Jangan Jadi Camni

Ya ampunnnnnn ! Nak kata tua, takdela tua sangat. Nak kata aku banyak makan kepala ikan, pun tidak sebabnya aku memang tak berapa nak minat kepala ikan.. Mungkinkah sebab banyak TERminum air yang banyak semut ? Hishh hape daa nak salahkan semut pulak.. Pada hal sendiri yang lupa.

Frankly speaking lah kan, cheyyyy todia kemain lagi engko nak frankly bagai hahaha.. Takdelah sebenarnye aku memang jaaaaaarang sangat terlupa kalau yang melibatkan perkara-perkara penting contohnya : tarikh kena service kereta, tarikh kena renew lesen / roadtax dan yang berkenaan.. Malah, aku ni lah insan yang selalu jadi tukang ingatkan pada insan-insan tersayang di sekeliling aku..


Tapi kalini entah mana silapnye, aku pun tak tahulah. Aku sendiri boleh pulak terlupa yang bahawasanya lesen memandu aku dah tamat.. Bermula pada tahun bila entah dah dikuatkuasakan yang tarikh luput lesen memandu adalah pada tarikh lahir kita sendiri kan ? salah satu puncanya deme buat camtu adalah untuk nak kurangkan alasan 'terlupa lesen dah tamat tempoh'. Yela dah tarikhnye sama dengan DOB engko, takkan lah lupe lagi kan? tapi kalau benda dah nak jadi, memang Kun Faya Kun jugak.. bukti nya? ni ha. aku sendiri buleh terlupa. bukan satu -- dua hari pulak tu.. lesen aku dah expired 13 Mei haritu. dan aku baru tersedar dua tiga hari lepas ! itu pun sebab aku dengan partner kerje aku dok belek-belek ic masing² pakat dok tengok muka makin membulat dengan jayanya hahaha

Rupanya selama dah expired dalam lebih kurang dua bulan lebih ni, aku kemain lagi ke sana sini dengan konfidennya.. Sampai dah 2--3 kali p Ipoh, Kampar, Subang apa segala bagai.. Sipbekla takdak jadi apa² yang tak diingini selama dah mati lesen nih.. haisshhh ~ 


Makanya, kemarin dulu tu aku pun apa lagi. Kalut la p ke JPJ Tapah untuk renew. Sipbekla orang tak ramai memandangkan bukan hari Isnin.. Takyah beratoq lama la aku kat situ.. Amek nombor -- bayaq -- snap gambar terus kat situ -- tunggu 2,3 minit -- setel . Aku tak tau lah memang sekarang ni minimum period untuk renew lesen adalah memang 2 tahun ke atau disebabkan aku ni terlewat, so dia kata takleh buat setahun dik, kena minimum 2 tahun.. errr ke cane ea?

Lesen baru sekarang ni dah tak mainla yang laminate-laminate tu.. sekarang ni dah canggih.. lesen dah jenis keras macam ic tu.. kehkehkeh.. Alhamdulillah  masih dilindungi. Allahuakbar. Ingat naaaa, jangan jadi lagu ni ok ? :)


35 Lovenote(S):

  1. baru perasan blog ni punya stail entry ikut bulan. :) semua J, A, M, F. hehe kreatif sungguh. terima kasih sudi baca blog picisan anas. First time masuk sini. :) salam perkenalan, dan salam nuzul Quran, salam Ramadhan Al Mubarak jugak.
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terime kaseh jugak sbb Anasyg sudi singgah blog picisan ni hehe
      salam perkenalan + salam Ramadhan Al Mubarak buat Anas jugak :)

      Delete
  2. Dua tahun tu sebab dia nak jive kan dengan birthday kita.. Dua bulan tu.. ape daa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahle apsal boleh terlupa sampai dah dua bulan baru tersedar T___T

      Delete
  3. hehe... mujur tak ada apa2 berlaku... kalau tak susah juga lesen mati... idah pun pelupa juga... tu yang renew 3 tahun sekali... idah punya masih yang laminate tu... pakai sampai tahun depan la baru tukar yang keras ek... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah mujur xde pape jadi acik idah.. saje xnak renew terus 3-5 tahun sbb rajin sgt la kononnye nak renew setiap tahunn. sekalinya lupe daaaaa =P

