Jalan-Jalan Januari : Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungkai

Sebenarnya tak jauh dengan tempat aku tinggal (kawasan Sungkai) terdapat satu kawasan Pusat Konservasi Hidupan Liar (PKHL) dan tempat ni sebenarnya konsep dia lebih kurang macam Safari. Tapi memandangkan tempat ni merupakan tempat "pemuliharaan" jadi memang pihak berkenaan takdelah buat promosi kaw-kaw untuk promo tempat ni pada umum.

Siapa yang tawu ajelah akan ke sini. 

Aku sendiri yang memang boleh dikatakan anak jati kawasan Sungkai pun baru sekali dua je menjejakkan kaki ke sini. 



Kebetulan jugak haritu masa cuti Maulidurrasul, Krismas dan juga bersambung cuti Sabtu Ahad, kakak ipar aku teringin nak jejakkan kaki ke sini. Mulanya, aku dah bagitawu yang tempat ni ditutup kalau waktu cuti tapi Abang Long aku nak try luck jugak jadinya kami teruskan jugak pergi.

Sudahnya bila sampai je, memang terbukti tutup.

MASA LAWATAN : 

Isnin hingga Khamis : 2.00-4.00 petang sahaja
Jumaat : 2.30-4.00 petang sahaja
Sabtu, Ahad & Cuti Umum : TUTUP
Masuk PERCUMA

Dalam PKHL  ni ada banyak juga menempatkan haiwan perlindungan seperti rusa, seladang, burung-burung seperti merak, enggang, kuang dan beberapa spesis lain.

Dalam kawasan ni jugak terdapat Galeri Pameran yang mana kat dalam tu jugak ada beberapa jenis tengkorak dan haiwan yang telah diawet dan dilabelkan untuk pameran para pengunjung.

PKHL ni berkeluasan 20 hektar lebih kurang dan telah ditubuhkan sekitar awal 1970-an. Aku sendiri pun belum lahir lagi masa tu huhuhu.

PKHL Sungkai ni diuruskan oleh Jabatan Perlindungan dan Hidupan Liar dan Taman Negara(PERHILITAN) negeri, jadinya terdapat 19 orang staff termasuk seorang pegawai Hidupan Liar ditugaskan di sini untuk menyelia kemudahan infrastruktur yang ada.

Pernah mendapat liputan krew Majalah 3 masa awal tahun 2015, masa tu ramai warga sekitar yang teruja sebabnya dalam Majalah 3 tu diorang dapat masuk tengok kawasan Pak Belang (Harimau) tapi, malangnya, kawasan Pak Belang tu tak dibuka untuk pengunjung. 

Anak saudara aku dan juga Mama Papa dia sebenarnye eksaited nak ke sini semata-mata untuk tengok sendiri Pak Belang (rasa special sikitlah sebab tempat ni tak jauh dengan rumah aku kan)  tapi bila kamiorang datang tu kebetulan pulak waktu cuti umum memang tak dapat masuklah. Tambah pulak bila kami tanya pada guard kat situ, katanya kawasan Pak Belang memang tak dibuka pada pengunjung. So agak kecewa di situ. 

Tapi yelah, faham dengan konsep tempat ni 'pemuliharaan' so kalo rasa nak nengok Pak Belang kat pusat ni, lupakanlah ye nak hukhukhuk 

Kecewa tak dapat masuk nengok binatang kat situ,
Abang Long aku decide untuk terjah satu lagi lokasi kat area Perak ni jugak.

#AteKemaneKome? Nanti aku citer kehkehkeh 


11 comments:

  1. seladang...dah lama giler tak dengar nama tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. seladang dan negeri Perak tak dapat dipisahkan hehehe :)

      Delete
    2. Biak kijang ada tak di sana?

      Delete
  2. Wah best..ingat sungkai..teringat nasi buluh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe haah Nasi Bamboo (nasi kukus) tu kat area Felda Sg Klah Sungkai hehe :)

      Delete
  3. cper xde rejeki tuu., lenkali leh drg lagi., hikhik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasalnye. anggap takde rejeki ajelah nampaknye wak hehehe :P

      Delete
  4. Pak belang ohh pak belangg. Pak belang maluu tu hahha

    ReplyDelete
  5. Best jugak ek boleh masuk tgk haiwan liar ni dengan percuma. Tapi, hari Sabtu, ahad & cuti umum tutup pulak. Nak x nak, kena amik cuti weekdays la kalau nk pergi situ...

    ReplyDelete
  6. msk freee...best tuuuu boleh jelajah smpi patah kaki hehehe

    ReplyDelete
  7. buka hari biasa tutup hujung mggu? susah sikitlah perlu apply cuti

    ReplyDelete