bumi, matahari dan planet


Dari si suami,
Isteriku, jika engkau bumi, akulah matahari.Aku akan menyinarimu kerana engkau mengharapkan sinaran dariku.Ingatlah bahtera yang kita kayuh, begitu penuh riak gelombang..Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasakan silauanku..Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi,Malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku,Lalu.. relakanlah aku menyinari planet lain,Menyampaikan faedah adanya aku,Kerana sudah takdir illahi sinaranku diperlukan diplanet lain…

Balasan dari si isteri :
Suamiku, andai engkau memang mentari,Sang suria yang memberi cahaya,Aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planetyang telah Tuhan ciptakan,kerana mereka juga seperti aku perlukan cahayamu..DanAku pun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaranmu..Akan TETAPIBila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,Janganlah engkau bermimpi untuk menyinari planet lain !!!Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum tentu sanggup kau terangi.Lihatlah dirimu pada cermin kaca di sudut kamar kita, di tengahRemang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti…Cuba lihat siapa dirimu…MATAHARI atau LILIN ?Atau jangan-jangan Cuma mancis saja.Please lah.. jangan nak berangan --

guwa dapat dari fesbuk.. intro dia kemain lagi.. hehe. kalo bab nak menyinari planet lain, waaaahh kemain bermadah pujangga lagi die kan ? kalo mampu, silekanla.. tapi kalo hanya sejengkal lilin, baik try terangi bilik tido sendiri dulu la ye.. kehkehkeh

24 Lovenote(S):

  1. huhu.br mjiwangkn dri..tetibe..ayat yg bwh tu...da lain..hihi...lawak tol

    ReplyDelete
  2. intro dia syahdu..tapi endingnya tragis la..hak3...;)

    ReplyDelete
  3. hahaha.... yg ni kelakar... adoi x dptlah si suami nk menyinari planet lain camni. huhu

    ReplyDelete
  4. hahaha... dalambenar maksudnya tu.

    kalau bini sorang pun tak boleh terangi semua.inikan pula nak terangi dua 3 org.hehehehe

    ReplyDelete
  5. jawapan isteri dia....jujur je.

    ReplyDelete
  6. hahaha..terkena skali...

    ReplyDelete
  7. Hahahaha...gila-gila juga komentar dari Anamizu sendiri. Saya suka.
    Tapi sejengkal lilin..kalau guna kat bilik tidur cahayanya masih samar lagi. Buat terangkan bilik air waktu sakit perut baru ngam.

    ReplyDelete
  8. hahaha...adoiii. spoil btul balasan dr isteri..jangan berangan la derrr

    ReplyDelete
  9. hahaha. tak berjaya ler nampak nye...

    ReplyDelete
  10. Hehe.. Madah cinta ari ni.. Menarik.. :-)

    ReplyDelete
  11. heee menarik utk sentapkan hati org

    ReplyDelete
  12. Kehkehkeh
    Bermnula cantik, berakhir dengan tragik.


    Pucuk pangkalnya, tepuk dada tanya hati, tengok cermin sedarlah diri. :)

    ReplyDelete
  13. Yg penting bukan mancis.. Ke lightrr ke

    ReplyDelete
  14. heheheh.. hamek kau~! spoil btul kata2 si isteri. Suami punya la bg ayt puitis. Pk smpai lebam kepala agknya... =P

    ReplyDelete
  15. dasyat juga madah pujangga ni... siap ada lilin 5 watt bagai..hahahaha

    ReplyDelete
  16. hikhik. cahaya besar api mancis kayu, ada hati nak terangi planet2. :D


    kalau buat ayat manis, lelaki memang menang punya.

    ReplyDelete
  17. wah wah.. mula2 bukan main lagi.. last2, hamek kau.. kahkah xD

    ReplyDelete
  18. ewah...begitu puitis dan penuh makna, tetapi tidak lagi bermakna bila sampai ke penghujung ayatnya! wkwkwkwkwk

    ReplyDelete
  19. hahahaha :)) taw takpe. mula2 bukan maen. dah last2 brutal abis.

    ReplyDelete
  20. hahaha...pergh! boleh tahan.

    ReplyDelete
  21. korang tau tak berapa besar saiz bumi? besar bumi cuma sebesar debu dalam galaksi ni..

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu