Jom Masuk Sekolah

Selesai tugasan hari pertama semalam di tahun 2016. Macam² status kat fesbuk berkenaan pertama kali anak² masuk sekolah. Ada yang anak rilek je suruh mak abah die pergi balik sebab die nak sekolah katanya hehehe. Ada yang nanges taknak bagi mak ayah die balik tinggalkan die hehehe

Aku dulu sekolah tadika 2 tahun. Mak aku la citer. 

Aku dengan anak jiran sebelah rumah aku (anak dia lelaki), aku muda setahun daripada dia. Nama dia Shahrul Helmi tapi mak dia panggil Awie. Masa kecik dulu memang kamcing gila aku dengan dia. Kemana aje Awie pergi mesti aku ni ikut kecuali kalo dia masuk toilet. hahaha giler engko nak ikot!

Pastu masa Awie dah umur 6 tahun, aku baru 5 tahun. Masa zaman tu belum diwajibkan sangat lagi pendidikan awal kanak-kanak ni. Lagi pulak masa tu kamiorang baru je pindah ke petempatan Felda tempat aku tinggal sekarang ni jadinye tak kisah sangat kalau mak bapak tak antar anak masuk sekolah tadika.


Tapi yang masalahnye, bila si Awie dah didaftarkan masuk sekolah tadika (yelah sebab dia dah 6 tahun masa tu), aku ni pulak nanges² nak masuk sekolah jugak. Yelah nama pon besfren. Mana boleh tengok Awie dah sekolah tetiba aku pulak kena tinggal. Konfem aku meroyan nak masuk sekolah jugak. Sipbaikla mak abah aku layankan aje kehendak anak dia yang sorang ni hehehe

Jadinye aku ni sekolah tadika dua tahunlah (5 dan 6 tahun). Setiap hari pegi-balik sekolah kemain pegang tangan sesama. Awie pon jaga sungguh aku ni. Tak lepaslah tangan selagi tak sampai rumah. Suci murninyalah hai jiwa kanak-kanak. 

Tapi mak aku citer lagi, dalam pada Awie dok jaga aku pergi-balik sekolah tu pon, sebenarnye si Awie ni agak 'lembik' masa dulu tu. Aku ni pulak 'kasar' (faktor disebabkan adik-beradik aku semuanya lelaki agaknye =P) 

Berdasarkan cerita mak aku dan mak Awie (aku panggil Mak Lang), si Awie ni tak boleh sakit sikit mesti nak nanges. Ape orang jawa kata 'cengeng' kot ye? (Nak konfemesyen kena tanya Wak Lalat hehehe). Kiranya sebenarnye aku yang banyak 'jagakan' Awie ni sepanjang selama dok sekolah sesama tu. Bukan Awie yang tolong jagakan aku hahaha

Tapi tu lah, sekarang Awie dah kawen dah. Ada anak² comel dah. Aku jugak menyingle sampai sekarang. Pastu malu dah nak jumpa Awie ni bila dia ada balik kampung cuti dengan anak bini. Pada hal dedulu kemain taknak lepas langsung. Sampaikan Mak Lang nak buat jadi menantu. Tapi apekan daya jodoh Awie dengan orang lain kehkehkeh

#AteApeKisahKome? 


17 Lovenote(S):

  1. Seronok bila tengok yang update pasal ragam anak2 gi sekolah. Teringat jugak dulu2 masa darjah satu abah cuti seharian teman kat sekolah. Hahaha ! Hari pertama rehat beli ayam goreng. Aaaaa rindu nak sekolah. Hahahahah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboi sampai ambik cuti seharian abah Nani punya syg anak dia haaa. hahaha!

      Delete
  2. Wahhh..pegang tgn. Kecik2 dah menggatal ye. Haha..

    Rajin kau pergi tadika umur 5 tahun. Aku ni rasanya masuk tadika 1/2 tahun je kot. Tu pun masa umur 6 tahun. Lepas tu x pergi tadika dah.

    Tapi kalau ikut cerita mak aku, cuma sebulan je aku masuk tadika. Aku rasa bohong la. Sbb rasa cam lama je aku terpaksa pergi tadika tu.. Hahaha...

    Lepas tu mak aku add up cerita yg aku x nak pergi tadika sbb asyik belajar benda sama je kt tadika tu. X Advance langsung. Bajet pandai la aku masa kecik2 tu. Sungguh bongkak kalau begitu perangai aku. Tu yg aku x nak caya cerita mak aku tu.. Kahkah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku bukan menggatal. tu nama dia bff. hahahaha

      entahla. mak aku kata aku mmg pesen rajin nak p skolah. jenis takmau balik dari skolah hahaha

      perhh masuk tadika 1/2 tahun je. bongkaknye kalo betoi perangai hang cenggitu Bro Ley weyhhh kahkahkah

      Delete
  3. Aku kecik dulu taknak g sekolah. Xdpt nk tengok kartun dah. Sekolah bukan best. Huh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah betoi. masa zaman tu dulu aku pon sanggup ponteng skolah agama sbb nak tgk citer kartun. huhhh

      Delete
  4. Kalau jumpa kawan berlainan jantina yang kenal masa kecil-kecil dan rapat, memang terasa sangat awkward.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal. nape entah jd rasa cenggitu.

      Delete
  5. Apa kisah bunyi macam sedih sangat ni...hehehe
    Harap tak ada penyesalan di situ.
    AKu dulu pun tadika 2 tahun, sebab sesaje mak aku malas nak jaga dekat rumah sebab aku ni kuat main. Terus mak aku sumbat dlm tadika.
    Memori aku masa tadika pon masih fresh walaupun sekarang dah tua bangka.
    Memori indah, kenalah selalu refresh, kan?
    Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh takde sedih sangat pun cEro.. hehehe. takde penyeselan ape pon. kuat main ea patutla mak hang antar p tadika hehehe. haah memori zmn tadika mmg fresh giler dlm pala otak aku ni hehehe

      Delete
  6. untungla tadika dua tahun.....kita tadika pun tak pernah jejak...
    T_T tu yg perangai ngalahkan budak tadika....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alah takpe tak tadika pon sofie. masa zaman kita dulu kan tak penting sgt pun tadika

      Delete
  7. kami tadika 2 thn je. kalu ikutkan lbh sbb tadika di serambi rumah sendiri ;-)

    ReplyDelete
  8. wahhhh tadika di serambi rumah sendiri. mahal tu frasa tu hehehe

    ReplyDelete
  9. Hahaah .. kelakoo laa pulak baca kisah ni. Teringat zaman kecuk dulu, kamcing gila dgn spupu siap main kawen3. tp sekarang kalau jmpa buat bodo je.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa zaman dedulu memang 'main kawen-kawen' tu kira permainan wajib dah hahaha

      Delete
  10. kih kih kih..awie awie..kenangan yg sgt menarik

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu