Jalan-Jalan Sungai Besar

Sebenarnye kesah ni masa sebelum tragedi Bimbo takmau hidup haritu. Abah dan Mak aku beberapa kali bercerita tentang Sungai Besar yang terletak dalam daerah Sabak Bernam, Selangor. Kebetulan masa cuti tahun baru 1 Januari haritu, takde plan ke mana-mana pastu Abah aku pun terus bunyi ajak pergi ke Sungai Besar.
Aku memang pertama kali jejak ke Sungai Besar selama aku hidup ni. Abah dan Mak aku masa 10 - 15 tahun dulu selalu jugak pergi ke pekan Sungai Besar ni terutama masa musim perayaan. Harga barang-barangnya memang jauh lebih murah kalau dibandingkan dengan harga barang di kawasan tempat aku tinggal (Tanjung Malim pun tak boleh nak lawan harga Sungai Besar ni walaupun Tg Malim tu agak femes dengan kedai harga murah.)

Abah aku terus bawak ke kawasan Pekan Baru Sungai Besar je masa kamiorang pergi tu. Sebenarnya aku ada research (cewahh research kemain engko Ana ! hahaha) beberapa tempat menarik di Sungai Besar ni tapi disebabkan aku pergi tu dengan Mak dan Abah aku, jadi agak terhad untuk aku explore ke segenap ceruk tempat kat sana. Takpelah nanti ada rejeki, aku terjah sana lagi hehehe

TEMPAT MENARIK DI SUNGAI BESAR:
1.Jeti Sg Hj Dorani
2.Homestay Sg Hj Dorani
3.Pantai Bagan Nakhoda Omar (jauh juga kena masuk ke dalam untuk sampai ke sini)
4.Cendol Borhan
5.Kompleks Barangan Murah (dalam Pekan Sg Besar)
6.Pusat Jualan Kerepek (femes dengan Kerepek walaupun bukan musim perayaan)
7.Pusat Jualan Nata De Coco (ada yang jual 3 timba yg standard supermarket selalu tu dengan harga RM10.90 , Wow! Kategori murah tu !)
sumber gambar : Dorani Homestay

Sawah padi memang kat kiri kanan jalan sepanjang menghala ke pekan Sungai Besar tu. Snap dari dalam kereta aje guna kamera cabok. Belum ada rejeki lebih untuk dapat Gopro ehemmm~
Ini bukan kat kawasan Sungai Besar. Masa ni dah menghala balik kat kawasan Estate United Plantation Engineering Bhd (kawasan Ulu Basir / Ulu Bernam Estate) . Penduduk kat kawasan ni memang kena guna perkhidmatan 'feri tarik' ni untuk menyeberang disebabkan ada sungai dan tiada jambatan yang boleh menghubungkan kedua-dua belah kawasan tu. Perkhidmatan Feri Tarik ni dikenakan RM5.00 untuk satu hala dan cuma yang datang dari kawasan seberang UP Bhd sahaja yang dikenakan caj.

Penduduk kat sini majoritinya berbangsa India tapi diorang peramah semuanya. Abah aku lah sempat borak-borak dengan Uncle Assistant Kapten Feri Tarik tu. Feri tu takdelah besar macam Feri Pulau Pinang, kecik aje ferinye. Dapatlah memuatkan 4-5 buah kereta + beberapa motorsikal dalam sesuatu masa. Jaraknye pun takdelah jauh macam naik feri Pulau Pinang tu. Feri ni cuma ambil masa 5 minit gitu aje sebab jarak kawasan seberang sini dengan kawasan seberang sana takdelah jauh sangat (aku rasa aku baru duduk dalam 5 minit je pastu dah sampai seberang hehehe).
Rumah ni pulak salah sebuah rumah milik Orang Asli yang tinggal kat kawasan Estate Erong. Abah aku bawak aku balik jalan dalam kebun kelapa sawit. Kereta Persona aku tu Abah aku buat macam 4 X 4 dah gayanya hahaha. Sipbaikla jalan kebun kawasan ni agak baik kalau nak dibandingkan dengan kawasan kebun sawit kat petempatan aku sana tu.

