iye adab berjiran..tapi kalau jiran pun macam ni?

kata orang jiran sepakat membawa berkat.. jiran yang baik, selalu faham dengan jiran yang lain.. selalu SENSITIF dengan perasaan jiran lain.. selalu PEKA dengan perkembangan jiran lain.. PEKA ye bukan PEKAK mahupun KEPOH.. tak perlu nak amek tahu segalanya luar dan dalam.. itu dah macam layak dapat penampar sulung pulak..

zaman serba canggih sekarang ni pulak dah dijadikan alasan untuk abaikan jiran.. masing-masing pakat pulun kejar duniawi.. tak peduli dah jiran sebelah tu hidup ke mati ke.. makan ke tak ke.. sampaikan bila silap sikit je, memang keluarlah segala parang+kendo stick segala.. memang dah takde kenal istilah 1 malaysia yang konon-konon dijulang bagai hape je lagi.. cis! dasar propa =P






JIRAN #1




JIRAN #2






dua situasi nih memang lah sah-sah JIRAN dorang nih kurang PEKA dan kebarangkalian PEKAK jugak sangatlah tinggi.. kalo tak,takdelah sampai nak on volume speaker sampai abeh jiran satu lorong pun ketensenan sebegitu rupa.. ada sivik la sikit wehh.. bukan kau hidup sorang kat alam nih.. nak on volume out loud, buat rumah dalam hutan ok kot.. tu pun kalau makhluk dalam hutan tu tak reti mengamuklah..kalo tak, memang kau berkubur tak bertandalah dalam hutan tu =P



Dalam kejiranan, umat Islam wajib mengekalkan hubungan baik dan menyemai kemesraan kerana sifat sebegitu akan membentuk kehidupan aman dan harmoni, malah jika berdepan masalah, ia diselesaikan dengan baik.

“Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki.” (an-Nisaa’: 36)

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Jibril sentiasa berwasiat kepadaku mengenai jiran, sehingga aku menyangka jiran itu akan saling mewarisi.


Dalam adab berjiran, umat Islam juga dilarang membuka aib jiran seperti menceritakan rahsia mereka kepada orang lain, menceroboh kediaman mereka dan mengambil hak mereka. Dalam hubungan ini sesuai juga dengan sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sebaik-baik manusia yang memberi manfaat kepada orang lain.



jiran baik cik ana : naser [dot] com

nota kecil : tapi tak perlu kot post status kat fesbuk gitu..mengAIBkan jiran berdosa gak wo ;)

23 comments:

  1. jirang skang bukan phm hati jiran lain...kadang2 x tgok masa..maghrib org azan dia pasang lagu kelim dia.hihs..sakit hati

    ReplyDelete
  2. alhamdullillah jiran saya okay okay,baik baik semuanya...tapi tak kurang jugak ada jiran macam internet bergerak..haiyorkk..!!! haha

    ReplyDelete
  3. sib baik la schaze takde jiran..hikhik

    tp dulu waktu duduk umah taman mmg byk jiran yg terlalu PEKA.

    semua hal anak orang, dorang tau.

    demmm.. hahaha

    skrg aman sikit, sbb umah lot, so takde la jiran KEPOH.

    ReplyDelete
  4. bukan setakat jiran..roomate sendiri pon ada yg peka or pekak

    time org nk tido..boleh plak buka lagu kuat2~~

    aish..

    ReplyDelete
  5. jiran. hahaha. senyum sendiri bila bercakap engenai mereka. ada yang thumbs up, dan ada yang thumbs down. terima kasih jiran.

    ReplyDelete
  6. salam kenal...

    kdg2 dapat jiran yg x sensitif nih mmg susah....

    ReplyDelete
  7. dalm islam pon ada adab berjiran kan.memang jiran ni penting dalam kehidupan kita

    ReplyDelete
  8. lehhh mati mati aku hengat yang mamat senyum tu betul2 DP diaorang hahhahahhaa ghuenye kau tepek eh

    ReplyDelete
  9. kesian jiran2.

    eh jiran mane? >.<

    ReplyDelete
  10. klau dpt jiran yg ok mmg aman idup, huh...

    ReplyDelete
  11. pendapat Tia, itu bukan mengaibkan selagi dia tak sebut mana-mana nama . mungkin tujuan dia sekadar nak mengingatkan orang lain supaya jadilah jiran yang peka dengan keadaan sekeliling ..

    ReplyDelete
  12. sebagai jiran, kena jaga hati jiran sebelah..

    ReplyDelete
  13. hu.. bukan aku ka jiran sejati hang. kehkeh

    ReplyDelete
  14. ni dia jiran hati hang dah datang ^_^

    http://renjersungai.blogspot.com/2011/09/cuti-1malaysia makan-dan-makan.html

    ReplyDelete
  15. ak pon ade jiran camtu, tp tade la smpai na kutok dlm fb. bukak aib org pulak, dah dpt dosa.

    ReplyDelete
  16. yeah. jiran aku ni pun tengah memekak lagu ghaye. ape ke bodohnya. huhuhuhu.

    New Entry : Tak Payah Jadi Blogger Kalau Kerja Asyik Nak Menipu Je

    ReplyDelete
  17. hehe betul la.kadang2 jiran ni x considerate langsung..kesian kita ni..huhu

    ReplyDelete
  18. zaman skrg ni lain dah sbb org zaman skrg ni nk jiran phm die dlu b4 die paham jiran dia..kalau saling berbaik2 mesti xde masalah mcm ni kan?

    ReplyDelete
  19. semanagt kejiranan semakin menipis zaman skrg ni dan masing2 mengutamakan diri sendiri. mungkin ini kesan drp urbanisasi dan modernisasi.

    dlm islam jiran amat dimuliakan. bkn seorg tapi 40 org.

    ReplyDelete
  20. teringat masa tinggal kat umah Flat dulu..jiran atas..x kira siang /mlm asyiklah nk bertukang..ntah apa barang dia buat..x abis2 bertukang..tgh2 mlm pun blh dgr dia ketuk apa benda..geram sgt dgn jiran mcm tu..

    ReplyDelete
  21. jiran skrg dah x mcm jiran dulu2..hehe

    ReplyDelete
  22. Kebetulan Usop pun pernah buat entry pasal jiran.. Nasib baik tak cerita aib diaorang.. Just nak kongsi sikit cerita kejiranan kat sana.. ;D


    Terima kasih perkongsiannya ya Cik Ana..

    ReplyDelete