Daughter | The Only One

Jijah : Ana.. hang tau kan aku dengan Razip dah lama kapel. Dan hang tau kan yang mak aku pernah sound aku dulu pasal aku bercinta dengan Razip.

Aku : Err haah aku tau.. Kenape weyh? Mak hang marah lagi ke?

Jijah : Dak la buat masa ni takdela marah ke apa. Cuma, aku sedih la weyh sebabnya aku tak tau apa ending kesah kami. Yelah sebab mak aku penah kata "kalau dia lah yang kakak pilih, mak takkan setuju sampai bila-bila.. Takkan kakak buta nak pilih orang macam tu jadi menantu mak kan.."

Aku : Hurmm aku pon tak tau nak cakap cemana weyh. Yelah, hang sorang je anak perempuan dia. Pastu belajar tinggi ada degree. Dah kerja. Ada gaji tetap. Si Razip pulak meniaga ikan saja. Tu pon tak menentu -- bila ada hasil, ada lah. Bila takde -- takdelah. Pastu pulak kan Razip ada sikit kecederaan fizikal kekal (tangan + muka + badan). Aku rasa mak ayah hang ada sebab kenapa diorang tak setuju dan tak restu..

Jijah : Hurmm aku faham Ana.. tapi.. hurmm..

Aku : Hang sabaq la.. berdoa banyak². Kalau kata Razip jodoh hang, terhalang cemana pon, inshaAllah akan bersatu jugak. Yakin je -- Allah ada.

Jijah : Ana.... *tutup muka dengan tangan & titis jernih bercucuran*

Kesian Jijah. Satu-satunya anak perempuan dalam keluarga bukan mudah. Jijah banyak telan sendirian je segala pahit pedih yang dia hadap. Seingat aku, Jijah tak pernah susahkan keluarga ataupun kawan² dia. Selagi mampu, dia telan semua sendiri. 

Bertabahlah Jijah. Janji Allah itu pasti. Cuma kita kadang² tu agak tak sabar dengan ujian dari Dia. Aku sendiri masih bertatih merangkak memperbaiki diri. 
Sama² kita.

27 comments:

  1. kesiannya jijah.. ada sebab sendiri kan mak dia tak restu..utk kebaikan dia jga,sya tak mo komen banyak tak tau kisah sebenarnya..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kesian jijah hehe. yup mesti ada sebab kan.

      Delete
  2. Cinta itu memang buta... Tapi jangan sampai membutakan hati dan fikiran... Cewahhhh!

    ReplyDelete
  3. in sha allah kalo ada jodoh diorang tak ke mana :)

    ReplyDelete
  4. alahai.. ssh jgk kalo xdpt restu dr mak ayh..
    arap kisah jijah ni epy ending la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. susah kalo takde RESTU mak ayah ni ezy.
      aku pon doakan jijah happy ending la..

      Delete
  5. kalau ada jodoh tak kemana. .:)

    ReplyDelete
  6. kesian Jijah... tapi kalau letak diri kita di tempat mak ayah Jijah, kita pun mesti nak yg terbaik utk anak anak kan... Jijah tu dh tak leh buat apa apa, cuma kalau betul cinta kena suruh razif usaha lebih sikit je, kalau jual ikan je, upgrade la ke pemborong ikan ke.. tapi.. kalau dh jodoh x kemana nya kan hehehe..
    pssttt Ana orang kedah ke? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi kak eny kesian jijah. kira cinta terhalang la ni tp tu la for sure parent jijah pon ada sbb depa sendiri. and yup kalo sungguh razip nak jijah, razip yg kena make a move. kena upgred.

      pstt~ ana orang Perak kak eny. tp Perak utara (Bagan Serai) tu ckp pon hang - hang je banyak hehehe

      Delete
  7. kecian la... andai itu jodoh apa salahnya.. mgkin lebih bahagia dri org yg kaya raya tue...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tah la. Jijah xleh lawan kehendak parent dia...

      Delete
    2. sentiasa berdoa la.. agar dilembutkan hati.. mna taw suatu hari nanti

      Delete
  8. konsisten isthikarah, mohon doa untuk lembutkan hati mak, mohon doa untuk Allah tetapkan jodoh dengan Razip andai Razip jodoh Jijah. andai Razip bukan jodoh Jijah, inshaAllah pasti ada jodoh yang lebih sesuai. Allah akan bagi apa yg kita perlukan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la dok pesan camtu gak kat jijah :)

      Delete
  9. kalau ada jodoh tak ke mana. yang penting restu ibu bapa. ^^

    ReplyDelete
  10. Alhamdullilah. Mama ayah tak halang scha berkawan dgn si dia even scha anak tunggal.

    Harap kawan Ana tabah dan fikir sehabis mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. beruntung Scha. tu lah Ana yakin Jijah takkan kecewakan parent dia sbb dia jenis rela dia yang kecewa takpe. parent is number one.

      Delete
  11. sedihnya dengan hidup jijah macam ni.... bila kita dah suka, ada pula x suka. bila mak bapa suka, kita lak x suka.... hmm..

    ReplyDelete
  12. ni la namanya kehidupan. semoga Jijah tabah utk tempuh semua ni. :)

    ReplyDelete
  13. Kalau dah jodoh tak kemana...ibu bapa tahu apa yang tebaik buat anak mereka..be strong jijah :)

    ReplyDelete
  14. Istikharah dulu. Dapatkan kepastian. kalau parents masih tak setuju doa banyak2.

    p/s:ohh masih tak sangke ade terjadi kes tak direstui lagi.

    ReplyDelete