Rumah ni unik sebab dia anyam pelepah rumbia untuk dijadikan dinding. Memang unik dan cantik sangat. Mulanya cadang nak je aku ajak Abah dan Mak aku berhenti untuk mohon izin buat sesi lawatan sambil belajar kat rumah ni tapi tak nampak pulak sesiapa yang ada sekitar situ untuk aku mohon izin. Kalo main redah masuk je takot 'tak jumpa jalan keluar' pulak nanti. Naya je karang hehehe

Tudia sedikit sebanyak Eksplorasi Jalan-Jalan Sungai Besar yang aku tak sempat jalan-jalan sangat pon sebenarnye. Next time InshaAllah aku datang terjah lagi hehehe


41 comments:

  1. tak pernah ke Sungai Besar atau Tanjung Malim :( tapi tempatnya nampak menarik aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe ada rezeki nti FZ cubalah ke sana hehe

      Delete
  2. Macam cantik, macam best je. Teringin pulak nak pergi

    ReplyDelete
  3. macam tengok kawasan nak ke kuching je gambar dia....tapi yg ni besau ag la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owhh nak ke Kuching ada jugak feri cenggitu ye Sofie?

      Delete
    2. adalah masa zaman doulu2...sekarang semua jambatan suda...

      Delete
  4. waaaaa kampung saya kat situ la hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh ? kampung Leo kat situ? Sg Besar ke?? hahahaha

      Delete
  5. Nk kerepek.. Nk nata de coco..

    ReplyDelete
  6. Nk kerepek.. Nk nata de coco..

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish sampai DUA kali Amir drop komen.
      betoi2 nak sungguh ni kehkehkeh

      Delete
  7. Tak pernah lagi pergi tapi pernah la merasa suasana sawah padi sebab rumah kita pun kat kampung. Hihihi. Part barang murah tu yang seronok

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la syok dok layan sawah padi dia hehe
      part barang murah lagi syok hehe

      Delete
  8. Wow!
    Selalu dengar cerita orang je yang SUngai Besar ni best.
    Bila tengok gambaq2 tu rupanya betul2 best.
    Nak try pegi laa nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ni pon baru 1st time sampai Sg Besar ni cEro.
      tu pon tak puas sbb byk tmpt takdan exlpore.
      nantilah aku repeat p lagi hehehe

      Delete
  9. Sungai Besar ni dekat mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sg Besar ni dlm daerah Sabak Bernam. kat area Kuala Selangor Farah :)

      Delete
  10. sesekali ke sini macam menarik pula...jauh dari kesibukan kota

    ReplyDelete
  11. naik feri tu mesti best walaupun dekat je. dpt lah jugak merasa. takyah pergi pulau pinang. heheh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dptlah jugak merasa dok dlm tu 5 minit hehehe

      Delete
  12. Banyak lagi rupanya tempat di Malaysia yang boleh kita explore yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada banyaaak lg sbnrnye tmpt menarik dlm Malaysia ni Zumal hehehe

      Delete
  13. Dorani Homestay tu macam menarik.

    ReplyDelete
  14. Nice, tak pernah pi lagi sini, nice view ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. view sawah padi tu mmg subhanallah :)

      Delete
  15. Dah lama akak tak ke sana. Last pegi 10 tahun lepas kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ana baru 1st time pergi kak Farrah. bes jugak. tp tu lah tak sempat explore sangat.

      Delete
  16. Cantiknya rumah tu. Bila akak ckp dia diperbuat dri anyaman tu buat sy rasa nak tengok dengan sendirinyaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg cantik rumah tu Wardah tp tu lah K.Ana pun tak sempat nk stop explore hehe

      Delete
  17. Cantiknya rumah tu. Bila akak ckp dia diperbuat dri anyaman tu buat sy rasa nak tengok dengan sendirinyaaaa

    ReplyDelete
  18. Best tempat ni kalau nk relax2..nampak tenang je dgn sawah padi tu semua. Barang pun murah, bagus sgt la kalau nk beli brg kt sini disaat kos hidup tinggi ni..

    Btw, cendol borhan pun ada ke? Aku pernah gak prgi cendol borhan ni tp kat kl la, x ingat specific tmpat... Ada rupanya kat sungai besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la mmg best tgk pd sawah padi apa segala semua tu. kos hidup pun tak tinggi.

      ada gak cendol Borhan. sedap gak. tetengah pns mmg layaannn hehehe

      Delete
  19. homestay di kelilingi sawah...cantik!

    ReplyDelete