saya tidak bertudung..bila nak pakai?



pinjam dari Butik Qoma





Soalan:

Ustaz, saya ni TAK BERTUDUNG. Ada orang tanya, bila nak pakai tudung? Saya kata saya tak nak pakai kalau TAK IKHLAS. Apa pandangan ustaz?


Ustaz Azhar Idrus:
Bertudunglah walau TERPAKSA. Solatlah walau TERPAKSA. Puasalah walau TERPAKSA. Kerana kewajipan itu memang kadangkala sifatnya terpaksa.
Dari keterpaksaan itu, perlahan2 kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya.

Kalau nak tunggu ikhlas, sampai bila nak tunggu baru nak beribadah?
Hidayah perlu dicari, bukan tunggu. Macam makanan, kalau tak suap, ia tak masuk ke dalam mulut :)       




nota kecik : BERTUDUNG itu lebih sopan & cantik je sebenarnye =)


   

20 Lovenote(S):

  1. tepat sekali memula TERPAKSA lelama akan jadi rela...inshaAllah

    p/s cute nyer model tudung tu

    ReplyDelete
  2. betul tu sehelai rambut ibarat seribu tahun di neraka..azab tu...

    ReplyDelete
  3. :) thanx ye share nie pd semua=)

    ReplyDelete
  4. betul tu, paksalah diri untuk buat ibadat

    pstt..lawa header

    ReplyDelete
  5. dah terbaca gak yang ni kat blog lain.betul tu.memang la awal2 rasa terpaksa.tapi dah lama buat,mesti rasa tenang je kan.kita ni hamba-NYA sahaja.mana hamba leh lawan pencipta kan.walau berat camne pon,tetap kena buat.

    ReplyDelete
  6. bertudung adalah kewajiban bukan pilihan...semoga diberikan hidayah dan petunjuk bg yg belum menutupnya...

    ReplyDelete
  7. betul2..kalo kite x pakse diri, sampai bile2 pun kite tak buat..nak sharing boleh tak kak ana?

    ReplyDelete
  8. bukan saje2 arahan ni di buat...kita sbgi hambaNya mesti kena folo tanpa byk soal

    ReplyDelete
  9. betul tu. kalau tunggu ikhlas sampai bila ikhlas tu nak datang kalau dri sendiri yang tak nak berubah. hee

    ReplyDelete
  10. sokong! lame-lame nanti terbiase la...

    ReplyDelete
  11. tepuk dada tanya selera... :D

    ReplyDelete
  12. betul tu.. dok kira nk tguu jer... alahai..

    jom tambah ilmu sikit=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/04/kalau-lah-kita-faham.html

    ReplyDelete
  13. rasa kerdil nya diri sungguh byk kekurangan

    ReplyDelete
  14. memang manis kalau bertudung ni.

    From,

    Nasz

    MOHD NASER.COM

    ReplyDelete
  15. sokong2!
    nk tgu ikhlas b'jnggut laaaa.. hikhik

    ReplyDelete
  16. bertudung juga buat kita rasa lebih selamat..hihi..org laki pon x brani nak kaco ^^

    ReplyDelete
  17. betul2x.. ustaz Azhar idrus Terbaik^^

    ReplyDelete
  18. betul2x.. ustaz Azhar idrus Terbaik^^

    ReplyDelete
  19. slamat orang tu tanya jugak soalan.

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu