kisah cinta



*awas! muatan panjang*



ini hari, hari rabu.. macam biasa segmen rabu kedu menguasai blogsphere.. guwa macam biasa jugak, sibuk yang tak berapa nak sibuk sangat.. tapi masih menjadi penyebab guwa tak dapat jenguk diary kecil guwa ni di kala siang hari.. cisssskek sungguh.. nasib lu orang semua sudi singgah jenguk-jenguk tolong lawat diary kecil guwa..terima kaseh =P semoga sepanjang harini memberi sinar kegembiraan pada lu orang semua.. fuhhhhhhhhhhhhhhhh (jampi kasi tiup ni)


tapikan, guwa ada sikit cerita mau share sama lu orang semua.. hadirnya pelangi yang indah pada diri kita kadang-kadang tak semestinya membawa keindahan jugak buat orang lain.. ada jugak insan yang tak pernah puas dan bersyukur atas segala apa yang ada depan mata dorang... guwa penah baca satu kisah cinta ni.. tapi guwa lupa kat mana guwa dapat.. masa guwa belek-belek folder dalam lappy, guwa jumpak ni :






si isteri mengeluh tak puas hati setelah beberapa tahun melayari bahtera bersama suami yg pada awalnya "KAULAH KEKASIH AWAL DAN AKHIR" tapi sampai satu ketika seperti ingin dibuang segala perasaan yang ada...mengapa jadi begitu? dimana kasih sayangmu? kemana menghilang senda guraumu???

*setelah pulang dari pejabat pada suatu hari JENAB [nama betoi kot] meluahkan perasaan*
Suami saya adalah seorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika bersandar dibahunya...3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan.. saya harus akui, bahawa saya mulai merasa letih…lelah.. alasan-alasan saya mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan...Saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus (namun saya bukanlah pengamal ilmu halus..bukan jugak makhluk halus)

Orkut Scraps - Miss You

Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya... Tetapi, semua itu sudah tidak pernah saya perolehi... Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan... Rasa sensitifnya kurang... Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal... Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan keputusan saya kepadanya, bahawa saya inginkan PERCERAIAN..

"Mengapa??" aju nya dengan penuh tanda tanya...




“Jenab letih lah abang!! Abang tak pernah cuba berikan cinta yang saya inginkan.” Mendengar jawapan saya, Dia hanya diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya.. nampak seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak... Kekecewaan saya semakin bertambah!! Arhhhh!! seorang lelaki yang tak dapat mengekspresikan perasaannya! apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya????

akhirnya dia bertanya...


“Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Jenab?” Saya merenung matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan. “Jenab ada SATU soalan, kalau Abang temui jawapannya dalam hati Jenab, Jenab akan ubah fikiran Jenab..begini :

"Seandainya, Jenab menyukai sekuntum bunga cantik yang ada di tebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat gunung-gunung itu, Abang akan mati, apakah yang Abang akan lakukan untuk Jenab??”



Dia termenung dan akhirnya berkata, “Abang akan memberikan jawapannya esok.”
Hati saya terus gundah mendengar responnya itu.


Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menemui selembar kertas dengan coretan tangannya di bawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang tercatat :

‘Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan Abang untuk menjelaskan alasannya.” Kalimah pertama itu menghancurkan hati saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya :



1-“Jenab sering mengetik komputer dan selalu mengusik program di dalamnya dan akhirnya menangis di depan monitor.. Abang harus memberikan jari-jari Abang supaya boleh membantu Jenab untuk memperbaiki program tersebut.”

2-“Jenab selalu lupa membawa kunci rumah ketika Jenab keluar dan Abang harus memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu dan buka pintu untuk Jenab ketika pulang.”

3-“Jenab suka jalan-jalan di shopping Kompleks tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Jenab kunjungi.. Abang harus mencari Jenab dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencari dan membawa Jenab pulang ke rumah.”

4-“Jenab selalu sengal-sengal badan sewaktu ‘teman baik’ Jenab datang setiap bulan dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut kaki Jenab yang sengal itu.”

5-“Jenab lebih suka duduk di rumah dan Abang selalu risau Jenab akan menjadi ‘pelik’. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Jenab di rumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar yang Abang alami.”
6-“Jenab selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Jenab.. Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua nanti, abang dapat menolong memotongkan kukumu dan memandikanmu. “

7-“Tangan Abang akan memegang tangan Jenab, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pagi dan pasir yang indah... Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu.”

8-“Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati. Kerana, Abang tidak sanggup melihat air matamu mengalir menangisi kematian Abang...Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih daripada Abang mencintai Jenab... “Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata Abang tidak cukup bagi Jenab, Abang tidak akan menahan diri Jenab mencari tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Jenab...”
Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi...

MyEm0.ComMyEm0.ComMyEm0.Com


“Dan sekarang, Jenab dah selesai baca jawapan Abang kan?? Kalau Jenab puas hati dengan semua jawapan ni dan tetap nak Abang tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar menunggu jawapan Jenab...tapi kalau Jenab tak puas hati, sayangku…biarkan Abang masuk untuk kemas barang-barang Abang dan Abang takkan menyulitkan hidupmu lagi.. Percayalah, bahagia Abang adalah bila Jenab bahagia.”

