Sambungan Kisah Ayah Operate Mata | Part 3

 


Hai sahabat semua. Setelah lama menyepi, kini aku kembali dengan sambungan kisah Ayah Operate Mata Part 3 setelah melalui Part 1 & Part 2

Semuanya bercampur.

Ayah masuk wad : 13 April 2021 (Selasa)

Pembedahan : 14 April 2021 (10.30 pagi-12.30 tgh hari Rabu)

Masih di wad : 14 April 2021 (tengah hari hingga malam)

Esoknya : 15 April 2021 (3.30 petang Khamis)

Setelah selesai proses operate petang 15 April tu dibenarkan keluar wad tetapi perlu hadir lagi rawatan pada 20 April 2021.

Aku hampir terlupa pada 20 April tu aku perlu menjawab Peperiksaan Online SPA pada jam 2.00 petang. Bila sudah melibatkan kesihatan keluarga terutama kedua ayah & ibu, aku hampir terlupa segala perkara lain. Sesi Peperiksaan Online tu pun nyaris aku terlepas tapi Kakak Ipar call dan tolong ingatkan maka sempatlah juga jawab tapi tetap tak boleh fokus mengenangkan kesihatan Mata Ayah T____T

Sementara Ayah masih di dalam bilik pemeriksaan bersama doktor, aku teruskan sesi menjawab soalan peperiksaan online SPA. Dan setelah satu jam lebih penantian, akhirnya Ayah keluar dan bagitahu bahawa perlu datang lagi pada 22 April 2021 pula kerana doktor maklumkan kemungkinan perlu hadir sesi pagi sebab doktor perlu lakukan proses jahitan kecil dalam mata Ayah. Allahuakbar T_____T

******************************



 

Dan sekali lagi pada 22 April 2021 seawal jam 6.50 pagi kami gerak dari rumah kerana jarak rumah untuk ke Hospital Teluk Intan 1 jam lebih kurang kalau takda masalah apa-apa dan temujanji Ayah perlu ada di sana jam 8.00 pagi.

Setibanya kami di Hospital Teluk Intan di bahagian Pakar Mata, Ayah perlu didaftarkan & perlu tunggu giliran untuk dipanggil pemeriksaan keadaan semasa kesihatan (kencing manis, darah tinggi dan sebagainya). Lama juga ambil masa untuk tunggu giliran Ayah. 


Sementara tunggu  giliran Ayah , aku ajak ibu untuk rehat dulu tapi memandangkan April 2021 masih dalam tempoh Kawalan Pergerakan PKP yang ketat (semua hotel belum dibuka pada awam) jadi, ibu ajak stanby bawa segala kerusi malas, tikar, bantal untuk rehat. 

Aku tak sanggup tinggalkan ibu sorang diri rumah disebabkan ibu baru saja selesai minor operation pada kaki kiri disebabkan ada bisul tumbuh agak dalam dan berlubang. 

Maklumlah di kawasan Hospital tempat duduk agak terhad & perlu utamakan pada golongan yang lebih memerlukan. Jadi, ibu kata takpelah kita pusing kawasan hospital dan cari pokok untuk rehat sementara menantikan keputusan Ayah dalam pemeriksaan doktor.

Aku angkut sekali segala laptop sebab sepanjang tempoh April 2021 adalah sesi Work From Home (yang bermakna on call 24 jam mengalahkan menteri pasola kikikikiki )

Maka berkampunglah aku & ibu di bawah pohon cemara bertemankan angin sepoi bahasa gitteewwwww. 

Tak berapa lama selepas itu, Ayah call & beritahu yang doktor minta waris untuk pergi buat pendaftaran di kaunter kecemasan untuk proses kemasukan ke wad & urusan operation jahit dalam mata Ayah T___T 

Ibu kelamkabut minta aku cepat-cepat pergi uruskan Ayah & Ibu kata takpe tinggalkan je Ibu menunggu di bawah pepohoh cemara tu lekasssssss katanya.

