan.. aku ? jangan tanyelah.. memang ada satu rasa perit yang tak dapat aku gambarkan camne.. 

tapi Alhamdulillah... perginya Sarahani, dia tinggalkan aku dengan "kecekalan"--
dan kecekalan itulah yang buat aku terus berdiri sebagaimana aku hari ini.

sangat betul lah frasa 'behind every successful man, there is a woman'
aku hanya mampu doakan Sarahani terus bahagia selamanya dengan Ismail.

Sarahani, ketahuilah bahawasanya kerana awaklah saya berjaya bangkit.. tiap kali ingat balik pasal ni, rasa nak menitik air mata.. seronok campur sedih --- "


*terima kaseh _ _ _ _ _ sebab tak sangka akan share pasal kisah hidop ni.. mesti besar hikmahnye.
*andai dah tertulis bukan jodoh untuk bersama, dah depan mata pon takkan mungkin bersatu. kan? :)

44 comments:

  1. Salam Ana. Ni kisah hidup Ana ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm Shameel.. eh tak.bkn kisah ana.
      kisah hidup kawan ana :)

      Delete
  2. indahnya perubahan hidup kamu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat indah. kan?
      ana pon mase dengar,
      terkedu sekejap..

      Delete
  3. Ada hikmahnya setiap kejadian itu.

    ReplyDelete
  4. Lihatla Rancangan Allah pasti lebih baik untuk hamba2nya...

    ReplyDelete
  5. agree with that.. hee.. btw , Allah know better :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan ? Allah selalu ada perancangan
      lebih baik utk kita :)

      Delete
  6. sedih baca story nie..
    aturan dr ALLAH..
    http://www.jomsinggah.com/2012/09/4th-jom-singgah-anniversary-giveaway.html

    ReplyDelete
  7. serius...sebak baca citer ni...moga dia cekal...anggap sarahani tu seperti pembantu yg Allah kirimkan utk dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah betol tu cikgu ma.
      kawan ana pon ckp die
      rasa Sarahani tu mcm
      Allah hantar sbg sorang
      pembantu masa dia dlm
      keadaan yg down gila2..

      Delete
  8. awak kena jaga betul2 hubungan awak dengan saharani tu. sebab dia lah sahabat sejati awak

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr SARAhani la Boni.bkn SAHArani..hehe
      kwn ana ni trus lost kontek bila sarahani
      dah kawen.. tp dia ada stalk fb sarahani..
      dpt jgkla tau ape update terbaru sarahani..

      Delete
  9. xde jdoh die ngn pomouan 2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah tu la Ezy.. kalo dah mmg takde jodoh,
      dekat / dpn mata camne pon mmg takkan
      dapat..

      Delete
  10. Aku baca sampai habis menarik, terharu pulak aku baca..bukan jodoh dia,nak buat macam mana..yg penting dia dah bangkit semula kan.. Bagusla kisah dia ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku yg dgr dia cite berdepan ni lg
      la rasa sebak.. dia yg aku kenal
      selama ni nmpk KUAT,TABAH, rupanya
      penah tempuh dugaan yg berat camni..

      phewww mmg sebak ms aku dgr..

      Delete
  11. alhamdulillah

    itu la kadang kalau kta nekad atau ada niat nk brubah ni, Allah hadirkan sahabat/orang yang insyaAllah akan membantu kta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah syakey.. kwn aku tu rasa SARAHANI tu
      ibarat mcm Allah hantar sbg SAHABAT utk
      wake him up masa dia tgh down gila tu..

      Delete
  12. betul2. kalau dah depan mata, tapi dah tertulis bukan itu jodohnya, nak wat camne kan.


    mungkin ada yg lebih bik nanti. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah CT.. tu je lah yg mampu cik ana
      ckp ms dia cerita tu :)

      Delete
  13. xksmpaian tapi cinta Allah y hadir

    suke bace

    harap "aku" tu jmpe jodoh y tbaik untuk die

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekceli "aku" tu dah pun jumpe jodoh dia..
      and skrg "aku" tu alhamdulillah dah kawen :)

      Delete
  14. Cerita betul ke ni?Sweetnya bila baca:>
    Moga penulis ni akn bertemu jodoh seperti sarahani tu..
    jemput singgah beri pndapat di blog fira ya?Terima kasih banyak2^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup ni kisah benar fira..

      *insyaAllah nti cik ana singgah :)

      Delete
  15. Muga hidayah yang diterimanya berterusan hingga ke akhir hayat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah moga2 begitu lah kak lina :)

      Delete
  16. sian lak ngan pnulis tue...
    tp at least die xdown & kecewa kn?
    bgus la Sarahani tue tglkn die "kecekalan" utk truskn idup..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "aku" tu sbnrnye agak kecewa bila dia
      dah nekad tolak Sarahani camtu je..
      ekceli kalo dia terima, maybe lain lah
      kisah ni jadinye.. hehe

      tp tu lah org ckp takde jodoh kan..

      Delete
  17. Memang betul dengan tajuk Entry tu. teringat ttg seorang usahawan berjaya masih lagi muda belia. dia ckp bila kawin Allah akan murahkan lagi rezeki kita..

    Sejak dia kawin & isterinya sebagai penyokong kuat bisnisnya. ALhamdulillah dia telah berjaya sebab kat belakang dia ada seorang perempuan yg bergelar isteri menjadi tonggak kejayaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah wahh rezeki dia seronoknye :)

      Delete
  18. ada buku tajuk gini...gi lah cari kat kedai muku...

    ReplyDelete
  19. sebak bila baca

    mmg betul ada pepatah cakap

    kalau sayang/cinta seseorang tu tak semestinya akan berakhir dgn perkahwinan

    #Allah itu maha mengetahui :)

    ReplyDelete
  20. Besar jasa yang Sarahani tinggalkan di belakang kawan kau tu Ana.. Mungkin hadis dia setakat itu, untuk bangkitkan semula semangat kawan kau tu..


    Sayang tak bermakna memiliki.. Semoga dia bertemu jodoh yang baik. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah mmg sangat besar.. kawan aku tu pon admit that.
      mmg sgt terkesanlah kisah ni dlm hidup dia..
      Sarahani tlg bgnkan dia semula ms dia jatuh teruk..

      alhmdulillah dia dah bertemu jodoh dia :)

      Delete
  21. Baru terperasan ada typo kat situ. Aku pun tak pasti apa perkataan sebenar untuk "hadis" yang aku taip tu semalam hehe

    Bertuah dia dapat kawan sebaik Sarahani kan..


    Alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tu lah.. aku pon mcm pening2 lalat nk phm..hehe
      maybe ko nak tulis "JODOH dia setakat itu" kot sop =P

      Delete
  22. sabar ok .. kita kan manusia .. berpasangan .. saling memerlukan juga

    ReplyDelete
  23. sebak bc cite ni. namun, besar hikmahnya bila mana dia dtakdirkan bertemu dgn sarahani walaupun x dpt bsama. namun, agama yg dia miliki hari ini adalah terlalu bnilai.

    ReplyDelete