      Delete
  4. Replies
    1. TQ acik idah ! done follow blog acik idah :D

      Delete
  5. kekeke... sib baik betei no diaaa... tapi, ai lg suka style lesen versi laminate tu ler, ni dah jd versi tebai mcm ic tu, ermm... rasa cam blearghhh, hahah ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula plain mmg sipbek betoi kalini.
      huh syg sgt ea lesen version laminate tu? kikiki

      Delete
  6. salam. sama la kita..sy pun kadang macam tu jugak..pernah one day tu pegi bandar bolenya lupa bawa IC..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy x penah lah lg lupe bawa ic sbbnye mmg ic dok dlm purse.kalo tertinggal purse je baru la otomatik tetinggal ic hehe

      Delete
  7. Assalamualaikum kak ana.. heee suami sheila renew sampai 5 tahun. malas nak ulang alik banyak kali. hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Shiela.. wahh renew 5 tahun ea? senang kan xyah nk repeat tiap tahun hehe

      Delete
  8. since aku renew lesen hari tu utk 3 tahun, maka aku terpaksa pakai lesen laminate ketinggalan zaman tu smpai tahun 2016...
    Sedih tak sedih tak sedih tak???

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr takdela ketinggalan zaman mane sangat pun cEro hehe
      ekceli, JPJ je kot yg upgred cepat sangat kikiki

      Delete
  9. fuhhhh
    nasib xkena tahan polis
    kalau tidak naya ohhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la Hans. sipbekla tak kena tahan polis.pd hal dlm masa lesen mati 2 bln tu, byk kali je jumpe polis buat roadblock tp alhamdulillah dilindungi lagi sepanjang masa tu sobss sobss

      Delete
  10. Sekarang lesen dah canggih. hahaha. Alhamdullilah. tak pernah terlupa lagi. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha la dah canggih skang sebab dah tak guna laminate2 tu hahaha

      Delete
  11. Salam
    Samalah saya jugak lupa nak renew..siap dah masuk tahun baru lagi. hahaha
    So terus buat 3 tahun. harap tak lupe lah pas 3 tahun tu

    Salam Ramadhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. haishh En iLHAM pun lupa gak no ?? samala kita kikiki

      Delete
  12. Salam Ramadan..
    Yang penting kita kena letak dekat reminder tarikh-tarikh yang perlu diingati. CP pun dah terkena hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan juga CP :)
      haah tu la teros set reminder dah. takot nanti TERlupa lagi hehe

      Delete
  13. xpa..bagi duit setel..heheheh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi betoi betoi. bagi duit -- setel. hehehe

      Delete
  14. salam. hai first time singgah sini.
    Hmm tu belum renew untuk 5 tahun kan? takut lagi lupa bila nak renew

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam alaik. trima kaseh singgah sini hehe.
      kalo renew 5 tahun skali rasanya mmg lagi lupa la hehe
      tu yg dok buat rajin nk renew tiap tahun hehe

      Delete
  15. Assalam..penah terjadi jugak kat aku...siap drive balik kampung 2-3 kali, jalan sana -sini, pi kerja tiap2 hari...dalam sebulan jugak la...Alhamdulillah tak ada roadblock...kalu ada pun, abg polis tu tengok muka aku berjanggut, beriman je...terus dia suruh jalan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam.. haaa tudia la kan.. sipbekla muka kita ni tak mencurigakan agaknye, tu yg bila tang roadblock lepas je tu.. alhamdulillah hehehe

      Delete
  16. hehe. pasni mesti ingat punya la sambil potong kek sambut birthday :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah pasni x lupa dah hehe :)

      Delete
  17. klu jenis yg tak pelupa pun boleh lupa jangan tanya la org yg mmg makan byk semut ni,seminggu jugak lupa..selamber je nak drive pegi kursus baru teringat lesen dah mati..padahal tarikh besday kan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la dia nye PK.. pd hal tarikh besday sendiri je huhu

      Delete
  18. ohhh.. kita geng! lolz... memang kita kena buat 2 tahun sebab lmbt renew lebih drpd 2 bulan. hohoho

    btw jom join giveaway holiday nim. Jom dapatkan Ole-ole dari Phuket!

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu