Anak Saudara, Menu Ramadhan 19 & 20

 

Untuk Ramadhan Ke 19 & Ramadhan Ke 20 ada sikit keceriaan sebabnya si Kakak dan si Adik  pulang berpuasa di kampung Opah dan Tokwan di Perak yeayyy! 

Disebabkan cuaca masih lagi panasssss di pagi membawa ke awal petang hari, dua ketul anak saudara Acik Ana ni memang berendam dalam air tu je lah kerjaannye.

Disuruh sudah taknak lagi katanya sebab seronok sejuk berkubang dalam tu walaupun besar tapak tangan aje kolamnye tu. Awal dulu dah belikan kolam yang besar & dalam tu tapi dah bocor sebab yang tu turun temurun daripada Abang Rafael (Anak Saudara Sulung sekarang umur sudah 16 tahun).

Saja Acik Ana taknak belikan kolam besar sebab mudah nak kendalikan yang sederhana kecil macam ni. Nak simpan pun lebih mudah, tak makan banyak ruang sangat.

Moga kolam ni dapat bertahan lagi lah untuk 5-6 tahun akan datang sampai engkorang dapat sepupu lain (nak tunggu anak acik ana ni lamberttt lagi gayanya ehehehe).

Disebabkan kepulangan si Kakak dan si Adik, jadi ayahnya (Sofian) request nak makan lauk ikan talapia goreng rangup pedasss pedasss manja sikit. Kita buatkan 3 ekor saiz sederhana, boleh berbagi dengan jiran.


Sayur campur dengan udang serba sikit untuk kongsi dengan jiran tetangga juga sebab MakLang jiran sebelah rumah suka juga sayur campur macam ni.

Yang bulat-bulat ni pula permintaan budak dua ketul yang seronok berendam. Nak makan donut ball katanya, kita buatkan lebih sikit sebab belum sempat nak masak semua, dah tinggal sikit diorang bedal.
Untuk Ramadhan Ke 20, Ayah si Adik Kakak request nak lauk ayam bakar juicy dengan air asam.
Disebabkan sekali sekala balik kampung, kita usaha tunaikan permintaan semua orang hehehe

Tumis sayur air macam ni lauk feveret Abah dan Mak. Buat lebih juga dan bagi pada MakLang jiran sebelah sebab ini pun kegemaran MakLang jiran sebelah ehehehe


Si Bong minta buatkan Mee Kari sebab teringat masa MakLang jiran bagi Mee Kari beberapa hari yang lepas. Sambil bersilat dengan si budak dua ketul tu, kita siapkan Mee Kari untuk Bong.


Untuk buah memang harus ada sebab aku lah paling suka berbuka makan buah. Tekak aku jenis tak boleh nak makan juadah berat terus masa berbuka. Kena mula dengan air dan buah. Kemudian barulah perlahan-lahan jamah juadah lain.

Pisang Goreng Crispy cicah Cabai Kicap permintaan Sofian juga sebab bulan puasa memang jarang dapat jumpa peniaga jual pisang goreng.

Sofian beli Murtabak Daging di Bazar Ramadhan. Nasib baik beli sekeping saja sebab tak habis pun makan sebab semua orang lebih tertumpu makan juadah yang masak di rumah. 

(Aku dan Mak masih kekalkan rekod belum jejak Bazar Ramadhan untuk tahun ni hehehe)


Ini budak dua ketul seronok sangatlah lepas berendam dalam kolam, dapat ikut Mak & Ayah pergi membeli juadah di Bazar Ramadhan tapi diorang bukan beli juadah, tu ha rambang mata nak pilih, nasib baiklah EcoShop mesra pocket hehehe


13 comments:

  1. amboiii mentang2 cuaca panas yaaa
    kemain berenang-renang ke tepian gituuu
    haaa

    ReplyDelete
  2. Sedap betul tengok diorang berendam...kak SA nak buat ikan talapia goreng berlado mcm tu tapi Pak Zain x leh makan pedas...

    ReplyDelete
  3. Seronoknya mandi pool.
    Aduh! semua lauk nampak sedap. Terliurnya tengok petola tumis air.

    ReplyDelete
  4. Baguslah Ana ni semua request dipenuhi, sbb tu semua sayang đź‘Ť
    Akk pun suka petola tumis air...

    ReplyDelete
  5. Semoga dipermudahkan segala urusan dan bertambah rezeki Acik Ana yang penyayang! Untung betul ahli keluarga Ana. Nak jadi keluarga angkat boleh tak Ana hihihiii.

    ReplyDelete
  6. Lama tak makan pisang goreng cicah dengan sambal kicap .

    ReplyDelete
  7. Nampak lauk ikan talapia tu sedapnya.....lepas tu ternampak pulak pisang goreng....

    ReplyDelete
  8. Mak Lang jiran sebelah tu ada anak lelaki tak? Eh!..eh..hehehehehehe

    ReplyDelete
  9. waduhhhh sedapnya semua menu

    ReplyDelete
  10. cuaca panas..syok berendam tu..ikan talapia kt umh mertua depa tk mkn

    ReplyDelete
  11. Seronok lah diorang mandi kolam musim panas ni.

    ReplyDelete
  12. Cuaca panas sedap la mandi2 mcm tu :D

    ReplyDelete