Nak Rumah Camne?


Aku baru je setel tolong apply online rumah PR1MA untuk abang long aku.. Harga rumah zaman sekarang perhhhhh telan air lior je la aku nengoknye.. Selagi mana belum kawen ni memang idokle aku layak nak mohon beli rumah..Tambah pulak bukan kerja gomen, takyah buang karan la nak apply.

Abang Long aku sendiri yang berpendapatan kasar bulanan lebih daripada had minimum gaji yang diletakkan untuk apply rumah pon masih tak dapat mohon loan rumah.. Kesah benar abang long aku sendiri , masa bercakap sendiri kat kaunter jualan rumah tu, staff tu tanya kerja apa dan pendapatan apa semua. Bila dengar je abang aku bukan kerja gomen, terus staff tu cakap :

"Errr maaflah bang, kerja macam abang ni susah sikit kami nak approve loan rumah. Yelah sebabnye risiko kematian tu tinggi.. Tapi kalo kerja gomen, senang sikitlah bang.. Abang try lah tanya-tanya sedara mara yang kerja gomen ke kot-kot boleh guna nama dia untuk apply.. InshaAllah kami boleh lah segerakan bang.."

Nampak dak?  Ni kesah benar abang long aku sendiri ni.. Takde reka-reka punya. Aku tak kata apa-apalah pasal kerja gomen ke non gomen ke tapi memang tak patut betoi la apa yang staff tu cakap. Hancur berkecai rasa nak meleleh air mata kat situ jugak kata abang long aku masa staff tu cakap camtu..

 macam Disney house pulak nengoknye
Little Cottage  Garden Resort. Ehemmm ! >.<

Yang belum berkerja, takkan rasa benda-benda diskriminasi ni semua.. Nanti tunggu korang-korang dah kerja, dah kena batang hidong sendiri, itu jam memang bestttt gila rasa dia.

Aku dah berniat takmau rumah besar-besar ni semua.. Dapat sebijik cottage ala-ala cenggitu pon dah cukup dah.. Dapat buat kat tanah kampung mak ayah aku sekarang ni, memang aku jadikan tourists attraction habes la.. Kalau kat Sabah ada rumah terbalik, inshaAllah nanti aku buat Little Cottage Garden Resort kat Perak ni. Haaaa gitteww.

Perhhh tudia punya berangan. Pedulikkan. BERANGAN je antara yang tak perlu keluar satu sen pon sekarang nih... kehkehkeh =P


28 comments:

  1. Yang kerja gomen pun susah nak dpt Ana..semua dah pasang kaki...hee
    Kalau guna nama susah nanti..esok dah renovate macam2x...di claimnya rumah tu dia punya lak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm tu lah kdg2 yg gomen pon ada gak ssh nk dpt. kalo guna nama org lain ni ssh la nti kalo apa2 di kemudian hari hurmm

      Delete
  2. sedihnya bila pikir nak beli rumah..... T_T

    ReplyDelete
  3. best juga kalau ada sebiji rumah macam disney house tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah tu la kan kak. kiut miut je rase hehe :)

      Delete
  4. Mungkin gomen nak kite semua buat rumah atas pokok baru harga umah diturunkan... He He He....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin jugak. mcm dlm cerita do re mi tu. tuan tanah kedaung. kikiki

      Delete
  5. buat rumah kat kampung jela murah kotnye.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat rumah kat kampung mmg lebih murah compare kat bandar hehe

      Delete
  6. sshnya nak beli rumah. .bpk sy pun bukan kerja gomen2 nie. .nak buat persetujuan pun bpk sy kata mesti ada penjamin bagai. .nasib baek bpk dapat bos yg baek hati. .pastu procedure byk pulak. .nak sign2 bagai. .mohon tabah la bagi abang awk. .

    kalau rumah cottage memang cute la. harap terjadi la impian tu kan pastu boleh jemput kita datang. .hehehe :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tu la kan BV. nak penjamin segala. pastu procedure mmg renyah gak kdg tu.

      tu la kiut je nengok rumah cottage gitu. kecik2 je hehe.. inshaAllah kalo lah dpt realisasikan impian tu, BV je lah tlg launching kan kikiki :D

      Delete
  7. Hmm.....kena pacak khemah jer lah nampak gayanya ni =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. khemah pon xleh nk pacak suka hati zmn skrg ni hehe :)

      Delete
  8. ya, dunia memang penuh diskriminasi... my cousin keje swasta, pangkat tinggi n gaji sangat selesa... tapi bila mohon loan, still kena discriminate jugak (bank rakyat memang tak yah mohon la, gomen staff je dia pandang walopun gaji org tu takde la besar mana pon)... tapi bila my cousin tu try maybank, ok jer, jumpa lawyer, sign agreement, lepas tu dapat ;3

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup sgt penuh diskriminasi. keja swasta + pgkat tinggi + gaji melebihi had sepatutnya pon blm tntu lg approve utk mohon loan rumah :(

      woahh yeke plain? TQ utk info. nanti aku nk inform abg long aku lah hehe :D

      Delete
  9. harga rumah sekarang beratus ribu..mmg x mampu lah nk beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmm tu lah JM. ratus ribu. mmg x mmpu lah nk beli :(

      Delete
  10. Betul! Harga rumah mmg mengarut giler, mcm ili, ili prefer beli flat kos rendah jek..murah oun murah..below RM80k da bole dapat..buat apa rumah besar gedabak, bayar mahal, cukai tanah mahal, cukai pintu lagi, nak kene kemas lagi, bla..bla..bla..last2 dari nak selesa jadik seksa...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurmmm tu lah. betol tu ili. serba serbi mahal. kalau mmg xde mslh dikemudian hari xpe lah mahal pun. ini tak, karang nti lps beli, mcm2 mslh pulak dtg hurmm

      Delete
  11. saya pun sedih bila pikir pasal nak ada rumah sendiri. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedih bila fikir nk beli rumah :"(

      Delete
  12. tu laa... byk benda yg menghalang. bkn spt yg kita dgr kt tv... rumah kos rendah laa... rumah utk pendapatan rendah la...tp hakikatnya...mencekik leher!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tu kak anies. mmg kat TV tu iklan je lebeyhhhh sobbss sobsss

      Delete
  13. Rumah memang satu keperluan, tak kiralah kerja gomen ke swasta ke,nak lepas loan mmg payah sekarang ni anamizu, kerana harga rumah yg melampau2 tingginya..kalau yg mampupun lokasinya jauh dr tempat kerja..all the best, rumah kaler pink kat atas tu lawa kan hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah betol tu kak Ana. bila murah, jauh dari tmpt keja pulak :(

      Delete
  14. sebab tu lah ramai yg nak masuk gomen. kes2 mcm ni lah contohnya.

    ReplyDelete
  15. amboi gambar first bukan main :P

    saya suka style gambar kedua tu. xtahulah, saya memang mnat. tapi nk wat kat malaysia macam pelik je hahaha

    ReplyDelete