Jadikan Amalan | Makan Kurma

10:33 AM 34 Comments A+ a-

aku rasa ramai yang tak berapa suka makan kurma kan ? elehh takyah bohong lah.. betol kan ? taknak ngaku konon hehehe.. aku pon sebenarnye baru semenjak dua menjak ni je pandai makan kurma.. PANDAI dalam konteks -- boleh makan dan telan dan hadam.. kalau sebelum-sebelum ni (beberapa tahun kebelakangan) memang aku tak boleh langsung nak telan kurma ni.. bila makan je mesti keluar balik semua segala isi perut =P

entah aku sendiri tak tau nak kata apa sebabnye tapi memang tekak tak boleh la nak terima.. pada hal abah aku dok suruh je makan kurma tiap kali berbuka.. kan sunnah kan berbuka dengan Tamar atau kurma ni.. tapi masalahnye tu lah die-- tekak ni ha degil =P

tapi Alhamdulillah semenjak menganjak tua usia ni, dah makin boleh telan dah kurma ni tapi takdelah sampai tahap obses sangatsangatsangat haaaa.. setakat memenuhi syarat -- bila berbuka puasa--kurma dulu -- pastu kemudian baru air / kuih muih segala bagai..
dan aku rasa macam wahhhhh bertuahnye aku sepanjang bulan Ramadhan ni.. yelah mane taknye sebelum ni ada dapat angpow raya , pastu pulak dapat baju raya .. pastu pulak arini masa tengah sibuk-sibuk dok ketak ketukk nak compilekan data yang boss mintak urgent sesangat katanye, tetiba datang sorang brader Exco Persatuan Belia Felda sini, bawak berkotak-kotak kurma.. Pastu dia pon bagi lah sorang sekotak kat aku dengan partner keje aku.. Alhamdulillah dah boleh buat cucur kurma lah nanti waktu berbuka hehehe

#PrayForAll :'(

34 Lovenote(S)

Write Lovenote(S)
July 23, 2014 delete

saya tau makan je kurma tu...bole buat cucur eh..sharekan resepi boleh?

Reply
avatar
July 23, 2014 delete

Kalau nak kurma boleh order kat zumal... Hehe ^_^

Reply
avatar
July 23, 2014 delete

Saya tak makan kurma. Hahaha. Sebab manis sangat. Saya memang takleh makan manis. Ibu selalu jugak suruh makan. Hehehe :)

Reply
avatar
July 23, 2014 delete

CP suka buat jus kurma dengan kek kurma..

Reply
avatar
July 23, 2014 delete

akak suka makan kurma.. tapi time bulan posa jer..hehehe

Reply
avatar
Hafizin Jamil
AUTHOR
July 23, 2014 delete

yusoff taiyobbb.. haha. sma la wehh.. dulu masa kecik2 tak nak makan kurma. rasa macam tak sedap gitu.. haha

Reply
avatar
acik idah
AUTHOR
July 23, 2014 delete

idah tak berapa suka kurma... tapi tak la sampai makan boleh muntah... boleh jer makan cuma jika ada pilihan taknak laa... tapi biasa kalau bulan ramadhan en suami akan paksa kami anak beranak makan kurma... huhuhu

Reply
avatar
fatin wawa
AUTHOR
July 23, 2014 delete

buah kegemaran saya.. hehe..

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

boleh je.. hehe nti sy share kan resepinye inshaAllah hehe :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

wahh zumal dealer kurma ea? hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

ibu / ayah mmg suke suruh mkn kurma ni sbb sunnah kan hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

kalo kek kurma sy pon suka jugak hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

sy xde la suka tp kena mkn jugak sbb ayah suruh hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

hamboiii yusof tayyubb kemain engko kan HJ haha
dulu aku pnon camtu gak. x mkn lgsung kurma sbb
rasa dia mcm errr =P

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

tu la kalo ade pilihan mmg pilih yg lain la kan hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 24, 2014 delete

wahhh kegemaran fatin ea? hehe

Reply
avatar
July 24, 2014 delete

Y bertangkai sedap sikit..sebab kurang manis.. huu.

Reply
avatar
July 24, 2014 delete

p/s SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN SEPANJANG PERKENALAN & PERSAHABATAN KITA MESKIPUN HANYA BERLEGAR DI ALAM MAYA. JEMPUTLAH DATANG KE RUMAH YA...

Reply
avatar
Montana
AUTHOR
July 24, 2014 delete

aiii cik anamizu kita..seronok la depa dapat baju raya noo...huhuhuh...ni kami ni apa pun xdan nak beli lagi ni dok kerja lagi xdan nak singgah supermarket lagi ni

Reply
avatar
July 24, 2014 delete

Makan... tapi, xselalu.. kalau dpt yg kena ngan selera, memang xberhenti la... hehe

Reply
avatar
budak
AUTHOR
July 24, 2014 delete

Suka kurma yusuf taiyob :)

Reply
avatar
Aisy Nasiha
AUTHOR
July 24, 2014 delete

Saya pun nak jadikan amalan makan benda sunnah ni sbg amalan pemakanan harian keluarga. Setakat ni anak yang berdua tu nampaknya ikut ada yg ikut mama, iaitu adik yabg boleh mkan kurma.

Reply
avatar
Cik Itah@RRP
AUTHOR
July 25, 2014 delete

salam. singgah sini sebelum bercuti raya esok hehe

salam jumaat & selamat hari raya serta salam kosong kosong hee ^_^

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

haah sy pon suka lg yg YuTa yg bertangkai tu.
yg kaler biru (safia) tu hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

slmt hari raya. maaf zahir batin jugak spnjg perkenalan & persahabatan kita wlupon di alam maya ni kak anies.. inshaAllah.. nti jemputla dtg ke rumah jugak ye hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

weyhhh Jai sudah2 la tu keja.. org pakat balik kampung dah la ni weyh.
bwk2 la p beli baju raya tu satgi jemm habeh smua takdak apa dah hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

hehe tu la kan.. kalo yg kene dgn selera mmg mkn x benti hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

suka jugak yusuf tayub yg safia tu hehe :)

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

bagusnye anak akak mau mkn kurma hehe

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
July 26, 2014 delete

salam Itah. slmt hari raya jugak itah. salam kosong kosong jugak ye hehe

Reply
avatar
Puan Kutu
AUTHOR
August 06, 2014 delete

dul;u pun tak berapa suka kurma.mungkin sbb kurma dulu pak beli keras2.yg murah tu kan...skang ni suka sgt,bagi la byk mana pun daku telan.haha

Reply
avatar
anamizu
AUTHOR
August 06, 2014 delete

hehe tu la mgkin sbb kurma dulu tu keras sbb yg murah kan hehe
kalo la ni bg Yusuf Taiyub punya mmg x tolak la hahaha

Reply
avatar