Saya terpegun. Segera mata memandang pintu yang tertutup rapat... Lalu saya segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu dengan wajah gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari dia mencintai saya!!
Itulah CINTA.. disaat kita merasa cinta itu telah beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat memberikan cinta dalam ‘kewujudan’ yang kita inginkan, maka cinta itu telah hadir dalam ‘kewujudan’ yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ni...
MyEm0.ComMyEm0.ComMyEm0.Com





nota kecil : tu la JENAB, lu banyak sangat demand.. hargaila yang ada depan mata =)

36 Lovenote(S):

  1. saya rindu dia.

    tapi saya lupa saya ada pacar

    ReplyDelete
  2. ingat cik ana.. kena bersyukur dengan apa yang ada :P


    ape la ko jenap hihi :P

    ReplyDelete
  3. daebakkk ! bersyukur dengan apa yang kita ada :D

    ReplyDelete
  4. btui2.. hargailah apa yang ade didepan mata n terima pasangan seadanya.. nice ahh entri ni. hehe

    ReplyDelete
  5. jangan sebab bosan, kita lupa jasa dan pengorbanan si dia.

    kan?

    ReplyDelete
  6. terimalah seadaanya pe yg kte miliki sbb mgkin itulah yg terbaik utk kte.kte tak tau tp tuhan tau & sebaik2 perancang adalah DIA..

    ReplyDelete
  7. terimalah orang yang menghargai pe kekurangan kita..dengan kata lain,seadanya..

    hidup nak demand itu ini menyebabkan kita tak nampak kekurangan kita telah ditampung dengan begitu baik oleh cinta kita

    ReplyDelete
  8. moral of this story is, belajar bersyukur kan.. :)

    ReplyDelete
  9. heheh,
    heheh,
    pandai nyer si laki jawab,
    kena belajar jawab utk soalan sebegini nih :D

    ReplyDelete
  10. hargailah si dia kan kan kan =))

    ReplyDelete
  11. ceh..buat saya nangis je. hahaha.

    ReplyDelete
  12. most of the people mudah sangat membuang rasa syukur dalam diri. akhirnya, kesasar jauh. menyesal kemudian tidak ada gunanya lagi. :'(

    NICE entry!! :')
    penuh dgn good lessons!

    ReplyDelete
  13. wah, sangat sweet kalau benda ni berlaku padaku....berangan sudah..

    ReplyDelete
  14. wah sangat indah..tersentuh hati ni

    ReplyDelete
  15. kte kne b'syukur dgn ape yg kte ade..

    tp npe susah sgt kte nk b'syukur??? huaarrrggghhh!

    ReplyDelete
  16. syukur dgn apa yg kita ada ^^

    ReplyDelete
  17. gigih aku baca sampai abis... apa la jenab ni.. untungla dpat laki macam tu.. kalau aku, aku pun tak nak bagi pinjam semua yg macam laki dia tu bagi...
    ps: mmg kadng2 manusia xkan puas dgn apa yg ada.. nak lagi dan lagi..:P

    ReplyDelete
  18. banyak kali baca cite ni sejakdulu.
    tapi ttp bc sampai habis.
    kalau dpt pasangan yg baikcamni...kenalah hargai..

    ReplyDelete
  19. sentiasa bersyukur degan apa yang kita ada & saling menyayangi & menerima pasangan kita apa adanye..^__^

    ReplyDelete
  20. syok je baca.... hehehhehehheh

    ReplyDelete
  21. wow..

    kena blajar mghargai la mcm ni kan...

    best laa cita nih...

    agak2 leh wat drama tv x???


    eeekekekekekek

    ReplyDelete
  22. so sweetlah cite ni... :)

    ReplyDelete
  23. soooooo manisssss... ai loike!

    ReplyDelete
  24. pelangi pelangi alangkah indahmu..walaupun pelangi itu kabornya ada 7 warna tapi sampai hari ni gua gagal kira by hand..

    ReplyDelete
  25. jenab2...jgn la sensitip sangat...cool2 dah ler :)

    ReplyDelete
  26. nikmati & hargai apa yg kita ada..

    ReplyDelete
  27. kadang2 kita perlu memilih dalah wat keputusan tu.. tapi jangan terlampau nak demand lak kn.. hahaha

    ReplyDelete
  28. hargailah sesorang yg ade didepan mata..

    ReplyDelete
  29. betol2,,bersyukur dengan apa yang ade didepan mata

    ReplyDelete
  30. ^_____________________^


    jangan nak demand2 kan
    baik buruk kene sinta sama itu org yang sinta sama kita kan..

    ReplyDelete
  31. sweetnyaaaa...uhuk...kalau ada laki cmni bg alasan yang sweet cmni kan best

    ReplyDelete
  32. alahai..sO sweeeeet....hargailah pasangan anda...eceh~

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Anamizu