contoh najis besar ?


assalamualaikum..

weekend memang selalunya ada majlis kawen lah kan.. macam guwa ni kerja plak dalam felda, memang dah jadi aktiviti wajib hujung minggulah untuk pergi majlis ceni.. maklumlah orang dah jemput kena lah pegi.. tambah plak bab makan free kan.. memang sory lah guwa nak lepaskan camtu je.. kehkehkeh

minggu ni sorang lagi kawan sekolah guwa dah tamatkan zaman bujang.. Shahrizam namenye.. permaisuri hatinya orang Keratong 4.. last week majlis kat umah pompuan.. minggu ni umah shah plak..cite bab nikah kawen ni guwa teringat ada satu cite pasal bab nikah.. camni cite die :

"...cuti hari minggu yang lepas, aku pergi satu majlis akad nikah kawan pada kawan aku. Waktu tu aku bercuti kat kampung dia. Jadi bila ada kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku sekali. Aku pun ikut lah sekali.
Masa tu majlis akad nikah dijalankan diruang tamu. Ramai orang aku tengok.. sambil duduk bersila mengelilingi tok kadi dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin tu duduk atas bantal macam raja. Aku jarang tengok majlis macam nih.
 Jadi masa bersila tu, aku pun mengesot sikit² untuk dengar apa yang tok kadi akan tanya. Rupanya macam² jugak tok kadi tanya. Tapi ada satu soalan yang menyebabkan aku malu besar.. errr ape kes aku plak yang malu besarr ??Tok kadi tanya pasal satu hari berapa kali kene sembahyang, dengan lajunye mamat pengantin tu jawab "lima".
Tok kadi tanya lagi, bagi contoh² najis kecil .. ?
dia pun jawab kencing baby yang kecik lagi.
Tok kadi pun angguk ler, jadi aku rasa jawapan tu ok la kut.
Tok kadi tanya lagi contoh najis besar, mamat tu mula dah panik, jeling kiri, jeling kanan, mula tengok syiling, aku rasa macam nak tolong je mamat pengantin tu..bukannye susah, jawapannya anjing ngan babi je..tapi mamat tu dah mula berpeluh jantan keluar kat dahi.tok kadi mula senyum.Aku sebut dalam hati moga2 dia dengar 'anjing ngan babi la hoi',
tapi rupanya aku cakap dalam hati dia tak dengar. ciss ! Aku tak tahu apa yang jadi lepas itu tapi yang pasti majlis tu jadi kecoh sebab ramai orang sekeliling yang tengah minum air sirap waktu tu tersembur keluar minuman tu terkena baju ramai orang.. aku pun sama, masa tu aku pon tengah baekkk punya dok layann air sirap tu, tiba² aku semburkan balik !dah kene member kat tepi².. kecoh jadinya.. aku pegang mata aku, penuh dengan air mata. Yang aku ingat masa tok kadi tanya tentang contoh najis besar kat pengantin tu keadaan senyap sunyi gila ! Tapi bila pengantin tu jawab "Taik Gajah" suasana jadi hingaQ terus dengan gelak ketawa orang yang dah takleh tahan.. nak control cemana ?? “taik gajah ?”besar betul najis tu !nak² bila gajah makan durian dengan bijik sekali..."

ha jangan dok gelak kat orang sangat. kena kat batang idong sendiri baru tau langit tinggi rendah. jangan taktau ada pengantin lelaki siap pengsan 2---3 kali masa nak akad nikah tak lepas²... sampaikan pak dia kena tulung urut belakang la baru buleh lepas akad nikah.. hehe




shahrizam dan isteri (sham) dikerumuni kami---kami kawan satu kelas dedulu.. tak lama lagi ada sorang lagi bakal menyusul.. semoga segalanya dipermudahkan.. amin ---

guwa ? errr doakan je ye. ada tu ada la nanti sampai kad jemputan ;)


sumber cite guwa dapat dari email.

