Fill Up Your Heart

by - 03 February

"...selami syukur kemudian selami sabar, kemudian barulah dapat selami ikhlas.. apabila dah tahu erti ikhlas maka hati akan sentiasa damai dan tak ada penat..."

SYUKUR.
SABAR.
dan IKHLAS.

3 perkara nampak mudah. tapi tak semudah yang disangka pun. Bersyukur tu rasa paling mudah dah. Ucapkan syukur Alhamdulillah je dengan apa jugak rezeki. Baik daripada mulanya diberi peluang bernafas setiap harinya sampailah diberi peluang untuk tidur semula. Kadang² rasa dah habes sabar dah, pada hal belum cukup pun. Teruknya la hai. 

Ikhlas pulak memang infiniti. Aku paling tak lupa salah sorang ustaz masa aku sekolah dedulu dia cerita pasal ikhlas. Ustaz Azizan nama dia. Orang Kedah. Memang pekat gila loghat utara dia. Ustaz Azizan kata ikhlas tu mudah ja nak  faham. 

"Umpama kita berak (buang air besar). Pernah dak kita kira berapa banyak kita keluarkan? Tak pernah kan? Haaaa ikhlas yang paling ikhlas sebenarnya camtulah. Bila kita bagi atau keluarkan, kita tak pernah teringat balik atau berkira dengan apa yang kita dah bagi"

Macam biasa of kos la aku bantai gelak dulu. Satu kelas bantai gelak kot masa tu sebab punya slumber Ustaz Azizan bagi contoh hahaha =P
Haaa kena ikhlas ok hehehe

You May Also Like

28 Lovenote(S)

  1. hahahhaa. amboi, perumpaan dia bukan main lagi. >.< tapi ada betul nya juga kan. buat apa nak berkira bila buat benda yang baik.

    singgah malam sini :) lama x datang. selalu baca je, x sempat komen. hehe. saya klik2 nuff2 sekali ^^

    ReplyDelete
  2. perumpamaan diaaaa. hahaha. baru je ayah cakap pasal ikhlas ni T_T kadang2 bila kita buat something, ada terselit nak penghargaan dari manusia. sedangkan kita sendiri tahu penghargaan yg Allah bagi lebih bermakna n bernilai :)

    ReplyDelete
  3. Hahahaha. kemain tauu ustaz tuuu. bukan sennag nak ikhlas kan hati pada semua benda. in sha alalh sikit sikit kita buat :)/

    ReplyDelete
  4. hehehe siap ada perumpamaan gitu..

    ReplyDelete
  5. wow..perumpaan mcm tu la yg akan kita ingat sampai sekarang kan..huhu... terbaikk ustaz..huhu

    ReplyDelete
  6. Hehehe...kalau Cik Mimie pun Cik Mimie gelak jugak..tapi apa yang dia samakan tu...betul la..baru la ikhlas namanya:)

    ReplyDelete
  7. kak wana tertarik sangat dengan 3 perkataan tu, SYUKUR, SABAR , IKHLAS..
    kalau ada 3 benda ni jadi pegangan hidup pasti hidup akan lebih aman.. :)

    ReplyDelete
  8. Memang dahsyat perumpamaan ustaz bagi... tapi memang sangat2 betul ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. contoh begini membuatkan orang ingat sampai bila-bila x gitew Zumal..tapi Zumal jgn lak dok mengira nanti..pandang pun jangan hahaahha

      Delete
  9. Macamana plak dengan orang yang berak tengah jalan tapi tak mengaku? Terlebih ikhlas laaa tu kannnn? Kah Kah Kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahah...itu salah satu contoh yg paling ikhlas..like kentut dalam train..lepaskan haje dengan penuh ikhlas

      Delete
    2. ada ka org berak tgh jalan.. yg taw lembu ngan kambing ja

      Delete
    3. kerbau ngan ayam kira x

      Delete
    4. Dalam train ok lagi JM... Kalu lift?

      Delete
    5. kalau sensorang dalam lift lepas je tanpa pandang kiri kanan...kalau ada orang tahan sampai merah padam muka :-)

      Delete
    6. dalam lift sekarang jaga-jaga banyak cctv

      Delete
  10. jika memberi sesuatu dengan penuh ikhlas tanpa mengharapkan balasan hati pun x sakit..

    ReplyDelete
  11. Thanks for sharing ^_^

    ReplyDelete
  12. aduhaiiii perumpamaan dia ni.... adehhh

    ReplyDelete
  13. baik punya analogi ustaz bg..ehehhe..
    tp memang macam tu la konsep ikhlas sama macam sedekah

    ReplyDelete
  14. bagi guna tangan kanan, jangan bagi tangan kiri tau

    ReplyDelete
  15. 3 benda mudah disebut, tapi susah nak dibuat. Hmm.

    ReplyDelete
  16. syukur dengan apa yg ada=))

    ReplyDelete
  17. hahaha.contoh tuu memang kena betol. pandai ustaz tu bagi contoh senang nak serap dalam kepala. hehe

    ReplyDelete