Octopus Takoyaki

 


Hai moga sihat semua sahabat blog saya. Baru-baru ni si adik bongsu saya (nama Aiman tapi disebabkan dia bongsu dan dia taknak dipanggil Acu / Usu / Paksu jadi dia kata panggil dia Bong saja (sesiapa pernah tonton drama Bong lakonan si Ikhwan (rujuk gambar bawah)



Jadi sejak lahirnya anak-anak saudara, semua panggil Bong. Dan sudah beberapa kali si Bong 'merachunnnnnnn' ajak aku beli Takoyaki Pan sebab Takoyaki ni salah satu makanan kegemaran Bong dan juga Mak aku.

Maklumlah bila beli, bahan atau isi dalamnya tak besar mana lah ditambah pula dengan kenaikan harga barang zaman sekarang kan? 


Setelah lama dirachunnnnn oleh si Bong, akhirnya aku ambil keputusan untuk beli Takoyaki Pan dan ketibaan Takoyaki Pan tu disambut dengan senyuman lebarrrrrr oleh Mak aku.




Masa mula-mula picit masukkan bancuhan tepung tu, agak comot juga sementara nak dapat rentak buat bulat-bulat tu. 

Tapi bila sudah dapat rentak, tadaaaaaaa hasilnya agak membanggakan diri sendiri sebab bukan saja rupanya cantik malah rasanya juga tak kurang lazatnya.

Tak tabur Bonito Flakes (Mak panggil 'daun kering' hahaha) sebab Mak tak suka makan benda tu =P

Bong, Mak dan Abah yang jadi Jururasa juga tanpa rasa ragu berikan 8 bintang out of ten! 

Jadi adakah saya perlu mulakan berniaga takoyaki ? kehkehkeh


23 comments:

  1. tengok gambar pun dah nampak sedap tu Ana...dah boleh open order la

    ReplyDelete
  2. Wah, pandainya buat takoyaki 👏🏻👏🏻 nanti share la resipi dekat sini. Sos tu pakai sos apa?

    ReplyDelete
  3. okey dpt rating 8, boleh lah dh bukak bisnes takoyaki..hehe..favourite saya ni..wajib beli bila nampak..

    ReplyDelete
  4. wahh...puas makan takoyaki....

    ReplyDelete
  5. Wah!. Dah bleh la bisnes takoyaki.
    Kalau sebelah rumah, saya dah oder dah ni. Hihi.

    ReplyDelete
  6. Bolehlah mulakan bisnes takoyaki

    ReplyDelete
  7. Buat sendiri..puas hati kan..tapi tu la..kena rajin..hehehehehe

    ReplyDelete
  8. puas leh mkn byk2 ye
    ank sulong dan. kedua pandai mkn ni. ciknur pula tak suka he he

    ReplyDelete
  9. Kemas bulat cantik..boleh open order dah ni...🤭

    ReplyDelete
  10. Pasti puaaaas kalo bisa buat sendiri kaan 😄👍👍. Bisa lah kita tambah oktopus yg besar, atau keju atau isian lainnya. Saya suka takoyaki, tapi yg original di Jepang tak suka, Krn mereka letak ginger dan kuat sangat rasanya 😂😂. Tak tertelan bagi saya.

    ReplyDelete
  11. Rajin nak buat sendiri tu. Tepungnya bancuh sendiri ke?

    ReplyDelete
  12. wah.. puas hati buat sendiri ni... anak² sy pun suka mkn takoyaki ni... tp link shopee nya mana???

    ReplyDelete
  13. Suka takoyaki jugak cuma selalunya beli je.

    ReplyDelete
  14. wah.. Cantik kejadiannya.. Sha ini tak pernah makan takoyaki ini..

    ReplyDelete
  15. Wow! hebat kemenjadiannya.

    ReplyDelete
  16. Wahhh wahh wahhh.. kemain cik ana ni buat takoyaki. Cantik kejadiannya. Memang dah sama taraf dengan yang beli kat kedai. Mesti bong dengan mak suka kan..boleh ulang² buat n makan puas²

    ReplyDelete
  17. Macam best je kalau beli takoyaki pan letak kat rumah jugak ni..

    ReplyDelete
  18. buat sendiri puas ati mkn byk...anak suka juga takoyaki kalo isinya octopus

    ReplyDelete
  19. ada lagi tak? saya laparrrr niiiiiii waduhhhhh mana nak cari takoyaki dkt2 siniiiiiiii warghhhhhh

    ReplyDelete
  20. Ok dah tu cantik jer kejadian nya ... Boleh dah buka payung tepi jalan ni..

    ReplyDelete
  21. Boleh niaga dah ni, Ana. Cantik kejadian takoyaki tu. Bulat je.

    ReplyDelete
  22. Saya tengok cite tu dulu! Heheh..8/10 tu okaylah!!! Kena bukak kedai ni..saya baru baru ni beli Takoyaki... Tak pernah try buat sendiri.. huhu

    ReplyDelete