Jangan Biarkan Mereka Sendiri

by - 4:35 PM



Ramadhan dah sampai ke tengah.. alhamdulillah masih dapat berpuasa dan berbuka dengan keluarga.. aku memang takkan berhenti bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang.. walaupun masih banyak je kurangnye kalau dibandingkan dengan orang lain tapi aku cukup bersyukur.. 

Aku bersyukur sebab aku masih ada peluang bersahur dengan makanan hasil air tangan mak aku.. 
Aku bersyukur sebab aku masih ada peluang berbuka puasa hasil belian beberapa juadah oleh ayah aku..

MAK dan ABAH --- ini yang paling buat aku bersyukur.. 

24 Julai 2013 haritu Team Kerja aku decide untuk berbuka dengan adik-adik dari Rumah Amal Baitul Mahabbah, Tanjung Malim.. seminggu sebelum tu aku dengan partner aku (Cik Ida) dok sembang pasal rumah anak yatim.. pastu aku pon luahkan kat Cik Ida kan best kalau kat area sini ada rumah anak yatim pastu kita boleh buat macam #Baju Raya Project yang Radio Era buat tu.. 

Pastu kami sama-sama teringat pasal ada satu Rumah Anak Yatim kat area Tanjung Malim.. area yang kami agak familiar.. kami pon buatla research sikit tentang rumah anak yatim area Tanjung Malim tu.. dengan izinNya dapatlah kami kontek Penyelia Rumah Amal Baitul Mahabbah --- Ustaz Hazan.. pastu kami pon arrange la masa dan tarikh untuk buat masjlis berbuka dengan adik-adik kat sana.. 


Kami kumpulkan sikit dana hasil sumbangan dari Team Kerja kamiorang pastu ditambah sumbangan peribadi dari beberapa rakan lain pastu kami pon gerak ke sana.. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan dan kami dapat selesaikan majlis dengan berkat rahmatNya.. 

Tersentuh hati bila tengok adik-adik kat situ kecik-kecik lagi dah berdisiplin.. Tak kira dari segi kebersihan diri, hormat tetamu, disiplin dan adab sebelum dan selepas makan... Semuanya terdidik.. Salah sorang dari Team Kerja aku cakap kat adik tu :


kakak :  Dik.. amek la nasik.. jap lagi kan nak berbuka dah..
adik tu : Takpe kak... kami berbuka makan yang ringan dulu.. (kurma + minum air)


Rasa nak menitik air mata bila adik tu jawab camtu.. kalau kat rumah selalunya budak camtu kemain lagi amek makanan macam tak makan bape lama kan.. menggunung tinggi makanan depan mata.. Tapi kat Baitul Mahabbah ni disiplin diorang terdidik molek.. 


Lepas je azan maghrib, masing-masing pon jamah kurma dan air pastu terus bangun untuk solat magbrib dulu.. Selesai je bagi sumbangan pada diorang, kami pon gerak balik.


*Baitul Mahabbah sangat memerlukan sumbangan Van (untuk pengangkutan anak-anak ke sekolah)

*sesiapa yang ingin memberi sumbangan boleh terus berhubung dengan Ustaz Hazan (019-559 5778) atau terus bank in ke no akaun MBB Ustaz Hazan (5580 88003460)



You May Also Like

4 Lovenote(S)

  1. Sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang diberikan..dan paling bersyukur sebab..

    "Aku bersyukur sebab aku masih ada peluang bersahur dengan makanan hasil air tangan mak aku..
    Aku bersyukur sebab aku masih ada peluang berbuka puasa hasil belian beberapa juadah oleh ayah aku.."

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah Atie.. syukur sgt sbb masih ada mak & abah :)

      Delete
  2. syukur alhamdulillah, masih ada insan yg sudi memberikan sumbangan & amal kebajikan trhdp insan2 sperti mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah siti.. kalo tak kita yg tlg diorang ni sape lg nk tlg kan :)

      Delete