Dalam keberatan hati, aku gagahkan juga melangkah untuk uruskan Ayah T___T
(Dalam tempoh Covid, hanya seorang waris sahaja dibenarkan untuk buat urusan yang diminta pihak hospital. Maka aku terpaksa tinggalkan ibu di bawah sementara aku urusnkan hal ayah di atas)

******************************

Bergegaslah aku uruskan pendaftaran kemasukan ke wad & doktor terus tolak Ayah masuk ke wad bedah mata. Ibu pesan supaya terus je tunggu di katil wad mata. 

Tapi aku risaukan Ibu di bawah pepohon tu sorang-sorang.
Waktu itu, hanya Allah saja yang tahu betapa susahnya hati aku.
Risau memikirkan Ibu di bawah sorang diri & keadaan angin agak kuat.
Gusar memikirkan Ayah juga kerana perlu dijahit dalam mata T__T


Dan selepas satu jam lebih Ayah di dalam wad bedah, akhirnya nurse muncul bawa Ayah dalam keadaan separuh sedar & minta agar aku bertenang dulu kerana doktor perlu memantau keadaan Ayah dan belum boleh terus pulang begitu saja.

Aku menanti dengan penuh debaran. Dan selepas 40 minit penantian akhirnya Ayah mula sedar . Nurse dan doktor hadir untuk melihat lagi keadaan Ayah dan syukur doktor benarkan Ayah pulang tetapi dengan syarat perlu hadir lagi pada 08 Jun 2021.

Bersambung ke Bulan Jun 2021 ----

******************************

Dan kisah Operate Mata Ayah bersambung lagi masuk ke Bulan Jun 2021.

08 Jun 2021 : Perlu hadir lagi berjumpa Pakar Mata.

Kali ini, doktor sah kan perlu keluarkan semula benang jahitan dalam mata Ayah T___T

Aku redho & hanya berdoa moga dipermudahkan urusan Ayah.
 


Alhamdulillah proses keluarkan benang jahitan dalam mata Ayah berjalan lancar & setelah satu jam lebih urusan selesai. Aku terus bawa tapaw makanan sebab masih belum boleh makan di dalam premis. 

Tapi Ayah masih perlu hadir berjumpa Pakar Mata pada 07 Julai 2021.


******************************

Seterusnya Kisah Operate Mata Ayah bersambung lagi ke Bulan Julai 2021.



Pagi 07.07.2021 seawal jam 8.00 pagi aku perlu bawa Ibu & Ayah pergi Vaksin Dos Pertama dulu di PPV Feldajaya Trolak Sungkai dan selesai vaksin terus menghala pula ke temujanji Pakar Mata di Hospital Teluk Intan.

Urusan Ayah bersama Pakar Mata belum berakhir di situ kerana perlu hadir lagi pada 22 Julai 2021 & juga pada 13 Ogos 2021. 

Dan semasa sesi berjumpa pakar mata 13 Ogos 2021, doktor maklumkan bahawa kencing manis sudah mula mengganggu saraf di bahagian mata Ayah. Allahuakbar T____T 

Aku mohon doa dari sahabat semua moga kesihatan Ayah terus berada pada tahap baik sahaja hendaknya. Aku tak kuat untuk sebarang kemungkinan yang berlaku T_____T

*Ramai sahabat & kenalan yang dikabarkan dijangkiti Positiv Covid-19 tanpa diketahui punca dari mana. Aku doakan moga dipermudahkan segala urusan semua & moga cepat sihat semua ahli keluarga aminnnnnnnnnnnn


6 comments:

  1. aduhai.. tabahnya awk ana.. =')
    semoga dipermudahkan segala urusan..
    insyaAllah semuanya baik2 je.. =)

    ReplyDelete
  2. insyaallah..dugaan ini kerana awak tabah...moga terus tabah dan diberi kesembuhan untuk keluarga

    ReplyDelete
  3. Anak yang berbakti pada kedua org tua akan ada ganjarannya. Salute

    ReplyDelete
  4. Didoakan AM dipermudahkan segala urusan.
    Allah uji mengikut kadar kemampuan seseorang hambaNyA itu.
    Banyak pahalanya dapat berbakti kepada kedua ibubapa.

    ReplyDelete
  5. semoga ayah cepat sembuh.. aminn

    ReplyDelete
  6. Singgah melawat blog kawan2 blogger lama. Semoga semuanya elok2 sahaja.

    ReplyDelete