Anak Ikan-Pekasam Puyu

06 August 13 Comments

 


Salam hujung minggu. Moga sahabat dalam keadaan sihat semuanya. 

Jalan-jalan ke mana hujung minggu? 

Aku tak ke mana-mana. Habiskan masa di rumah je dengan keluarga.




Masa pegi ke pasar  pagi dengan Mak & Abah, ada nampak pakcik jual ikan puyu.

Ikan Puyu memang antara feveret Mak & Abah.

Memang tak lepaskan peluang terus beli.

Selesai siang dan cuci, Mak kata nak jadikan ikan pekasam puyu.

Sebab dah banyak kali terkena, bila beli ikan pekasam yang dah siap,

ada je yang kurang kena pada tekak.

Jadi ambil keputusan untuk buat sendiri.

Cara buat pun tak susah mana.

Sangai (goreng kering) je beras ikut anggaran banyak mana ikan.

Kemudian tumbuk beras yang dah di sangai (tumbuk tak terlalu halus)

Garamkan ikan puyu dan gaulkan dengan beras yang di sangai.

Masuk dalam bekas bertutup dan simpan 4-5 hari.

Lepas dah 4-5 hari, dah boleh goreng ikan pekasam tu.

Potongkan bawang, Cili Padi & perahkan limau nipis. Fuhhhh!

Ini antara menu 'bahaya' sebab daripada nak diet, boleh punah harapan diet hehehe



Apa Khabar Orang Kampung?

02 August 13 Comments

 


Terasa macam lama tak muncul di sini hehehe.

Apa khabar semua orang kapung? 

Moga dalam keadaan baik-baik saja hendaknya.

Menjalani setiap hari yang semakin dirasakan mencabar sekarang ni,

Moga semua sahabat blog diberi kesihatan yang berpanjangan.

Nak kata musim batuk demam pun macam iye jugak sekarang ye dak?



Julie Polis Evo 3

03 June 13 Comments

 


Dah tengok ke Polis Evo 3? Aku bukanlah peminat fanatik. Nak pergi layan sebab member nak belanja tiket free memang laju je ye dak? hehehe


Mula-mula tengok ingatkan anak atau sepupu sepapat Sofea Jane!
Sebab memang ada iras-iras dengan Sofea Jane.
Rupanya Inspektor Julie ni namanya Farali Khan.
Dah melakar bidang di Tanah Seberang.
Dan sekarang dah masuk dalam bidang lakonan di Malaysia.
Abang dia Miller Khan memang lebar sayap lakonan di Indonesia.

Terpaku jugak tengok scene dia lawan dengan Reza dalam Polis Evo.
Nampak real betul ! Menang macam fighter sejati !

Padu jugak watak Julie.
10 bintang lah untuk watak Julie hehehe

Menu Gini Takpe Dah

23 May 19 Comments

 


Syawal dah habis. Open house pun dah habis. Duit gaji pun makin tipis ye dak? hehehe. Menuju ke hujung-hujung bulan ni memang ramai yang struggle nak bertahan demi menyambung kehidupan sementara nak tiba ke hari gaji. 

Ada yang kerja jenis gaji dua kali sebulan sedap sikit.

Tengah bulan dapat advance separuh.

Hujung bulan dapat lagi separuh.

Takdelah had-had hidung sangat.


Mana yang jenis gaji memang hujung bulan baru dapat, kena bijak pandai & kena berusaha keras lebih sikit lah. Kadang-kadang perasan ada abam-abam food rider kerja sampai lewat malam demi mencari rezeki untuk keluarga. 

Pada kita semua, moga dipermudahkan segala urusan.
Moga diberi ketabahan menghadapi ujian setiap hari.

Ada Yang Ni Cukup Dah

15 April 16 Comments

 


Ramadhon semakin ke penghujung.

Tiap hari geng mak-mak ligat pikir apa menu untuk berbuka puasa.


Aku pulak antara sejenis manusia yang tak makan nasi waktu berbuka puasa.

Macam pelik kan tak makan nasi? 

Ya benarrrrrr tak makan nasi TAPI 

Makan juadah lain yang selain nasi lah.

Contohnya kuih ke atau cucur ke.

Ataupun kalau dapat colek buah (buah potong & pencicah)

sudah cukup buat aku kenyang.

Tambah pulak sekarang musim cuaca panas lain maciammm.

Berbuka puasa lebih fokus minum je daripada makan.

Engkorang pulak apa menu yang wajib masa berbuka?

Aha! Cara Mop Lantai Hilang Kesan!

13 April 14 Comments

 


Sebelum ni ada terbaca orang share cara mop lantai effective.

Pernah gunakan air panas untuk lantai bersih elok.



Tapi maklumlah rumah yang ada banyak anak bulus kena kerap mop.

Boleh dikatakan setiap hari kena sapu dan mop lantai.

Selalunya mop pakai air biasa dan guna pencuci tangan yang beli di Eco.

Satunya sebab murah keduanya sebab wangi.

Dan tambah jugak softener sebab nak lantai bau lagi wangi.

Memang terbukti lantai berkilat TAPI..

Bila si anak-anak bulus lalu lalang pijak lantai,

atau kaki kita sendiri pijak, mesti akan tinggal kesan tapak kaki.


Pastu kalini cuba pulak mop guna air panas dan letak beberapa titik

pencuci tangan (handwash eco tu),

lepas mop dan lap lantai,

walau anak-anak bulus pijak lantai,

atau kita pijak lantai terbukti dah tak tinggalkan bekas tapak kaki!

Setakat ni cuba untuk tak letak softener (pelembut kain).

Mungkin kandungan softener kot yang jadi punca ada kesan tapak kaki.