Jadikan Amalan | Makan Kurma

aku rasa ramai yang tak berapa suka makan kurma kan ? elehh takyah bohong lah.. betol kan ? taknak ngaku konon hehehe.. aku pon sebenarnye baru semenjak dua menjak ni je pandai makan kurma.. PANDAI dalam konteks -- boleh makan dan telan dan hadam.. kalau sebelum-sebelum ni (beberapa tahun kebelakangan) memang aku tak boleh langsung nak telan kurma ni.. bila makan je mesti keluar balik semua segala isi perut =P

entah aku sendiri tak tau nak kata apa sebabnye tapi memang tekak tak boleh la nak terima.. pada hal abah aku dok suruh je makan kurma tiap kali berbuka.. kan sunnah kan berbuka dengan Tamar atau kurma ni.. tapi masalahnye tu lah die-- tekak ni ha degil =P

tapi Alhamdulillah semenjak menganjak tua usia ni, dah makin boleh telan dah kurma ni tapi takdelah sampai tahap obses sangatsangatsangat haaaa.. setakat memenuhi syarat -- bila berbuka puasa--kurma dulu -- pastu kemudian baru air / kuih muih segala bagai..
dan aku rasa macam wahhhhh bertuahnye aku sepanjang bulan Ramadhan ni.. yelah mane taknye sebelum ni ada dapat angpow raya , pastu pulak dapat baju raya .. pastu pulak arini masa tengah sibuk-sibuk dok ketak ketukk nak compilekan data yang boss mintak urgent sesangat katanye, tetiba datang sorang brader Exco Persatuan Belia Felda sini, bawak berkotak-kotak kurma.. Pastu dia pon bagi lah sorang sekotak kat aku dengan partner keje aku.. Alhamdulillah dah boleh buat cucur kurma lah nanti waktu berbuka hehehe

#PrayForAll :'(

34 Lovenote(S):

  1. saya tau makan je kurma tu...bole buat cucur eh..sharekan resepi boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je.. hehe nti sy share kan resepinye inshaAllah hehe :)

      Delete
  2. Kalau nak kurma boleh order kat zumal... Hehe ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh zumal dealer kurma ea? hehe

      Delete
  3. Saya tak makan kurma. Hahaha. Sebab manis sangat. Saya memang takleh makan manis. Ibu selalu jugak suruh makan. Hehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu / ayah mmg suke suruh mkn kurma ni sbb sunnah kan hehe

      Delete
  4. CP suka buat jus kurma dengan kek kurma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo kek kurma sy pon suka jugak hehe

      Delete
  5. akak suka makan kurma.. tapi time bulan posa jer..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy xde la suka tp kena mkn jugak sbb ayah suruh hehe

      Delete
  6. yusoff taiyobbb.. haha. sma la wehh.. dulu masa kecik2 tak nak makan kurma. rasa macam tak sedap gitu.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hamboiii yusof tayyubb kemain engko kan HJ haha
      dulu aku pnon camtu gak. x mkn lgsung kurma sbb
      rasa dia mcm errr =P

      Delete
  7. idah tak berapa suka kurma... tapi tak la sampai makan boleh muntah... boleh jer makan cuma jika ada pilihan taknak laa... tapi biasa kalau bulan ramadhan en suami akan paksa kami anak beranak makan kurma... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kalo ade pilihan mmg pilih yg lain la kan hehe

      Delete
  8. buah kegemaran saya.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh kegemaran fatin ea? hehe

      Delete
  9. Y bertangkai sedap sikit..sebab kurang manis.. huu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah sy pon suka lg yg YuTa yg bertangkai tu.
      yg kaler biru (safia) tu hehe

      Delete
  10. p/s SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN SEPANJANG PERKENALAN & PERSAHABATAN KITA MESKIPUN HANYA BERLEGAR DI ALAM MAYA. JEMPUTLAH DATANG KE RUMAH YA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. slmt hari raya. maaf zahir batin jugak spnjg perkenalan & persahabatan kita wlupon di alam maya ni kak anies.. inshaAllah.. nti jemputla dtg ke rumah jugak ye hehe

      Delete
  11. aiii cik anamizu kita..seronok la depa dapat baju raya noo...huhuhuh...ni kami ni apa pun xdan nak beli lagi ni dok kerja lagi xdan nak singgah supermarket lagi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. weyhhh Jai sudah2 la tu keja.. org pakat balik kampung dah la ni weyh.
      bwk2 la p beli baju raya tu satgi jemm habeh smua takdak apa dah hehe

      Delete
  12. Makan... tapi, xselalu.. kalau dpt yg kena ngan selera, memang xberhenti la... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu la kan.. kalo yg kene dgn selera mmg mkn x benti hehe

      Delete
  13. Suka kurma yusuf taiyob :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka jugak yusuf tayub yg safia tu hehe :)

      Delete
  14. Saya pun nak jadikan amalan makan benda sunnah ni sbg amalan pemakanan harian keluarga. Setakat ni anak yang berdua tu nampaknya ikut ada yg ikut mama, iaitu adik yabg boleh mkan kurma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagusnye anak akak mau mkn kurma hehe

      Delete
  15. salam. singgah sini sebelum bercuti raya esok hehe

    salam jumaat & selamat hari raya serta salam kosong kosong hee ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Itah. slmt hari raya jugak itah. salam kosong kosong jugak ye hehe

      Delete
  16. dul;u pun tak berapa suka kurma.mungkin sbb kurma dulu pak beli keras2.yg murah tu kan...skang ni suka sgt,bagi la byk mana pun daku telan.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu la mgkin sbb kurma dulu tu keras sbb yg murah kan hehe
      kalo la ni bg Yusuf Taiyub punya mmg x tolak la hahaha

      Delete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu