Jom Masuk Sekolah

3:47 PM 17 Comments A+ a-

Selesai tugasan hari pertama semalam di tahun 2016. Macam² status kat fesbuk berkenaan pertama kali anak² masuk sekolah. Ada yang anak rilek je suruh mak abah die pergi balik sebab die nak sekolah katanya hehehe. Ada yang nanges taknak bagi mak ayah die balik tinggalkan die hehehe

Aku dulu sekolah tadika 2 tahun. Mak aku la citer. 

Aku dengan anak jiran sebelah rumah aku (anak dia lelaki), aku muda setahun daripada dia. Nama dia Shahrul Helmi tapi mak dia panggil Awie. Masa kecik dulu memang kamcing gila aku dengan dia. Kemana aje Awie pergi mesti aku ni ikut kecuali kalo dia masuk toilet. hahaha giler engko nak ikot!

Pastu masa Awie dah umur 6 tahun, aku baru 5 tahun. Masa zaman tu belum diwajibkan sangat lagi pendidikan awal kanak-kanak ni. Lagi pulak masa tu kamiorang baru je pindah ke petempatan Felda tempat aku tinggal sekarang ni jadinye tak kisah sangat kalau mak bapak tak antar anak masuk sekolah tadika.


Tapi yang masalahnye, bila si Awie dah didaftarkan masuk sekolah tadika (yelah sebab dia dah 6 tahun masa tu), aku ni pulak nanges² nak masuk sekolah jugak. Yelah nama pon besfren. Mana boleh tengok Awie dah sekolah tetiba aku pulak kena tinggal. Konfem aku meroyan nak masuk sekolah jugak. Sipbaikla mak abah aku layankan aje kehendak anak dia yang sorang ni hehehe

Jadinye aku ni sekolah tadika dua tahunlah (5 dan 6 tahun). Setiap hari pegi-balik sekolah kemain pegang tangan sesama. Awie pon jaga sungguh aku ni. Tak lepaslah tangan selagi tak sampai rumah. Suci murninyalah hai jiwa kanak-kanak. 

Tapi mak aku citer lagi, dalam pada Awie dok jaga aku pergi-balik sekolah tu pon, sebenarnye si Awie ni agak 'lembik' masa dulu tu. Aku ni pulak 'kasar' (faktor disebabkan adik-beradik aku semuanya lelaki agaknye =P) 

Berdasarkan cerita mak aku dan mak Awie (aku panggil Mak Lang), si Awie ni tak boleh sakit sikit mesti nak nanges. Ape orang jawa kata 'cengeng' kot ye? (Nak konfemesyen kena tanya Wak Lalat hehehe). Kiranya sebenarnye aku yang banyak 'jagakan' Awie ni sepanjang selama dok sekolah sesama tu. Bukan Awie yang tolong jagakan aku hahaha

Tapi tu lah, sekarang Awie dah kawen dah. Ada anak² comel dah. Aku jugak menyingle sampai sekarang. Pastu malu dah nak jumpa Awie ni bila dia ada balik kampung cuti dengan anak bini. Pada hal dedulu kemain taknak lepas langsung. Sampaikan Mak Lang nak buat jadi menantu. Tapi apekan daya jodoh Awie dengan orang lain kehkehkeh

#AteApeKisahKome? 


17 Lovenote(S)

Write Lovenote(S)
Inani Hazwani
AUTHOR
January 05, 2016 delete

Seronok bila tengok yang update pasal ragam anak2 gi sekolah. Teringat jugak dulu2 masa darjah satu abah cuti seharian teman kat sekolah. Hahaha ! Hari pertama rehat beli ayam goreng. Aaaaa rindu nak sekolah. Hahahahah !

Reply
avatar
Bro Ley
AUTHOR
January 05, 2016 delete

Wahhh..pegang tgn. Kecik2 dah menggatal ye. Haha..

Rajin kau pergi tadika umur 5 tahun. Aku ni rasanya masuk tadika 1/2 tahun je kot. Tu pun masa umur 6 tahun. Lepas tu x pergi tadika dah.

Tapi kalau ikut cerita mak aku, cuma sebulan je aku masuk tadika. Aku rasa bohong la. Sbb rasa cam lama je aku terpaksa pergi tadika tu.. Hahaha...

Lepas tu mak aku add up cerita yg aku x nak pergi tadika sbb asyik belajar benda sama je kt tadika tu. X Advance langsung. Bajet pandai la aku masa kecik2 tu. Sungguh bongkak kalau begitu perangai aku. Tu yg aku x nak caya cerita mak aku tu.. Kahkah..

Reply
avatar
Zyra Roxx
AUTHOR
January 06, 2016 delete

Aku kecik dulu taknak g sekolah. Xdpt nk tengok kartun dah. Sekolah bukan best. Huh.

Reply
avatar
Farah
AUTHOR
January 06, 2016 delete

Kalau jumpa kawan berlainan jantina yang kenal masa kecil-kecil dan rapat, memang terasa sangat awkward.

Reply
avatar
cEro
AUTHOR
January 06, 2016 delete

Apa kisah bunyi macam sedih sangat ni...hehehe
Harap tak ada penyesalan di situ.
AKu dulu pun tadika 2 tahun, sebab sesaje mak aku malas nak jaga dekat rumah sebab aku ni kuat main. Terus mak aku sumbat dlm tadika.
Memori aku masa tadika pon masih fresh walaupun sekarang dah tua bangka.
Memori indah, kenalah selalu refresh, kan?
Hehehe

Reply
avatar
sofie adie
AUTHOR
January 09, 2016 delete

untungla tadika dua tahun.....kita tadika pun tak pernah jejak...
T_T tu yg perangai ngalahkan budak tadika....

Reply
avatar
dear anies
AUTHOR
January 12, 2016 delete

kami tadika 2 thn je. kalu ikutkan lbh sbb tadika di serambi rumah sendiri ;-)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

hamboi sampai ambik cuti seharian abah Nani punya syg anak dia haaa. hahaha!

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

aku bukan menggatal. tu nama dia bff. hahahaha

entahla. mak aku kata aku mmg pesen rajin nak p skolah. jenis takmau balik dari skolah hahaha

perhh masuk tadika 1/2 tahun je. bongkaknye kalo betoi perangai hang cenggitu Bro Ley weyhhh kahkahkah

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

haah betoi. masa zaman tu dulu aku pon sanggup ponteng skolah agama sbb nak tgk citer kartun. huhhh

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

tu la pasal. nape entah jd rasa cenggitu.

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

ehh takde sedih sangat pun cEro.. hehehe. takde penyeselan ape pon. kuat main ea patutla mak hang antar p tadika hehehe. haah memori zmn tadika mmg fresh giler dlm pala otak aku ni hehehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

alah takpe tak tadika pon sofie. masa zaman kita dulu kan tak penting sgt pun tadika

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 13, 2016 delete

wahhhh tadika di serambi rumah sendiri. mahal tu frasa tu hehehe

Reply
avatar
Kim Chaa
AUTHOR
January 14, 2016 delete

Hahaah .. kelakoo laa pulak baca kisah ni. Teringat zaman kecuk dulu, kamcing gila dgn spupu siap main kawen3. tp sekarang kalau jmpa buat bodo je.. haha

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
January 16, 2016 delete

masa zaman dedulu memang 'main kawen-kawen' tu kira permainan wajib dah hahaha

Reply
avatar
Jari Manis
AUTHOR
February 10, 2016 delete

kih kih kih..awie awie..kenangan yg sgt menarik

Reply
avatar