bumi, matahari dan planet

8:10 AM 24 Comments A+ a-


Dari si suami,
Isteriku, jika engkau bumi, akulah matahari.Aku akan menyinarimu kerana engkau mengharapkan sinaran dariku.Ingatlah bahtera yang kita kayuh, begitu penuh riak gelombang..Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasakan silauanku..Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya bumi,Malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku,Lalu.. relakanlah aku menyinari planet lain,Menyampaikan faedah adanya aku,Kerana sudah takdir illahi sinaranku diperlukan diplanet lain…

Balasan dari si isteri :
Suamiku, andai engkau memang mentari,Sang suria yang memberi cahaya,Aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planetyang telah Tuhan ciptakan,kerana mereka juga seperti aku perlukan cahayamu..DanAku pun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaranmu..Akan TETAPIBila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,Janganlah engkau bermimpi untuk menyinari planet lain !!!Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum tentu sanggup kau terangi.Lihatlah dirimu pada cermin kaca di sudut kamar kita, di tengahRemang pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti…Cuba lihat siapa dirimu…MATAHARI atau LILIN ?Atau jangan-jangan Cuma mancis saja.Please lah.. jangan nak berangan --

guwa dapat dari fesbuk.. intro dia kemain lagi.. hehe. kalo bab nak menyinari planet lain, waaaahh kemain bermadah pujangga lagi die kan ? kalo mampu, silekanla.. tapi kalo hanya sejengkal lilin, baik try terangi bilik tido sendiri dulu la ye.. kehkehkeh

24 Lovenote(S)

Write Lovenote(S)
Mira Adzlia
AUTHOR
October 04, 2012 delete

huhu.br mjiwangkn dri..tetibe..ayat yg bwh tu...da lain..hihi...lawak tol

Reply
avatar
dhiashahida
AUTHOR
October 04, 2012 delete

intro dia syahdu..tapi endingnya tragis la..hak3...;)

Reply
avatar
juanz
AUTHOR
October 04, 2012 delete

hahaha.... yg ni kelakar... adoi x dptlah si suami nk menyinari planet lain camni. huhu

Reply
avatar
wantie
AUTHOR
October 04, 2012 delete

hahaha... dalambenar maksudnya tu.

kalau bini sorang pun tak boleh terangi semua.inikan pula nak terangi dua 3 org.hehehehe

Reply
avatar
October 04, 2012 delete

jawapan isteri dia....jujur je.

Reply
avatar
Cikgu Ma
AUTHOR
October 04, 2012 delete

hahaha..terkena skali...

Reply
avatar
October 04, 2012 delete

Hahahaha...gila-gila juga komentar dari Anamizu sendiri. Saya suka.
Tapi sejengkal lilin..kalau guna kat bilik tidur cahayanya masih samar lagi. Buat terangkan bilik air waktu sakit perut baru ngam.

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
October 04, 2012 delete

hahaha...adoiii. spoil btul balasan dr isteri..jangan berangan la derrr

Reply
avatar
October 04, 2012 delete

hahaha. tak berjaya ler nampak nye...

Reply
avatar
October 04, 2012 delete

Hehe.. Madah cinta ari ni.. Menarik.. :-)

Reply
avatar
Iffah Afeefah
AUTHOR
October 04, 2012 delete

heee menarik utk sentapkan hati org

Reply
avatar
Yousof
AUTHOR
October 04, 2012 delete

Kehkehkeh
Bermnula cantik, berakhir dengan tragik.


Pucuk pangkalnya, tepuk dada tanya hati, tengok cermin sedarlah diri. :)

Reply
avatar
NUR
AUTHOR
October 04, 2012 delete

Yg penting bukan mancis.. Ke lightrr ke

Reply
avatar
aiNa yaZiD
AUTHOR
October 04, 2012 delete

heheheh.. hamek kau~! spoil btul kata2 si isteri. Suami punya la bg ayt puitis. Pk smpai lebam kepala agknya... =P

Reply
avatar
boni kacak
AUTHOR
October 05, 2012 delete

dasyat juga madah pujangga ni... siap ada lilin 5 watt bagai..hahahaha

Reply
avatar
ct kektus
AUTHOR
October 05, 2012 delete

hikhik. cahaya besar api mancis kayu, ada hati nak terangi planet2. :D


kalau buat ayat manis, lelaki memang menang punya.

Reply
avatar
^^eKaTiKaH^^
AUTHOR
October 05, 2012 delete

wah wah.. mula2 bukan main lagi.. last2, hamek kau.. kahkah xD

Reply
avatar
October 05, 2012 delete

ewah...begitu puitis dan penuh makna, tetapi tidak lagi bermakna bila sampai ke penghujung ayatnya! wkwkwkwkwk

Reply
avatar
zEri sAfEerA
AUTHOR
October 08, 2012 delete

hahahaha :)) taw takpe. mula2 bukan maen. dah last2 brutal abis.

Reply
avatar
Zul De Alexis
AUTHOR
October 17, 2012 delete

hahaha...pergh! boleh tahan.

Reply
avatar
November 29, 2012 delete

korang tau tak berapa besar saiz bumi? besar bumi cuma sebesar debu dalam galaksi ni..

Reply
avatar