30 comments:

  1. sekarang ni musim org kawen kan.. sana-sini ada jemputan.. lagi2 dari kawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sampai seru lettew agaknye =P

      Delete
  2. doakan jodoh ana juga

    tau ana xsaba da kan? muhehe

    ReplyDelete
  3. Tahniah kepada pasangan.. dah lama tak datang sini kann.

    ReplyDelete
  4. kalau imam kg saya plak mesti tanya bakal laki pasal haid...menantu dia pun penah kantoi tak tau jawab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perhh psl haid ? konfem arr ade lelaki yg
      tak tahu nk jwb.. erkkkk =.='

      Delete
  5. mmg jawapan logik dia bg pun, huh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kan mmg logik la pun die
      jawap TAIK GAJAH <-- mmg besar la :P

      Delete
  6. salam kenal..

    susah la kalau tok imam guna bhs daerah.. patutnya soklan kena guna bhs standard istilah standard.. kalau org jhr mesti kantoi mana tau ada najis kecil besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga :)

      hemmm tu la pslnye kalo dah tok kadi
      guna bahasa daerah gitu.. konfemlah
      bkn penganting ni pun nerves gak
      dok pikir =P

      Delete
  7. haha..taik gajah. Adoiii..lawak betul. Kak, shah pun keje FELDA kan? baru tau yg korang sekelas. Dah kawin dah shah, dulu selalu dtg lepak umah atok linda. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita baca dia mcm lawak kan Linda ? hehe
      tp sbnrnye bila tengah nerves masa tu,
      mmg x mustahil la jd camni.. hehe

      haah Shah 1 kelas dgn kak ana.. owhhh die
      selalu lepak umah atok Linda rupenye ek? :)

      Delete
  8. debaran nak kawen .. huhu .. dah kawen muka ceria jer .. hahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha kan Sanji Ngatmi.. nerves punye psl
      mmg le camtu.. bile dah setel,perhhhh!
      hahaha =P

      Delete
  9. taik gajah??hehehehe.adoi. sakit perut saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboi Boni kemain lg gelak sampai sakit perut ye??
      ada member lelaki ana pnh ckp :

      "nerves masa nak akad nikah ni mmg laen mcm skit weyh"

      cian plak bakal pengantin lelaki.. hehe

      Delete
  10. Untuk anjing, yang najis adalah air liurnya kak. Sedangkan babi yang najis adalah dagingnya.
    Wah seru juga baca artikel blogger dari malaysia. Salam kenal dari blogger Indonesia.
    Oh ya kak, para blogger malaysia sering berkumpul dimana nih untuk menjalin keakraban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga dari blogger malaysia.
      kami ya sering berkumpul semasa majlis
      perkahwinan rakan-rakan begini lah :)

      Delete
  11. pernah baca lawak tu dalam mastika.

    BTW tahniah untuk pengantin.Moga bahagia hingga ke hujung nyawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kaseh untuk doanya kak :)
      moga begitu hendaknya kak.

      Delete
  12. Replies
    1. gabra plus nerves lettew agaknye huhu

      Delete
  13. Kalau sudah nervous apa pun boleh terjadi. :-)

    ReplyDelete
  14. hahahaha taik gajah erkkkk... muahahahaha~

    serius...mengekek2 moon gelak sensorang nieeee....

    ReplyDelete
  15. Ahad lepas pun dua orang kawan perempuan aku dah selamat bergelar isteri orang. Aku tumpang gembira dan sempat sumbangkan 1 lagu ;D


    Berkenaan najis besar tu secara spontan aku telah terketawa. Cuba tahan tapi ketawa lagi dan lagi dan lagi hihihihihi.

    Jiran aku ada akad nikah sampai 10 kali baru lepas, berpeluh-peluh.. Kalau panjang umur, harap² turn aku bila² nanti lancar. ;)

    ReplyDelete
  16. kah kah kah

    kan dah termalu besar.

    memang besar lah najis tu. :D


    kad utk kite nanti jgn lupa kasi kalau dah kompem majlis nye. hewhew

    ReplyDelete
    Replies
    1. errrr insyaAllah kalo turn cik ana dah smpai,
      cik ana invite khas kwn2 blogger hehe :P

      Delete